Author |
Topic |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6799 Posts |
Posted - 2016/04/05 : 21:52:19
|
Med riska att kapa en annan byggtråd så skapar jag en bildtråd om en Nelson Pass klon jag har byggt till en kamrat som inte har kunskap att bygga själv.
Det hela började med att tre andra kamrater var sugna på att bygga vars en F5 till sina anläggningar en dag så möttes dessa fyra och "aposteln" föll för frestelsen, jag är sugen på en F5:a.
Efter en massa försnack så var det bestämt att volymkontrollen skulle bli en Lightspeed tillsammans med en F5 sagt och gjort jakten på delar hade börjat. Men så fann jag ett påbörjat bygge i USA som hade hamnat på hyllan efter lite kontakt med byggaren kom vi överens att ett byte av pengar och mönsterkort kunde ske efter en kort väntan på 10 dagar så landade allt hos mig.
Efter en genomgång av alla kort och komponenter så var det dags att börja bygga. Förra byggaren hade bytt ut en del av komponenterna mot "bättre" bl.a Caddock filmresistorer i signalväg kondensatorer är Nippon chemi-cons legendariska audiokondensatorer m.m.
Lådorna hade "aposteln" förtjänstfullt under tiden köpt från Italien lådan för F5:an är bara att rekommendera jag blev väldigt imponerad av alla extra bultar och muttrar som med följde.
Nu är det bara att sätta igång att layouta, borra, gänga, montera och löda som behövs för att få en fungerande förstärkare.
Bilder sa någon ja här kommer de.
Vi börjar med att visa en förstärkaremodul monterad på kylfläns isolerbrickorna är keramiska med aluoxid även Caddock motstånden med sin kylflänsar är monterade.
|
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
Bubbel
6799 Posts |
Posted - 2016/04/05 : 22:07:57
|
nu fortsätter jag med fler bilder
På denna bild hoppar vi raskt framåt i bygget här är alla moduler, likriktarbryggor och transformator monterade varje kondensator är på 33000uF var vid provkörning med vridtrafo så hade jag en konstant spänning på 25.6 V på både + och - railsen. En skruvlist är bra om man skulle behöva serva förstärkaren i framtiden.
PÅ denna bild har jag monterat samtliga kablar som behövs på vanligt maner har jag monterat skärmad kabel på insignalen givetvis MIL-specad som jag hade liggandes i diverselådan det är både + och - signal i samma kabelstump. All internkablage som används är vanlig 1,5 mm kvadrat.
då hoppar vi vidare till nästa. |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Bubbel
6799 Posts |
Posted - 2016/04/05 : 22:13:05
|
Här har vi en närbild på modulen uppkopplad för justering av bias tajt är det mellan fläns till motståndet och mätklämma.
En mer överskådlig bild på biasjusteringen som klarades av väldigt enkelt förstärkaren fick vara påslagen i 3 timmar innan jag gjorde en slutkoll med justering innan en slutmontering av lådan.
Fortsätter på nästa |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8657 Posts |
Posted - 2016/04/05 : 22:17:38
|
Hur långa är flännsarna?Klarade dom "full" bias? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Bubbel
6799 Posts |
Posted - 2016/04/05 : 22:41:16
|
Hur blev det då ? jo så här.
Översta lådan med de två rattarna är en Ligthspeed volymkontroll som är baserat på ljuskänsliga motstånd (sök på LDR) schemat är baserat på en tråd som finns hos DIYaudio. Tyvärr finns det inga bilder på det bygget men är lika välbyggt som slutsteget, jag monterade reläer för att kunna byta signalkälla dessa har jag köpt av Bernt J. reläerna är kvicksilvervätade alltså bästa möjliga för att inte förändra signalen.
Här har vi en överblick på vad "Aposteln" lyssnar på om vi börjar med källorna har vi en Apollo CD från Rega (tror jag) Dr. Feickert Woodpecker skivspelare som sänder sin signal via ett Trigon Advance riaa, kablar är noga utvalda som jag inte har noterat namnet på . Högtalarna är ett par svenskbyggda Frugal 3 de är en hornvariant som står kloss mot väggen för bästa basåtergivning. De låter fantastiskt tillsammans med övriga ljudgivande apparater bättre än jag hade räknat med.
Här har vi "Aposteln" i ett zenliknande tillstånd sittandes i sötepunkten under lyssningssessionen. Jag upptäckte efter att jag suttit i sötepunkten att ett bredare avstånd mellan högtalarna gav bättre ljudbild "Aposteln" fastnade där igen när han provlyssnade på den nya uppställningen. Jag misstänker att det kommer att justeras väldigt mycket innan han är helt nöjd.
