HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Rörbygge 3...el34
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2015/10/28 :  15:07:01  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Hej. Nu är hösten här igen och börjar klia i fingrarna på nästa bygge.
Jag har fått tag i en massa el34 GE ( tack Jan R) så något ska byggas.

Eftersom jag har ett bra gäng så vet inte om jag ska hålla mig med en enkel SE, försöka med en PSE eller någon PP?

Vad har ni för erfarenheter av parallel Single End? Är det något att ha? Finns det några nackdelar?

Spännande, får se var detta slutar....

Och har ni några intressanta scheman på byggen ni är nöjda med är det bara att posta.

/g

Ny med rör

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2015/10/28 :  15:12:20  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Edison 60 kopplingen har EL34ór
Originaljärnen kan kopplas för Pentod, UL eller Triod i PP eller PSE med olika Anodlast.
Schema finns på Eriks sida, och bygganvisningen på Audion´s
Ev kanske Erik har järn att sälja då han säljer ut mycket delar nu

PSE var poppis ett tag, men så yppade någon att matchningen var oerhört kritisk. Man skall nog ta det med en nypa salt dock, då även PP kräver noggrann matchning.

De olika kopplingsalternativen på Edison 60 ger från 2 x 30 ner till en handfull watt. Det kanske är bättre att börja i den änden.
Jag har själv enbart hört Edison 60 i UL/PP läge och det är en helt ok förstärkare utan krusiduller.


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2015/10/28 15:21:50
Go to Top of Page

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2015/10/30 :  17:43:13  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Tack för tipset.

Ska kolla och läsa vidare på de olika alternativen.

En fråga om PSE, hur är det med impedansen i utgångstrafon? Ska den halveras på ett cirkus om man har två utgångsrör?

Ny med rör
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2015/10/30 :  19:21:55  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Den ska halveras, men kolla så den också klarar dubbla/tredubbla/fyrdubbla anodströmmen.

Kolla en tråd om jordning härinne. Där finns referenser till en exemplarisk jordning i en förstärkare med 4 stycken EL34/kanal.
Go to Top of Page

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2015/11/02 :  11:49:59  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Ja det är klart. Järnen blir väldigt dyra med mkt strömkapacitet.
Lutar åt att gå På vanlig SE igen med ett el34 per kanal.
Gärna med möjlighet till triodkipplad, ul, och pentodkoppling.

Jag vill ha något spelglatt för lyssning o inte mätning. Ska driva ett par bredbands fostex i mltl-lådor.
Jag har tre olika drivrör, ecc83s, e88cc och e83cc.
Vilket rör tycker ni att jag ska bygga med?
Jag vill ha en volympot på ingången o linjesignal kommer direkt från RIAA-steget eller en Blåtandsbrygga.

/g

Ny med rör
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2015/11/02 :  13:00:16  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Triod-kopplad 4P1L är det senaste stjärnskottet.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2015/11/02 :  17:39:29  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
I valet mellan ECC83 och ECC88 skulle jag nog välja 6SN7 eller ECC82. 6N1P är ett annat val som kan vara intressant.
Go to Top of Page

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2015/11/03 :  12:57:35  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Så alla de drivrören är tråkiga/dåliga?
Om jag var tvungen att välja någon av e88cc, ecc83s eller e83cc( jag har liggandes hemma). Vilket ska jag välja?

Ny med rör
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2015/11/03 :  14:48:18  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tycke och smak

6SN7 - lägst dist. Medium Mu, medium transconduktans.
ECC88 - medium dist. Medium Mu, medium transconduktans
ECC83 - hög dist. hög Mu, låg transconduktans

Trenden går mot kraftfullare (hög transkonduktans) drivers som D3A, 6C45 mm, vilket gör millerkapacitansen hos slutrören mindre kritisk

En teknisk utmaning, men BETYDLIGT mycket mer välljudande är DHT drivers typ 4P1L, #26 eller likn.
Pentoder är lättdrivna (låg millerkapacitans) medan Trioder med högt Mu svårare

quote:
Om jag var tvungen att välja någon av e88cc, ecc83s eller e83cc( jag har liggandes hemma).

