HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Klipsch Cornwall III
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2015/12/07 :  21:27:14  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply

Några som har erfarenhet av Cornwall III eller tidigare versioner av högtalaren?

Jag har lyssnat som hastigast på lillebror Heresy III och det var en kul liten krabat med "live"-känsla. Den gick inte ner så långt i källaren så den går bort för mig.

Jag har läst blandade omdömen på nätet om Cornwall III att de är sämre än de ursprungliga pga att de numera tillverkas i spånplatta istället för plywood och att det blev problem med resonanser nu.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/12/08 :  16:07:55  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Cornwall är väl lite av partyburk och väldigt stor och klumpig. Heresy III med sub kanske funkar bra?
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2015/12/08 :  20:34:28  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply

Ja kanske partyburk Att de kan ösa på med rock och blues det tvivlar jag inte på. Det vore intressant att höra av någon hur de är med andra musikstilar. De är ju från början gjorda när hifi förstärktes av rörförstärkare och jag gissar att de kan spela lite av varje.

Jag har mina högtalare på långsidan av ett rum så jag har plats med dem på bredden (65 cm B). Sedan är de bara c:a 90 cm höga och det är bra då jag inte sitter så långt ifrån. Sedan har jag för mig att de är gjorda för att ställas mot vägg. Basportarna är på framsidan. De är bara knappt 40 cm djupa.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

Johnny.A
Starting Member

31 Posts

Posted - 2015/12/10 :  22:18:35  Show Profile Send Johnny.A a Private Message  Reply
Hej Mats
Jag har ett par Cornwall III här hemma och det är en rolig högtalare med ganska mycket live känsla.
Dom är inte byggda av spån utan det är som dom flesta idag gjorda av mdf.
Men trots 102db känslighet tycker jag att man behöver ganska mycket effekt för att få dom att producera bra helhet.
Johnny
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2015/12/11 :  20:23:20  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply

Tack för svaret Johnny! Uppfattar jag dig rätt att det beror mer på förstärkarens kvalitet än lådan när det gäller problem med bumlig bas och resonanser? Sedan spelar rummet man spelar dem i stor roll antar jag.

Hur är de när det gäller olika musikstilar?

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

Johnny.A
Starting Member

31 Posts

Posted - 2015/12/16 :  20:20:53  Show Profile Send Johnny.A a Private Message  Reply
Nja bumling bas kanske du inte blir av med helt men en klart mycket bättre bas träder fram med ökat pulver i maskineriet. Det känns nästan som den går aningen lägre vilket kanske är fel. Nu är det inga basmonster för det så man får nöja sig med att dom är roliga att rocka loss med.
Angående olika musikstilar så känns dom ganska breda för klarar dom av rockNroll så finns det mycket gott att hämta i andra stilar också dock utan att kanske vara magiska på typ jazz
Johnny
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2015/12/16 :  20:23:36  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Jag skulle verkligen vilja lyssna på Cornwall, verkar vara riktigt trevliga !
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2016/02/04 :  16:14:57  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply

Ja då står det ett par Cornwall III här hemma. Spelar lite blandad ruffsig rock från en lista jag har på Tidal. Spelar bra direkt ur lådan. Jag har varit lite nervös över hur det skulle gå i mitt knappt 20 m2 rum. Skulle det gå bra med min rörförstärkare på 50 watt?

Överraskande fin klang och bra röster. Spelar på ganska moderat volym hittils. Jag har mina GS20 kvar ifall jag skulle ångra mig men tror inte det kommer att ske. Fireball med Deep Purple tonar ut...härligt!

I wasn#180;t Born to Follow med Social Distorsion...det här kan jag lätt leva med Det blir någon bild i min tråd senare...


