Author |
Topic |
|
Leffler
Member
601 Posts |
Posted - 2016/01/27 : 14:05:13
|
Long time no see!
Husrenovering, barn (!), jobb osv har kommit emellan mycket av HiFi-andet, men nu ska jag iaf ta tag i att fixa några kanaler gain clone för att labba med aktivt delade satellit-frontar med Accuton-diskant och Seas pappersbas. Prototypen låter mycket lovande!*
Gainclone kort är på väg från kina, med 4 kanaler LM3886, således behöver jag en eller ett par toroider. Var köper man det lämpligast? Lite krasst så behövs inte så många watt, så inga monster men var hittar man transformatorer till bra pris? (Om någon har liggande så är jag förstås intresserad! )
*Jaha, och vad bygger Leffler då? Jag har kört på små, goda bredbandare och en velodyne DD10 i några år, och det låter medryckande och förvånansvärt bra. Detta blir en Accuton C12 och ett Seas CA15RLY, alltså en 5" bas i papper, per sida. Små lådor, och delade vid sisådär 80-100hz till velodyne DD10-an. Tanken är att båda dessa element har väldigt snälla kurvor och brett överlappande register, och är alltså synnerligen passande till enkla filter, 1:a (eller iofs 2:a, men det blir första till att börja med iaf) ordningens delning vid ungefär 2khz. Istället för att skaffa en massa analoga komponenter eller en minidsp eller liknande, så blir det enkla aktiva filter med en burr brown OP som buffert samt en gainclone kanal per sida. Tanken är enkelt och effektivt och med mer upplösning än jag har just nu.
Status? Jag har sedan gammalt ett C12 liggande, fick det i en låda med blandad bråta på en chalmers-auktion, så jag köpte ett begagnat (f.d. prototyp tillsammans med en hemsk, billig seas diskant) Seas CA15RLY, slängde ihop en prototyplåda till basen och ställde diskanten ovanpå med ett suddigum för att rikta den framåt och en 10uf konding i serie för att skydda diskanten, kopplade varsitt element på varsin kanal på mitt mcintosh slutsteg och körde mono. Bra men lite för mycket mellanregister, så jag ställde basen 90 grader åt sidan spelandes in i en kudde, och då lät det om inte fantastiskt så iaf i nivå med vad jag hoppats på! Nu är det dags att ta det nästa steg!
Ska se om jag kan rota fram en bild på prototypen. |
|
Tomas J
fd _T_
1550 Posts |
Posted - 2016/01/27 : 18:53:18
|
Tjenare! Jag har köpt transformatorer på electrokit.se tidigare, men det finns ju flera återförsäljare. Bihab.se och elfa.se t.ex.
Vilka värden behövs?
|
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2016/01/27 : 19:26:42
|
Polska tme.eu säljer ringkärnor till bra priser, finns med en del udda spänningar också. Svensk hemsida, lika enkelt som att handla inom Sverige. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
nikwin
100.000-klubben
588 Posts |
|
Leffler
Member
601 Posts |
Posted - 2016/01/28 : 09:23:03
|
Tack för tipsen! |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2016/01/28 : 18:49:19
|
Jag tittar lite på en 18V-trafo till ett SE-steg med FET och har fått ett bar pris på eBay: LÄNK. Undrar en del hur den är i verkligheten. |
|
|
Leffler
Member
601 Posts |
Posted - 2016/02/02 : 16:59:28
|
Jag fick ett par trafos av Bearwik här på forumet, så fort grejerna kommer från kina så ska här bli GC!
Annars var det väldigt bra priser på sidorna som tipsades om ovan! |
|
|
|
Topic |
|
|
|