HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Simulera hörnportar BR. Stämmer inte mot WinISD
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2016/01/10 :  15:08:23  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Tjenare!

Jag har en befintlig BR med 4st hörnportar. (dvs 4 tårtbitar) 160x160mm x180mm djupa. Lådan är på ca 150 liter. Skulle tippa att den är avstämd till 40-45hz. Dör ganska brant efter 40hz när jag mäter.

Elementet är B&C 18PZB46. http://www.bcspeakers.com/media/W1siZiIsIjIwMTMvMDMvMTEvMTUvNTIvMzAvNTQyL2ZpbGUiXV0

http://www.cadaudio.dk/18pzb46.htm

om jag matar in 150l. 2st rektangulära portar a 160mm med längden 180mm får jag en avstämmning på 58-59hz.

2st rektangulära på 160x160 borde bli sammma som 4st hörnportar a 160?

Jag vill minnas att jag läst om att simmarna inte stämmer så bra med hörnportar pga att porten även blir hörnet. Finns det nån generell regel? DVS att man lägger el drar ifrån till viss %

Vad jag är ute efter är hur en djupare avstämning skulle bli. Kanske nedåt 35hz iaf.

Tacksam för tips!

/Kalle

en väldans massa grejer...

Edited by - Kallelkpg on 2016/01/10 15:30:52

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2016/01/10 :  17:04:49  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det finns inga tumregler tyvärr. Bästa du kan göra är att bygga en testlåda och extrapolera skillnaden.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/01/10 :  17:24:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Med fyra st portar som dessutom är rektangulära så blir det mycket yta inne i portarna jmf med tvärsnittsytan. Denna "våta yta" kommer ge mycket friktion vilket sänker Q på avstämningen. Portresonansen blir mer bredbandig. Detta är bra att använda för att kunna använda så stora och korta portar som möjligt för att minska portkompression och blåsljud. Om din sim säger 58 Hz och din mätning visar 45 Hz så är det lätt att räkna med 58/45= 1,2889 som en generell "tumregel" - skalningsfaktor. Det borde stämma hyfsat så länge du använder 4 portar med ganska stor "våt yta" i förhållande till tvärsnittsyta.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2016/01/10 :  20:19:23  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Skall mäta lite mer!

Övriga åsikter ang elementet? Är det lämpligt att stämma av djupare?
Jag tycker lådan (2st) låter bra nu man hade inte tackat nej till lite mer djup därav undersökningarna. B&C specar drivern från 40hz ser jag.

MVH
Kalle

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2016/01/10 :  20:26:19  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Med qts på 0,37 är det optimalt att stämma av lådan till elementets fs.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2016/01/11 :  09:20:50  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Tackar!

Hur mäter jag då på ett vetenskapligt vis enklast ut avstämningen? Nu har jag bara uppskattningar. Vill minnas att jag skrev en tråd för ett år eller två om frågan men jag kan inte hitta den.
Kolla konutslag med tongenerator?
Funkar detta? http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8530

Johannes: Tolkar jag detta som du anser detta vara en mindre dålig BR?:P

MVH
Kalle

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/01/11 :  11:45:17  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Johannes: Tolkar jag detta som du anser detta vara en mindre dålig BR?

(matar du trollen så blir de mer aktiva och högljudda!)

Ju längre bort från rektangulär låda med rund port du kommer, ju bättre potential för välljud får du...

Jag vet inte varför man får för sig att fylla ut en fallande tonkurva med en hiskligt resonant puckel? Ett Q-värde på runt 5 är ett reverb, inte en "avstämning". Jag har (kanske felaktigt) haft idén att "hifi" på nått sätt skulle handla om att återge nått med en rimligt trovärdighet mot originalet. Jag förstår inte riktigt vart reverb kommer in i den bilden.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Reverb
quote:
Reverb är en effekt inom ljudtekniken som skapar en simulering av ett rums efterklang. Genom att reverb läggs på i efterhand spelas ofta ljudmaterialet som ska reverbereras in i dämpade utrymmen som ger lite efterklang. Användning och påläggning av reverb är en del av ljudmixen.

Detta låter inte som en bra beskrivning av en trovärdig och korrekt förstärkning och energi-omvandling som vi kallar hifi.

Så mitt svar på din fråga är "ja! om du minskar Q på portavstämningen så kommer det få en större potential att låta mer likt orginal-signalen."

Mvh Johannes
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2016/01/11 :  11:50:25  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
quote:
Hur mäter jag då på ett vetenskapligt vis enklast ut avstämningen? Nu har jag bara uppskattningar. Vill minnas att jag skrev en tråd för ett år eller två om frågan men jag kan inte hitta den.
Kolla konutslag med tongenerator?

Har du möjlighet att mäta impedansen med elementet i lådan, så är väl det ett ganska säkert sätt.

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2016/01/14 :  14:33:54  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Impendansen = dippen där jag får mest spänning mellan impendanspeakarna? Slutsteget lämnar mest säg spänning där lasten är som lägst.

Går det mäta impendans när jag kör ström i elementet?

Testade med ett enklare biltemainstrument nyss men det va lite för grov gradering i VAC. Har ett Fluke ut i verkstaden jag får hämta.

Hur som hur så fick jag mest ström 40-44hz.

/Kalle

Edited by - Kallelkpg on 2016/01/14 16:41:12
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000