ECC88 är mitt förslag


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2015/11/03 15:49:26
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2015/11/03 :  15:46:22  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Räkna baklänges hur hög förstärkning du behöver ha för att kunna få ut den uteffekt du eftersträvar.

ECC83 har ett Mu på ca 100, vilket i praktiken brukar kunna ge en spänningsförstärkning på ca 70. Dock orkar dessa knappt driva något annat än pentoder, eller förses med en rejäl återkoppling vilket sänker dess Zut.

ECC88 och 6SN7 har ett Mu på ca 20 (praktiskt ca 15) har mer pulver, men har inte tillräcklig spänningsförstärkning med låg-Mu utgångsrör.
Extremare rör som D3A och 6C45 har både hög Mu och transconduktans vilket ger möjligheter till 2 stegförstärkare med de flesta utgångsrör. Dock är dessa känsliga för oscillation mm så de kräver lite mer omsorg



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2015/11/03 15:47:35
Go to Top of Page

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2015/11/03 :  21:48:23  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Tack för all kunskap.
Men vad tror ni om en sådan här koppling?
http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/el34_4.htm
Att använda hela dubbeltrioden till en kanal.

Ny med rör
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2015/11/04 :  09:00:09  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Bygg en kanal på en träskiva och prova är mitt tipps.
Den personliga smaken är inte detsamma som vad som är tekniskt "riktigt". Inget annat än den personliga smaken har någon som helst betydelse.

30-50 talet gällde DHT trioder i SE
50-60 talet hårt återkopplad i PP
60-70 veka drivrör (typ ECC83) och pentoder
70-80 DHT "återfunnet"
90- kraftfullare drivrör
Runt, runt, runt...

Vi har INTE blivit smartare eller hör "bättre". Det handlar om återkommande trender. Om och om igen..
Samma frågeställningar och ideér som myntades för 30år sedan återkommer som något "nytt och revolutionerande.." men allt är gamla sanningar. Det har inte tillkommit något nytt de senaste 50 åren och i princip ALLT är faktiskt redan gjort!

Ett litet sidospår. Jag frågade en av "de stora" (som ägt/lyssnat på "allt som finns", och varit involverad i high-end i hela sitt liv) vilket hans livs mest välljudande phonosteg.
Då personen i fråga ägt phonosteg med prislappar av en ny bil, så hade jag väntat mig något dyrt, avancerat och modernt.
Pullecs phonosteg från 60-70 talet baserat på den lite "skamfilade" ECC83 som katodföljare blev svaret..
På pappret något ganska mörkt dystert och tråkigt.

Det handlar inte om vad som är bäst, utan vad man själv anser låta bäst. Så bygg utan att fundera för mycket är mitt tips.

[Edit] All använda två parallella trioder som drivers dubblerar dess transconduktans och därmed kraft att driva det triodkopplade slutröret. Rent tekniskt så är denna kombo fortfarande betydligt vekare än ett ända ECC88. Det går att räkna på vilken transkonduktans (eller snarare Anod-resistans) som krävs för att inte tappa ork. Dock blir dessa beräkningar inte helt talande för ljudupplevelsen, så därför är det enklast att koppla upp allt och testa

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2015/11/04 09:58:48
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2015/11/04 :  15:58:10  Show Profile Send Thzar a Private Message  Reply
Jag väntar bara på hur chassibygget blir och hur du kommer gå tillväga. pga nyfikenhet/inspiration samt för att ta del av hur andra dödliga gör.
Du är väl dödlig?

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2015/11/04 :  19:16:27  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
På tal chassi, kolla Hammonds skokartonger: http://www.hammondmfg.com/dwg21.htm. De kan verka lite minkiga men jag ska ha ett par chassin på 252x402 och slänga på rnt 10 kg.
Alu-chassin är lätta att bearbeta och ser skapliga ut.
Go to Top of Page

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2016/03/13 :  14:46:35  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Då var man igång igen med bygget.
Kopplat upp allt på planka enligt schemat...enklare än så här lir det inte. Det blev ljud som spontant kändes bra, minimalt med brum men har något motorbåts-oscillerande i försteget. Ljudet är bra när volymratten är i ändlägena, men där emellan låter det motorbåt. Dock har jag just nu lite onödigt långa oskärmade kablar mellan pot o ingångsrör. Har två 180 ohm motstånd som gridstoppers på varje ben på drivröret.
Vad kan det vara för problem?