Anders
|
Edited by - Bubbel on 2016/04/05 22:49:28 |
|
|
Bubbel
6799 Posts |
Posted - 2016/04/05 : 22:43:04
|
Jo då de klara full bias jag är förvånad att de inte blir varmare än de är, höjden är väl tilltagna 150mm längd 300mm.
Anders |
Edited by - Bubbel on 2016/04/05 22:44:14 |
|
|
Tomas J
fd _T_
1551 Posts |
Posted - 2016/04/05 : 23:35:37
|
Riktigt stiligt! Jag köpte et LDR kitt ifrån en herre borta i staterna till mitt F5 bygge, men har inte hunnit bygga in det i någon låda än och inte heller hunnit lyssna på det heller, detta gör det hela lite mera spännande och peppar mig att bygga klart! :) Vad har du använt för låda till LDR:en? |
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8657 Posts |
Posted - 2016/04/05 : 23:53:14
|
quote: Riktigt stiligt!
+1 |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2016/04/07 : 17:22:55
|
Riktigt snyggt bygge!
F5 verkar vara en både välljudande och populär NP konstruktion.
Mvh Johannes |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2016/04/07 : 18:33:21
|
Är volymkontrollen buffrad på utgången? Om inte så prova en rörbuffer mellan volymkontroll och F5 ska ni få se! |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
Bubbel
6799 Posts |
Posted - 2016/04/07 : 21:03:01
|
HerrD det enda jag har som info om Lightspeed är att den är LDR (light depended resistor) och den är shuntad på varje kanal, jag har inte hört den med buffertsteg men det här är nog minst lika bra på sitt sätt, sen är det nog den personliga referensen som avgör trots allt.
Tomas J lådan kommer från modushop.biz denna modell med extrafront i borstad alu utan skruvhål http://www.modushop.biz/site/index.php?route=product/product&path=67_194_117&product_id=431 nu hittar jag inte sidan med den släta fronten men den finns någonstans, annars är det bara att skicka ett mail till dem de var snabba att höra av sig. Även en sådan här köptes man slipper göra extrahål i lådan http://www.modushop.biz/site/index.php?route=product/product&path=71_152&product_id=739. Knopparna/rattarna levererade Svalander.
Anders |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2016/04/07 : 22:02:27
|
Eftersom jag också är en lycklig ägare av en F5:a måste jag fråga en sak om bias. Har läst på flera ställen om det positiva om att öka bias, behovs det ändras något i bygget för att ta hänsyn till högre förbrukning eller är det bara att skruva upp? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8657 Posts |
Posted - 2016/04/07 : 23:12:03
|
Nätdelen måste väl klara av att lämna högre ström,men det borde väl finnas marginal.. Och tempen måste väl hållas under uppsikt så flännsarna klarar den högre tempen,bör väl kanske inte ligga högre än ca 55 grader. Har jag missat något? |
|
|
|
Tomas J
fd _T_
1551 Posts |
Posted - 2016/04/08 : 06:16:44
|
Tack för svaret Bubbel!
Vad är vinsten med en högre Bias? Mera värme och något mera effekt? |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2016/04/08 : 08:19:25
|
mer välljud är det jag har läst mig till och Nelson Pass själv såg inga problem med att öka. Har inga direkta siffror i huvudet på vad bias kan ställas på men jag ska se om jag kan hitta det igen.
|
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2016/04/08 : 08:31:06
|
http://www.diyaudio.com/forums/pass-labs/240822-how-hot-can-i-bias-my-f5.html
I've built a F5 using the diyaudio 5U case (BIG heatsinks).
It's seen a couple different mods...went from Fairchild Mosfets to IRF's, rewired the internals, power cords, etc. All these things brought subtle changes.
So I decide to go from 1.3A (.6v) bias to 1.5A (.7v) bias.
WOW. That was a big change. Amp has more punch, drive and basically more "wow". Soundstage is bigger and more forward. By far a bigger difference than any of the above mentioned changes.
Bias seems to have a dramatic effect on my F5.
How far can I push it? 1.7A (.8v)? My heatsinks are 45C now measured with a digital meat thermometer. I am not crazy enough to touch the Mosfet with the metal meat thermometer so I don't know the Mosfets temp. I am using K-10 silpads.
Is 1.7A safe? Even if the heatsinks can take it that doesn't mean the source resistors can. Anybody experimenting with higher bias on the F5?
Det är ungefär dessa siffror jag har läst om vill jag minnas |
|
|
|
Tomas J
fd _T_
1551 Posts |
Posted - 2016/04/08 : 11:16:31
|
Intressant... tack! Undrar om min kylning pallar med?
