HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Diy El84 steg.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2016/05/20 :  22:14:58  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Sitter o spånar på ett El84 steg då det låter bra till rimliga pengar.
Finns det några erkänt bra schema ? Kör man på Google får man hur många som helst, men är de bra ?
Lundahl har ett schema på sin sida:http://www.lundahl.se/old-fasioned-30w-push-pull-amplifier/

Förutsättningar:
Skall spela från 500hz o uppåt i horn.

Tänkte:
Lundahl trafos. LL1663 ?
Push pull ? För o nackdelar ?
Rör likriktning.
Volym pot.
Brytare mellan Triod, pentod o ul.

Mats

1W=115db.

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/05/20 :  23:40:19  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Det byrith visar som ger 30w är byggt på EL34

Vidare kan man nog hävda att mullards modell med en LTP fasvändare är
lite omodern, antingen en kathodyn eller en ltp med en konstant-ström generator i katoden.

Vill du ha en enkel EL84 so skulle jag rekommendera en dynaco ST35, kan byggas som full byggsats, du kan köpa kort med 3 el84 + en ecc832 eller
du kan bygga helt med ptp. Trafos finns både original och r.ex.edcor.

Det skissades ett bygge ( tydligen avsomnat ) här i hififorum där man skulle bygga edison , jag vet inte varför det dog ut.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/05/22 :  19:17:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Innan jag slänger in min femöring:
Lundahltrafo är väl OK, men du kan ju få samma resultat med en trafo från Frag Jan, EdcorUSA eller Mike i England.
PushPull - högre effekt. Behöver du 12W, eller räcker det 4W - SingleEnd??
Rörlikriktare - bara för att det är skoj då ...
Volympot - Unbedingt! Hur ska du annars kunna justera volymen på resp enhet, om du nu inte har potar i ett aktivt delningsfilter.
Omkopplare mellan triod, pentod och UL är ju definitivt en kul grej. Kostar ju inget.

Det kan ju tänkas att den design som Rimbo-Lasse tog fram en gång i tiden är mycket snarlik ST35 men här är det: LJUDBRIGADENS SCHEMA.
På Diytube.com finns ett helt koppel nyttigheter om ST35-kloner: DIYTUBES ST35-KLONER.
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2016/05/24 :  18:13:39  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
På sidan 15 är det el84 rör. Typ samma koppling.
Tanken var att gynna nån svenk fabrikör med Lundahl trafos.
Jag kommer att köra med aktivt filter innan. Också Svensk.
Skall kolla på st35.

Mats

1W=115db.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000