"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2016/02/05 :  08:27:45  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Grattis

50w borde räcka bra med 102 DB känslighet

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2016/02/05 :  09:47:05  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
EDIT: Hehe postade i fel tråd

((( JUNEPE )))

¿?¿ JUNEPE ¿?¿

Edited by - Junepe on 2016/02/05 09:49:16
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2016/02/14 :  12:28:00  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply
Tack Micke! Tänkte avsluta den här tråden. Jo nog räcker 50W bra med dessa talare. Har roat mig med att spela klassisk musik nu på morgonen med Trevor Pinnock samt en del opera. Rösterna både solo och körer är härliga att lyssna till. Fulla av liv när de växlar i styrka gm hornens effektivitet.

Så det är inte bara rock de är bra på. Barock går lika braLugnare musik singer/songwriter likaså.

Beträffande förstärkare till dessa så finns den här tråden:
http://forums.stevehoffman.tv/threads/mcintosh-6900-klipsh-cornwall-iii-a-good-match.135144/

Intressant att läsa teorin om vid vilket effektuttag en förstärkare låter bäst.

Avlsutar med en telefonbild på mina nya. De stannar tills jag åker in på hemmet och spelar Tidal via telefon till ett par aktiva. Om jag inte vinner stort på Triss

Edit: Mina Monitor Audio GS20 fick ett nytt hem igår. Jag hoppas att de spelar lika bra hos sin nya ägare som de har gjort hos mig.


"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman

Edited by - MatsE on 2016/02/14 13:07:07
Go to Top of Page

Appel
Starting Member

35 Posts

Posted - 2016/05/17 :  22:46:07  Show Profile Send Appel a Private Message  Reply
Då tog jag över Johnny.A CW3 ;)
Håller med dig Mats ! Väldigt trevliga högtalare som spelar med glädje!
Tajt och fin bas med bra top och mellanreg.
Johnny uppdaterade mina med något bättre kablage till hornen;)
Fin Matchning tillsammans med Mcintosh C22 försteg och MC75 monoblock (Telefunken signal rör i RIA och utgående på c22)
Supernöjd trots mitt mindre rum.
Nu spelar det musik!


CA CABLES
Info@ca-cables.com
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2016/05/18 :  11:06:21  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply

Kul att det blev bra för dig. De lägger inte till något extra i basen det är min erfarenhet. De går ungefär lika djupt som mina gamla GS20.
Det är nog därför de passar även i mindre rum. De heter ju Cornwall och som namnet säger placeras gärna i hörn och mot vägg.

Spelade Stings cd Nothing Like The Sun igår kväll. Underbart ljud utan någon som helst hårdhet från hornen. Mycket detaljer och fin bas.

Vill man imponera på någon kan man spela Yello, The Race och bara öka farten, förlåt volymen

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2016/05/18 :  22:04:39  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply

Jag vill tillägga att det blev verkligen fint i ditt rum Appel med CWIII. Dina slutsteg har Kt88:or antar jag. Det spelar jag på också i min integrerade förstärkare och är verkligen nöjd med resultatet.

Jag kommer nog inte i första taget ändra ngt inne i mina talare. Däremot kanske låna hem andra högtalarkablar. Jag har Silspeak nu och vet inte om de är bättre eller sämre än ngt annat.

Jag upplevde Silspeak bättre än Supra Ply till mina gamla GS20. Växlade kablar ett tag men föredrog till sist Silspeak.

Vad har du för högtalarkablar Appel?

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

Johnny.A
Starting Member

31 Posts

Posted - 2016/05/19 :  14:12:34  Show Profile Send Johnny.A a Private Message  Reply
Kul att se sina föredetta högtalare och visst finns här en viss osäkerhet om varför jag sålde men Appel tror jag kommer förvalta dom med omsorg så det känns helt ok ändå!!! än så länge.
vi får citera Paul W
Stop buying crap audio
it`s embarrassing
sköt om er o njut av era roliga högtalare.
mvh Johnny
Go to Top of Page

Appel
Starting Member

35 Posts

Posted - 2016/05/19 :  14:48:01  Show Profile Send Appel a Private Message  Reply
mats e: tack , jag har gjort det bästa av det i mitt rum .. Tyvärr kan jag ej ha allt perfekt då ena burken står närmare sidovägg än den andra.
Men låter faktist väldigt bra i mina öron trots detta;)

Kör med PAD Musaues kablar till CW3 , har inte testat något annat.
Kommer lite nya test snart med mitt egna märke ;)
Bygger lite trevliga kablar på fritiden nämligen

CA CABLES
Info@ca-cables.com
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2016/05/20 :  00:19:29  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply

Nu blir jag nyfiken på Johnny.A och vad du har för ngt spännande nu att spela på?

