HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygga högtalare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

snaben
Member

108 Posts

Posted - 2015/12/21 :  20:05:21  Show Profile Send snaben a Private Message  Reply
Jag är sugen på att bygga mig ett par högtalare och skulle vilja få tips på två saker:

Bok som beskriver grunderna i akustikkunskap som är lämplig för högtalarbygge

Program för optimering av lådan.

En sak till - tips på var jag hittar BRA element.

tack på förhand
olle

OED

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2015/12/21 :  20:49:17  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Specificera vad som är viktigt för dig,
tex dynamik, upplösning, känslighet, storlek, musikslag osv.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

snaben
Member

108 Posts

Posted - 2015/12/21 :  20:53:24  Show Profile Send snaben a Private Message  Reply
Upplösning, rapp bas, inte allt för stora - spelar gärna lätt pop och visor och Jazz.

Som elektronik har jag Advantage försteg och slutsteg och Audio Analogue som CD.

OED
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2015/12/21 :  21:17:22  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Kolla Ingvars tråd och jag är säker på att du kan hitta något som skulle kunna passa dig.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77206

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2015/12/22 :  12:09:34  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Som jag ser det har du en kompromiss du måste komma överens med dig själv om och det är rapp bas och "inte allt för stora". Bas är ofta synonymt med stor storlek. Rapphet i basområdet är till stor del en effekt av storleken på den strålande ytan.

Har du lyssnat på stativare som har tillräckligt rapp bas för din smak så är det kanske den vägen du ska gå. Har du inte hört stativare du är nöjd med i basområdet är det kanske en annan lösning som passar dig bättre.

Ingvar har flera spännande alternativ.

Kanske Vance Dickasons Loudspeaker Design Coocbook kan vara något. Har den själv. Mycket grundlig.

Själv jobbar jag ganska mycker med Hornresp men om du är villig att lägga en slant tror jag på LSPCAD som ett bra komplement.

https://docs.google.com/file/d/0B_l73GVBBlIUNTc2YTc2YTktNTNmYi00YWNmLTlmY2ItZTU0MTRhMzdkYTAy/edit?pli=1

Edit:

"Bra element" är svårt att råda om. Det är mycket en smaksak om man gillar klassiska hihfi-element eller om man vill gå på pro-element. Personligen har jag en förkärlek till pro-element. Gillar eighteensound, Faital Pro, B&C och Beyma utan inbördes ordning. JBL har jag ingen erfarenhet av men vet att många älskar dem. Om man delar min smak av element är www.supersonic.se ett ställe man kan börja leta.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Edited by - FForsman on 2015/12/22 12:15:17
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2015/12/22 :  13:30:18  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Hej!
Som tidigare talare sagt är "Loudspeaker Design Cookbook" en bra början, finns fler liknande.

Basta! Är ett bra program som inte är så dyrt (gratisversion finns också). Finns på denna sidan www.tolvan.com

Finns en del matnyttigt att läsa om även på

www.zaphaudio.com
www.troelsgravesen.dk och kanske mest www.troelsgravesen.dk/crossovers.htm

Element kan köpas
www.hifikit.se
www.europe-audio.com
www.lautsprechershop.de/

Finns fler i Sverige/Europa/USA
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/12/22 :  15:49:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det absolut svåraste med högtalarkonstruktion är filtren. Det är också det som (enligt min mening) har störst inverkan på slutresultatet.
Har man mätmöjligheter är det enklare att få till, men annars tycker jag att man ska börja med något beprövat.

Har du kollat på HFLS1?
http://www.hififorum.nu/artiklar/hfls1/artikel.html

En annan väg är bredbandselement, som ju inte behöver filter.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2015/12/22 :  16:53:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag saknar väl iofs den djupa teoretiska kunskap som herrar entusiaster ovan har men jag kan väl tycka att du kanske skulle preciserat dig mer. Hur stora ska de var? Hur mycket får de kosta? Hur stort rum har du att fylla? Vad för musik lyssnas det på? (Ed. Du hade ju gett en del svar, ursäkta)

En liten tanke är element från HiVi (Swan) eller TangBand. Skapliga och prisvärda.
Ska man dra den ultimata slutsatsen av Bernt ska man köra bredbandare (jag tror inte Bernt direkt menade så ...) och då ska man definitivt titta på ungerska Sonido (http://sonido.hu/index2.php?lang=en). I ett, till formatet, litet horn får du en mycket potent högtalare. Elementen har dock blivit dyra.

Edited by - soundbrigade on 2015/12/22 16:58:45
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000