Nu ska jag inte härja mera off-toppic! |
|
|
Bubbel
6799 Posts |
Posted - 2016/04/08 : 23:56:49
|
quote: WOW. That was a big change. Amp has more punch, drive and basically more "wow". Soundstage is bigger and more forward. By far a bigger difference than any of the above mentioned changes.
Från tiden då jag moddade CD-spelare så insåg jag att bara för att man ändrade blev det inte alltid bättre bara lite annorlunda, det mesta är nog nyhetens behag som gör att man tycker att allt blir så jädra bra.
Mitt förslag är att du Johan med flera anpassar biasen till era högtalare istället för att bara vrida upp som de flesta gör, någon kanske använder 0.62v eller 0.67V för att det låter bäst okej en massa merjobb men vadå det är bästa möjliga som gäller, eller hur?
Angående bias så har jag sett NP också ansett att man kan sänka biasända ner till 0.40V utan att ljudkvaliteten blir lidande, lite att tänka på med det breda spektrat på justeringen från 0.4V till 0.7V.
Anders |
|
|
Bubbel
6799 Posts |
Posted - 2016/04/08 : 23:59:34
|
Jag får tacka för alla glada tillrop för bygget av volymkontroll och F5:a bilder på volymkontroll kommer då den skall hämtas hem för en justering.
Anders |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2016/04/09 : 12:24:37
|
quote: Angående bias så har jag sett NP också ansett att man kan sänka biasända ner till 0.40V utan att ljudkvaliteten blir lidande, lite att tänka på med det breda spektrat på justeringen från 0.4V till 0.7V.
Nelson gillar hög bias så den tenderar att ligga högt redan i byggbeskrivningarna. Enligt min erfarenhet så har NP järnkoll på arbetspunkterna, när jag själv har ändrat på dessa för att testa har det blivit sämre eller inte varit nån skillnad. MEN, så som Bubbel skriver så beror det ju på vad man har för högtalare. Har man högtalare med 4 ohm impedans vill man ju ha hög tomgångsström medan om man har 20 ohm (som jag har) så är man mer betjänt av en högre spänning i nätdelen och lägre tomgångsström. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Bubbel
6799 Posts |
Posted - 2016/04/09 : 21:57:39
|
Är det så det fungerar Bernt, jag har förstått delvis hur man skall tänka runt biasjusteringen men inte allt som sagt, nu har man fått mer att tänka på även detta gör att det blir ännu mer spännande att prova sig fram.
Anders |
Edited by - Bubbel on 2016/04/09 22:51:12 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2016/04/10 : 09:26:23
|
Det där fick man betänka en del när man höll på med OTL-förstärkare. De har mycket begränsad strömkapacitet och då får man strömklippning om högtalarn har låg impedans. De trivs däremot förträffligt med hög impedans för spänning finns i överflöd.
Nu är ju inte F5 nån OTL och jag tror väl att den skulle kunna ge en hel del i klass AB om det kniper. Fast principen är den samma.
Men det är väl strömbegränsningskrets på schemat till F5 har jag för mig? (Bra om man råkar kortsluta)
Förresten, det skulle vara intressant om du mätte ingångsimpedansen på Lightspeed i olika volymlägen. De jag byggt är inte linjära, så de presenterar olika impedanser för källan i olika volymlägen.
(Egentligen ska de kanske buffras på ingången också och då öppnar sig intressanta varianter som passar bättre i en annan tråd.) |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2016/04/10 09:33:58 |
|
|
viterbi
Member
231 Posts |
Posted - 2016/04/10 : 14:25:29
|
Snyggt Bygge ! Kul att se det klart. |
|
|
Bubbel
6799 Posts |
Posted - 2016/04/13 : 21:23:04
|
Jag förstår HerrD inlägg här, de jag umgås med har både ock men olika syn på hur det skall låta jag m.fl. tycker att olika varianter av aktiva försteg påverkar alldeles för mycket så vi har tagit den passiva vägen givetvis har även passiva varianter sina fel men jag upplever de som färre.
Aktiva försteg är väldigt beroende på konstruktion och materialval för att påverka så lite som möjligt det slutar oftast med att det blir någon del i frekevensområdet som dominerar och förstärkningen (gain) som hjälper till. Vanligaste kritiken jag får är att passiva volymer kan man inte spela högt med men det beror ju på vad som finns i resten av kedjan.
Jo du Bernt olinjära är de när jag satt och mätte upp dem när de var klara så insåg man att de är mer logmetriska (rätt ord ?) jag har haft potentiometrar som har varit mycket värre en så de har varit över hela registret när man har använt dem.
Anders |
|
|
|
Topic |
|