HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 En storslagen idé
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2016/01/19 :  21:16:20  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Även om jag inte har tänkt att vara med i ett gruppköp eller bygga dessa horn blir jag allt sugen efter att ha sett Dynamikks Ultima, efter att ha sett dem ser de ut som om de kommer från minecraftspelen.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2016/01/19 :  21:59:26  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:
Vi kan väl preliminära anmälan vara öppen till och med söndag så vi vet vilka kvantiteter som gäller.

varför sådan brådska ?
Nog kan man väl teorisera(nytt ord?) en bra stund till och kanske få fler intressenter innan något gruppköp sker ?
flott vore ju om det gick att göra gruppköp på alla element och kanske även filterdelar(dock förslagsvis längre fram)..

Själv är jag inte intresserad av något gruppköp..har förvisso länge kollat på liknande konstruktion men tiden räcker inte till..
har lite för många påbörjade projekt som ska ros i hamn först..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2016/01/19 :  23:33:29  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det finns några anledningar:

-En vecka är rätt gott om tid för att kolla vilket intresse som finns för att börja luska vidare.

-De som är tillräckligt intresserade hittar hit ändå.

-Det gäller att ro ihamn detta medan intresse finns. Vissa gruppköp drar ut på tiden och det blir inget av. Folk drar sig eller kommer till. Det orkar inte jag.

Visst kan vi simulera fram en lämplig bas också men filter blir svårt, det tar för lång tid i detta skede.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2016/01/19 :  23:40:49  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Mer information om dynamikks ultimata.

https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/235798-dynamikks-synergy-horn.html&ved=0ahUKEwjLnPyz97bKAhUqJnIKHXluD10QFggpMAU&usg=AFQjCNEHp4blnpxXlPDWSDq7O4SOHPBcWA&sig2=nT4lMgh-Q-ZwgHzjPuwSJQ

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2016/01/20 :  18:31:54  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

nisse.p
Member

92 Posts

Posted - 2016/01/20 :  18:52:51  Show Profile Send nisse.p a Private Message  Reply
Det mellanregistret har nog varit på de flestas önskelista som vill bygga synergy horn.
Det räcker bara med att veta att Danley använder dem.

De har bara varit svår att få tag på, omöjligt för de flesta.

Jag vill absolut vara med men kan inte motivera inköpet. Jag har redan 10st Faital pro 3fe25.

Men för alla som funderar på att bygga i framtiden borde köpa en uppsättning.
Det blir så mycket mindre att fundera över kring designen då de har slutna kåpor, bra storlek och faktiskt används på originalen.
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2016/01/20 :  18:57:32  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
OK, hade vi något företag som kunde begära offert? Vem håller räkningen på hur många vi skall köpa?

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2016/01/20 :  20:37:52  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Sladdbarn...flest element i ett horn när han dör vinner

Eluxon är återförsäljare av monacors sortiment. Det var vi på No Frills Audio också. Det bör ditt företag också kunna bli. Då kan vi handla genom dig. Jag vet inte vad inköpspriset är för dessa men vi hade typ 30-60% rabatt på hela deras sortiment. Tycker sällskapet att det blir prisdumpning kan vi väl skänka mellanskillnaden till skäligt pris till Läkare utan gränser eller annan välgörenhet?

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2016/01/21 :  11:50:36  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Sitter och klurar på hur bästa infästningen av drivern blir...

CNC-fräst/3D-skrivare för en övergång från rund till fyrkant?
Längd? Expansion? Vinklar? Samma utvidgning på arean som resten av hornet kanske?

En bild på hur det skulle kunna se ut:

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

nisse.p
Member

92 Posts

Posted - 2016/01/21 :  14:33:46  Show Profile Send nisse.p a Private Message  Reply
Danley leder nog Petter..

Caleb is designed to deliver precision pattern control at lower frequencies in covering the opposite stands. The single horn incorporates 108 drivers (12 x 18-inch drivers, 32 x 6-inch mid-range drivers and 64 x 1-inch high-frequency compression drivers, 40 x 15 degree coverage pattern) with a frequency response stated to extend down to 30 Hz.

Sladdbarn: när jag kommer hem kan jag visa hur jag planerar att lösa det.
Och hur hornta har det på sitt.
Men cnc-fräst hållare till diskanten där början av övergången är fräst ur.
Sedan ett minimalt uttag ur hornväggen och 3D printade inlägg.

3D printade delarna är fyra plattor som tillsammans bildar hornets början.
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2016/01/21 :  21:22:45  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Nisse, Ja...helt klart

Angående driverinfästningen så språkade jag och Asto om det här om
dagen och båda var rörande överens om att det klart enklaste är att
klämma fast den bakifrån. Kolla hur Speaker Scott gjort tillexempel.

Jag roade mig med att räkna lite för att få perspektiv på tillvaron. Antag att mellanregisterportarna mynnar 5,08 cm in i hornet. Då är rekommenderad delning baserat på kriteriet att en våglängd av den frekvensen ska kunna lindas runt den cirkel som har samma area som hornets area vid denna position.

