HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Open baffle projekt.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/02/29 :  11:17:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Vad händer med element med för lågt Qts i OBsystem?

Basen blir tunn. Kurvan faller av neråt så man får lägre nivå ju lägre basen går i frekvens. Det kan man motverka genom att sätta motstånd i serie med baselementet, eller med en EQ där man höjer basen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

shaftish
Starting Member

32 Posts

Posted - 2016/02/29 :  14:10:38  Show Profile Send shaftish a Private Message  Reply
Om ett vettigt OB-element ska ligga runt 1 och mina ligger på 0,3. Är det ens lönt att testa med dom?
Jag har svårt att göra bedömningen.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/02/29 :  14:26:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Såga hål i ett par gamla dörrar eller nåt, sätt i elementen och testa. Experiment är lärorikt!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

shaftish
Starting Member

32 Posts

Posted - 2016/02/29 :  15:44:55  Show Profile Send shaftish a Private Message  Reply
Funderar på golvspånskiva från Byggmax, 87kr/baffel
Go to Top of Page

shaftish
Starting Member

32 Posts

Posted - 2016/02/29 :  22:49:49  Show Profile Send shaftish a Private Message  Reply
Vad använder man för motstånd?
Eq finns i Digitoolen.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/02/29 :  23:23:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Effektmotstånd av lämplig storlek, typ 10-20 watt. Prova värden från 1 ohm och upp till 8 ohm kanske och se vad som händer.

Golvspån från Byggmax är en klassiker! Billigt och stabilt.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2016/02/29 23:24:55
Go to Top of Page

shaftish
Starting Member

32 Posts

Posted - 2016/03/01 :  14:28:10  Show Profile Send shaftish a Private Message  Reply
Finns en shelf EQ i Digitoolen, då kanske man kan räta ut frekvensgången något på cerwin. I alla fall som test.
Blir nog byggstart imorgon om det vill sig
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2016/03/03 :  21:17:53  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Om man har för lågt Q får du köra en Linkwitz transform.
Inte alls dumt.

Det bästa är kanske att köra via PCn och ha ett flerkanals ljudkort och en DSP mjukvara så att du får aktiv delning och så köper du ett program från Dirac, som kompenserar för frekvensgång och fasfel.
Hur sjukt bra som helst om du frågar mig.
Dom kommer snart att släppa en ny variant som är anpassat till multikanal som heter Dirac Unison, som låter alla högtalare i hembiosystemet hjälpas åt för att få kontroll på efterklangen i rummet dessutom.
JA! Det funkar, och det funkar bra. Blev helt paff när jag hörde det första gången.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

shaftish
Starting Member

32 Posts

Posted - 2016/03/07 :  09:17:43  Show Profile Send shaftish a Private Message  Reply
Har nu provspelat bägge en stund. Dom är riktigt underhållande att lyssna på. Basen är inte ett bekymmer, jag har tagit bort allt från 50hz och nedåt. Men dit ner fungerar det utmärkt.
De fungerar fantastiskt fint med akustisk musik, jazz, gospel, körer, musikaler (lyssnade på Chess) låter riktigt kul. Inte säker på att det precis är de mest korrekta skapelser men otroligt underhållande med en otrolig närhet & en dynamik som är fullständigt galen.

Det som fungerar mindre bra är viss hårdrock med mycket mid & topp, de blir ganska påträngande. Blir för mycket på något sätt. Vet inte hur jag ska beskriva det riktigt.

Jag behöver pilla med nivåer, EQ & delnigsfrekvenser lite för att få den än mer harmonisk. Jag känner dom inte än.

Men dom är rätt så imponerande redan där dom står, slår man sen på lite musik så är det lätt att sluta vara kritisk, jag blir lite hänförd av dynamiken... Gillar dynamik. Därav att det är svårt att till fullo ge en rättvis bild av hur de låter.

