HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur mäter ni för att inte få med reflexer mm?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2016/01/06 :  09:51:00  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Tjenare!

Jag har vissa trevande försök att få fason på lite egenkonstruerade högtalare. Men jag tycker mig hela tiden få med sådant jag inte skall i mina mätningar i form av reflexer etc. Mätning utomhus på ett fält vore bra men kanske inte så praktiskt. Framförallt inte med -10 ute.

Gating? Finns den nån lämplig dämpning att använda? Problemet antar jag blir om jag skärmar av att skärmen måste ta allt och inte bara vissa frekvenser.

Har REW med USBmini U-mic

Har även xtz samt en EMC8000.

Tacksam för tips:)

MVH
Kalle

en väldans massa grejer...

Edited by - Kallelkpg on 2016/01/06 09:55:33

MattiasBGD
Starting Member

12 Posts

Posted - 2016/01/06 :  10:21:49  Show Profile  Visit MattiasBGD's Homepage Send MattiasBGD a Private Message  Reply
Nu håller jag på att lära mig också men placera högtalaren en bra bit från alla väggar gärna i mitten på rummet, placera baffel och mikrofon så du mäter diagonalt genom rummet. Mät framför diskanten och placera så detta blir 1meter från golv samt micken 1meter ifrån baffeln.
Sen finns det ju även guider för hur man kan summera en närfältsmätning utav mellan/bas för att få en korrekt kurva under 300Hz.
https://www.klippel.de/fileadmin/klippel/Files/Know_How/Application_Notes/AN_39_Merging_Near_and_Farfield_Measurements.pdf

Där står även om gating för att bara titta på dom första 3ms utav mätning och inte reflektioner.

Driver: V&L Audio Handelsbolaget
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2016/01/06 :  21:35:27  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
mät flera punkter. mät närfält samt farfield(långtfält ?) och jämför.
finns nåt fint exceldokument någonstans där nån bemödat sig att skriva ett jämförelseskript där du matar in kurvor på nearfield och farfield och så räknar programmet bort rummet..
ska prova försöka komma ihåg vart jag fann det..

jag brukar göra en bunt med mätningar och interpolera mellan dom.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2016/01/07 :  19:26:36  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Tackar för tips! Skall försöka lite i helgen:)

Kör DSP 3-vägs nu och för första gången låter det riktigt skapligt. Tror dock jag har lite fel då vissa saker kan låta onormalt svulstigt (virvlar tex). Har medvetet valt driver med ganska raka kurvor då jag körde huvudet i väggen sist med lite svårare element (enl mig iaf)

/Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2016/01/07 :  19:47:55  Show Profile Send Andrén a Private Message  Reply
Om du använder REW och en UMIK så skulle jag rekommendera att du använder Gating i Impulse control, http://www.roomeqwizard.com/REWhelp.pdf, sid 51. Då kan du få bra data från direktljudet inom ett tidsfönster.
Så korta ner svarsfönstret till första rumsreflexen, då bör du kunna få en kurva från 3-400 uppåt som är trovärdig.

Du kan köpa dig lite mer utrymme genom att dämpa bort dessa reflexer också, men det är lite omständigare.
Sen behöver du för lägre frekvenser mäta närfält, och sedan försöka summera dessa hyggligt med övrig respons, för att få en uppfattning om hela registret.
Lycka till =)

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000