Spridning - delningsfrekvens mellan driver och mid.
60x60 - 1301 Hz
70x70 - 1115 Hz
75x75 - 1034 Hz
80x80 - 959 Hz
60x90 - 1037 Hz

60x90 och 75x75 graders spridning ger alltså samma delningsfrekvens.
Snävare spridning ger högre delningsfrekvens. Större spridning ger
lägre delningsfrekvens. På det hela taget ser alla kombinationer ut
att vara klart möjliga i hemmiljö. Vilken spridning man vill ha
lämnar jag gärna till individen själv att välja. Ett eventuellt
gruppköp av element gör ju inte att man låser sig till en viss
design, bara vilka element som används.

Go to Top of Page

nisse.p
Member

92 Posts

Posted - 2016/01/21 :  22:07:26  Show Profile Send nisse.p a Private Message  Reply
Jag har laddat upp ett par skärmdumpar på horntas horn nu.
Samt de 3d printade delarna som kräver lite spackling och slipande innan de limmas fast i hornmynningen.

https://flic.kr/s/aHskscphiV

Och verkligheten börja komma till liv som ni såg i horntas inlägg.
http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/

Så löste jag det helt enkelt.
Men i efterhand så önskar jag att jag försänkt sidoväggarna som styr den horisontella spridningen lite i de som styr vertikala.
Styrkan på limningen ökar markant och det blir lättare montering.

När man ändå cnc-fräser så kan man lägga till den detaljen.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2016/01/22 :  09:54:58  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Då är rekommenderad delning baserat på kriteriet att en våglängd av den frekvensen ska kunna lindas runt den cirkel som har samma area som hornets area vid denna position.

Petter, vill du förklara varför det är så eller kan du peka mig till någon referens där jag kan läsa på själv?

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2016/01/22 :  10:51:28  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det står på första sidan i tråden på faktiskt.se som Nisse länkade till i denna tråden. Det är taget från patentet. Det stod något i stil med att det är den högsta frekvens som middarna ska spela för att laddas korrekt.

Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2016/01/22 :  10:52:48  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Snyggt Nisse, var halsen 1"x1" innan plasten limmades dit?

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2016/01/22 :  12:12:45  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Angående driverinfästningen så språkade jag och Asto om det här om
dagen och båda var rörande överens om att det klart enklaste är att
klämma fast den bakifrån. Kolla hur Speaker Scott gjort till exempel.

Jag har kanske fel men har inte hornets början stor betydelse för en bra respons från HF-drivern? Läste om en annan synergyhorn-byggare som fick en spik på 10Db vid 3kHz tack vare en dålig övergång mellan driver och det kvadratiska hornet. Iofs var det ganska stor skillnad mellan hans area på drivern och arean på S1.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2016/01/22 :  12:37:04  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Tack Petter!

/mvhff

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2016/01/22 :  13:49:52  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Mycket intressant (från patentet).

quote:
Det är önskvärt att hålla de akustiska matningsportarna, så som portarna 24, 132 och 140 relativt små (i tvärsnittsarea) för att undvika akustiska diskontinuiteter. Man har funnit att, med en minimal portlängd kan tvärsnittsarean eller storleken på portöppning minskas avsevärt. I ett exempel, hade ett mellanregister en portlängd på 3/4". Genom att minska portlängden till 1/16", kunde portarna minskas i antal från åtta till fyra, och storleken från 3/4" till 5/8". Horn 14 kan anta någon av ett antal önskvärda former och utföranden som kan behövas för en viss applikation. Föreliggande uppfinning, såsom kommer att framgå häri, kan lätt anpassas till horn av praktiskt taget vilken form som helst, och är inte begränsat till den "raka koniska" form som visas i FIG. 1.

Arean på Ap1 minskades alltså från 22,68 cm2 till 7,84 cm2 när godstjockleken Lpt minskades från 19 mm till 1,6 mm. (hoppas jag fått alla siffror rätt)

Dock borde en areaminskning fortfarande ge en högre kompression..?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

nisse.p
Member

92 Posts

Posted - 2016/01/22 :  14:14:57  Show Profile Send nisse.p a Private Message  Reply
I länken på faktiskt känns det som jag dumpat allt jag vill komma ihåg i framtiden..
Så läs inte bara mina kommentarer, för det är ju min tolkning. Följ länkarna höger och vänster också.
Vi står på axlarna av andra mästare, vi behöver inte uppfinna hjulet igen.

Övergången från driver till horn anses var extremt viktigt för tex Earl Geddes.
Hans forskning och hans produkter är ju för hemmabruk primärt.
Enligt honom kommer "hornhonket" från abrupta förändringar i vinkel i hornet där det bildas diffraktion som skapar en ny våg som kan färdas tillbaka mot hornhalsen och skapa en stående våg. Främst i hornhalsen.

Så enligt honom är det superviktigt att övergång driver hals är perfekt. Samma vinkel på båda och inget mellanrum eller abrupt byte i vinkel.

Det är intressant att hans runda OS profil faktiskt lider av det problemet.
Inte i halsen men där waveguiden övergår till baffel.
Eftersom hans avrundning inte är oändligt stor och waveguiden är symmetrisk rund så färdas ljudet ut från driver till alla platser där diffraktion kan skapas och studsar tillbaka summerat som många bäckar små.
On axis har han en liten utsläckning.