Om någon är nyfiken så står dom än så länge på mitt jobb i Falun, där kan man titta om man vill.
Ska dock försöka frakta hem dom på något sätt i veckan. Dom går inte riktigt in i bilen samt att elektroniken runt om tar lite plats. Men det löser sig.
Vilket roligt projekt det här har varit!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/03/07 :  10:38:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Det som fungerar mindre bra är viss hårdrock med mycket mid & topp, de blir ganska påträngande. Blir för mycket på något sätt. Vet inte hur jag ska beskriva det riktigt.
Hårdrock är mycket mer krävande än städad "mässmusik", det tippar väldigt lätt över gränsen. Ska man få det njutbart så krävs en tonkurva som faller något mot toppen och/eller element med jättelåg dist. Imponatorljud med "glittrig" diskant faller här platt som en pannkaka.

quote:
slår man sen på lite musik så är det lätt att sluta vara kritisk, jag blir lite hänförd av dynamiken... Gillar dynamik.
Det är ju dynamiken som är ramverket i musiken. Det är därför horn ofta är överlägset musikaliska återgivare. Hellre en färgning i tonkurva än färgning av dynamiken. 95% av vad man hör på mässor klarar inte trovärdig dynamik. Tycker jag. Öppna bafflar som här har mycket av de kvaliteerna också.

Håller för övrigt med Esl om Dirac, kör det i mitt system sedan några år tillbaka.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2016/03/07 10:39:17
Go to Top of Page

shaftish
Starting Member

32 Posts

Posted - 2016/03/07 :  11:04:12  Show Profile Send shaftish a Private Message  Reply
Har ni några tips på ljudkort & DSP-mjukvara som är lämplig?
2 in, 6 ut.
Antar att man i DSP kan göra adresseringen av respektive register?

Vad gäller glittrig diskant så är nog det en av sakerna som inte är intrimmat alls än. Det händer nog först när de står hemma under lite längre lyssningstunder där jag faktiskt hinner lyssna på hur det egentligen låter.
Go to Top of Page

shaftish
Starting Member

32 Posts

Posted - 2016/03/07 :  11:06:08  Show Profile Send shaftish a Private Message  Reply
Vilken Dirac kör ni med? Det fanns några att välja mellan.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/03/07 :  11:26:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag kör med J.River Mediacenter. https://www.jriver.com
Spelar upp allt från datorn, äger ingen CD-spelare. Enkelt och gör jobbet inklusive filterfunktioner.

Ljudkortet jag använder är Lynx Two B. http://www.lynxstudio.com/product_detail.asp?i=12 Balanserat, studiostandard.
Lynx har tyvärr slutat tillverka de korten pga att PCIe tagit över och nån variant med 2 in och 6 ut verkar de inte ha längre tror jag.
Men ett begagnat Lynx Two B skulle jag rekommendera ifall du vill ha förstklassig källa utan att krångla med fristående dacar osv.

Jag använder Dirac Live fullversion. Men Unison verkar ju lovande.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2016/03/07 11:30:10
Go to Top of Page

shaftish
Starting Member

32 Posts

Posted - 2016/03/08 :  09:13:47  Show Profile Send shaftish a Private Message  Reply
Det ser ut som roliga saker men jag måste nog avvakta lite av budgetanledningar.
Får köra med min lite brusiga: http://www.peaveycommercialaudio.com/products.cfm/Signal-Processors/Digitool-Series/Digitool-MX
Den är kunnig & får duga till testprojektet.

Nästa projekt är att få liv i mina gamla betonghögtalare. Kommer inte ens ihåg hur de lät. De har inte spelat en ton sedan -90talet...
Go to Top of Page

shaftish
Starting Member

32 Posts

Posted - 2016/03/15 :  17:53:35  Show Profile Send shaftish a Private Message  Reply
Vad använder man för motstånd?
Eq finns i Digitoolen.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/03/15 :  19:13:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Vanliga effektmotstånd.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.21 sekunder. Snitz Forums 2000