Appel det låter intressant med kabeltillverkningen och lite mer input om vad du spelar på, vilka rör i slutsteget m.m.

Är det inte dags att ni kommer med varsin tråd i "medlemmarnas system"?
Jag tror att det är fler än jag som skulle uppskatta den läsningen och gärna lite bilder till

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2016/07/02 :  09:54:08  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply

Lite låg aktivitet på forumet så jag passar på med lite sommarläsning om dessa fina högtalare

http://www.klipsch.com/blog/made-in-usa-speakers/

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2016/07/02 :  10:23:08  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
De där som ligger på i en lång rad i länken hade jag satsat på OM jag haft mer plats och mer pengar,tycker de är prisvärda. Sådana med kraftfullt rörsteg eller kanske ett Electrocompaniet steg skulle nog bli mumma. Spela bas kan de
Dem du har har jag aldrig lyssnat på.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2017/03/12 :  07:48:44  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=190700
Klipsch Cornwall III för bara 19t

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2017/03/12 :  10:23:54  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply

Jo det är mkt trevliga högtalare om man gillar utseendet. De verkar stora först men man vänjer sig och de tar mindre plats än många mindre högtalare.

Rätt avslappnad spelstil kan jag tycka och inte så mkt "in your face". Som tidigare påpekats inga basmonster men dynamiska. Bra även på låg volym. Gillar man hemmabio och effekter så skaffa en FBK subb

Priset på ett par begagnade borde ligga kring 15 - 20K. Nypriset på nästan 50K i Sverige är lite löjligt. Det borde inte vara högre än 30 - 35K. Det hindrar inte att jag tycker dessa spelar bättre än högtalare för flera hundra tusen på senaste mässan. Därmed inte sagt att det inte finns bättre. Det är klart att det gör.

Jag sitter nöjd och kommer inte byta högtalare om inte flytt till annat boende skulle kräva det.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2017/03/13 :  20:01:22  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply

Jag googlade lite på priser på Cornwall III och de hade gått upp i pris både i Europa och USA sedan jag köpte mina för drygt 1 år sedan.

Runt 40.000 borde vara rimligt för dessa nya. Tycker då att under 20 för ett par begagnade är ett bra köp. Det hade varit ett fynd för mig

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2017/03/13 :  21:42:07  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Blotta storleken borde göra somliga lyssnare nervösa för att bli "Cornwalled".

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2017/03/14 :  10:49:56  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Det är mina Cornwall som är till salu.
Storleken har helt klart varit en avgörande faktor för vissa spekulanter :)

Mvh, Ola

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2017/03/14 :  18:02:04  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply

Lycka till med din försäljning. Det gäller bara att hitta rätt köpare. Jag gillade din kommentar i medlemstråden, "lika slimmade som en halv tvättmaskin"

Hoppas att snart få läsa om vad du kommer att lyssna på framöver.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2017/03/14 :  18:57:12  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Hade jag haft plats och ekonomi så hade jag utvärderat RF-7 II och testat dubbla RP-450C (tror jag behövs få ett bra homogent ljud ur hemmabiosynpunkt, för små centerhögtalare blir aldrig bra)eller anlitat någon att bygga en nya låda till en RF-7 så diskanten hamnar i mitten. Tyckte att RF-7 II var höjdpunkten på mässan häromåret då det var kul att lyssna genom dessa burkar, sedan att många som vill ha ett mer Hifi-korrekt ljud inte instämmer är en annan sak.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000