Det löste sig med den SEOS formen som forummedlemmar tog fram.
Den var inte längre symmetrisk utan problemet spred ut sig tills det inte var ett problem.

Medan om du kollar på Danleys synergy horn där han/de enbart utnyttjar En driver (inte 64st) så är det inte mycket energi nedlagt på detta.
Du ser klart och tydligt att drivern mynnar ut i en kvadratisk hornhals som är lite större än driverns öppning.

Men då är hans produkter tänkt att spela väldigt högt, vi bryr oss inte lika mycket när vi i fyllan står och hoppar på konserter.

Jag kan inte säga om man/jag kan höra skillnaden på om övergången mellan driver är perfekt. Men varför inte nörda ned sig när man kan.
Tyvärr hör jag väldigt mycket med hjärnan, inte öronen.

Och Petter, eftersom hornet börjar redan på monteringsplattan som i sig är lite försänkt på driversidan. Så är starten ca 22*26mm på hornet. Med en liten urtagning i väggarna som styr den horisontella spridningen.

Men det blir intressant att se vart Mikael lyckades limma fast alla delar.
Vid hornhalsen fanns ingen referens till placering. Utan ligger hornväggen perfekt framme vid andra vinkeln så räcker det med att plywooden är lite böjd..
Därför kan det var smart med en försänkning istället för en "butt Joint" om någon CNC fräser sitt horn.

Men som ni såg på utskriften så krävs spackel och slipning för att det skall bli så bra som möjligt.

Så kör man CNC-vägen så kan man lika gärna designa in hela övergången rund till kvadratisk så allt blir i trä.
Samt designa monteringshjälp/jiggar. För det är ju inte superenkelt att montera ihop dessa i en lägenhet.

Sorry Mikael..

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2016/01/22 :  14:26:58  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Men varför inte nörda ned sig när man kan.

Jag skattade högt när jag läste. Helrätt!

/mvhff

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2016/01/22 :  15:49:11  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Är inte spekulant på något potentiellt gruppköp men när diskussionen gäller övergången från runt till kvadratiskt tvärsnitt i horn har jag en sak att infoga: Se till att hitta nån som kan cnc-fräsa adaptrar åt er. Lögn i helvete att göra två identiska för hand, ta det från en som provat och misslyckats

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2016/01/22 :  17:52:18  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
nisse.p Om driven har en exitvinkel så är det viktigt att det är samma i starten av hornet. Men väljer man en ringradiator som t.ex. BMS eller vissa Faital PRO så tror jag att det inte spelar någon roll då det blir en plan våg istället för välvd. Men jag har inte hunnit läsa på tillräckligt själv om det, hörde det från en som läst det #128516; Han sade dessutom att ett helt koniskt horn SKALL ha driver med plan våg?

Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2016/01/22 :  17:56:44  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
BTW, vad tror ni om att vi gör en form för att göra hornen i glasfiber? Vi kan väl skicka runt den till alla som vill gjuta? Materialet köper man på Biltema eller liknande. Då behöver vi bara göra en exakt träform en gång.

Go to Top of Page

nisse.p
Member

92 Posts

Posted - 2016/01/22 :  18:36:23  Show Profile Send nisse.p a Private Message  Reply
Pabo det hornet Mikael bygger nu matchar iallafall vinklarna om inget blivit fel på frälsningen.
Sedan övergår det till något som liknar OS kurvan som jag tog fram med ett exelblad.

Men jag ser på det så här. Oavsett form på den våg som formas är hinder och snabba förändringar illa. Men jag vet att självaste Danley har kommenterat att 4550 passande vågform för dessa horn.
Men den referensen hittar jag inte nu.

Jag har mailat källan av våra BMS 4550 och kollat om han ens kan få tag på Celestion 4" från Monacor. Isåfall finns det en bra lösning där för de om kanske inte redan har en värsting driver som klarar låg delning.
Allt från samma ställe helt enkelt.

Och hur coolt vore det inte om det gjordes en form som vandrar genom Sverige.
En norrman på diyaudio gjorde en grymt design på 3d printad hornhalsen.
Skall se om jag hittar tråden. Den hade varit en bra utgångspunkt.

Men riktigt grymt skulle vara om Autotech i Polen gör en SEOS hornhals åt oss.
Den skall börja som deras nuvarande men sedan lämna möjlighet för användaren att fästa mellanregister och fortsätta hornet vidare om basar skall blandas in.
Dvs större horn.

Edited by - nisse.p on 2016/01/22 18:47:55
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2016/01/22 :  21:32:31  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Nuffe, jag talade om sättet att fästa drivern. För hempularen är det
klart lättare att skruva fast den bakifrån. Då slipper man böka med
montageplatta osv. Har man tillgång till allehanda utrustning så
kan man ju göra en montageplatta. Övergången från rund till
fyrkantig blir ju densamma oavsett montagemetod, det är ju bara en
kontrollerad areaförändring.

Pabo, visst är det ett alternativ. Det får bli ett sommarprojekt (för mig) isåfall med tanke på doften.

Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000