Har inte hunnit mäta alla spänningar o strömmar än men det kommer. Just nu ligger det ca 308 volt över el34 röret.



Ny med rör
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/03/13 :  16:01:52  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Du borde ta bort "standby-brytaren", den har ingen funktion, kan bara skada rören och kan dessutom bli
föremål för överslag. Däremot kan NTC motstånd på primärsidan begränsa tillslagsströmmen och möjliggöra en
mindre säkring.
Go to Top of Page

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2016/03/13 :  16:55:43  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Ok Peterh...ska tänka på det. Jag ville skona drivröret o få en lite snällare start. Inte fläska på med 340 volt på ett kallt 6c45pi rör.

Hittade ett intressant relä på din sida, rubli-delay, funkar det bra som soft-start?

Ny med rör
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/03/13 :  18:47:01  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Ja, rubli funkar bra.
Han säljer dem fortfarande. Det unika med dessa är att man har ingen
som helst jordreferens.

Men du skall inte behöva delay heller. Det enda man ha nytta av är
något som hindrar sekvensen "till" "från" "till"
Dvs om stärkaren är igång och strömmen bryts skall man inte tillåta att
strömmen går på igen på åtminstånde 30s, detta för att undvika
våldsamma och skadliga strömrusningar med varma katoder.

rubli kanske inte hjälper ( detta skall jag testa , återkommer )
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/03/13 :  19:47:21  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Kopplat upp en rubli, 2 saker :
- för att koppla B+ 300V ( mindre än 400V) så får man bypassa 1 eller 2 zeners (1)
- när den kopplat till måste man dra minst 30mA för att tyristorn skall "hålla", bryter tyristorn
slår den inte till förrän 11s senare.
(1) detta får ställas in efter det B+ man har, i exemplet ovan skall det räcka med att bypassa en zener.
Se schemat som finns http://nervenet.info/HT_delay/htr214xp.html
Go to Top of Page

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2016/03/13 :  20:15:29  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Ok jag fattar inte riktigt, funkar ett sådant rubil till att skydda kalla rör och för strömrusningar?

Det jag läste verkar det som det. Kalla rör, 45 sekunders fördröjning, varma rör 10 sekunder, men du menar att det är för lite?

Summa kardemumma, är det ett Rubli som jag ska ha?


Ny med rör
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/03/13 :  21:17:13  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Nej du behöver ingen turn-on delay, varken rubli eller något annat.
( om du ändå vill ha en B+ fördröjning så kan rubli göra det )

Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/03/14 :  17:42:52  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
rubli bryter direkt om strömmen faller och då börjar fördröjningen om.

Så javisst, den skyddar mot att ljuset blinkar.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/03/23 :  19:36:39  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag hittade, på tal om fåglar, en bra artikel om drivröret, 6S45P där man utreder en del myter om röret, rekommenderar genomläsning:
http://musatoffcv.narod.ru/Docs/6S45P.htm
Go to Top of Page

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2016/04/02 :  09:20:31  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Peterh, jag tror jag kommer beställa en fördröjningskrets för att skydda drivrören mot för hög B+ när de är kalla bara för att det är roligt att testa något nytt :-)

Soundbrigade, vet inte vad jag ska ta med mig av den artikeln, intressant, men jag ska bygga o testa mig fram.

Ny med rör
Go to Top of Page

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2016/04/02 :  09:33:45  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Nu har jag börjat klura ut hur jag vill ha mitt chassi.
Kommer bli ett lite okonventionellt, kommer bli en stålram med infällda sidor klädda i läder.
Stålramen är nästan färdig svetsad men jag har lite problem att bearbeta topplåten som bör vara 2-3 mm stålplåt för att kunnas svetsas direkt i ramen. Har inte så tajta maskiner för att bearbeta detta. Plus ett par mindre enklare bitar men de är inte lika avancerade.
Har fått prisuppgifter på att laserskära bitarna på ca 1500 kr plus moms vilken är ett bra pris på tanke att de som gör arbetet måste ha pengar för maskin- och egen tid.
Dock svider det lite i min DIY-budget.

Min fråga är om någon vet eller har en verkstad som jag kan få komma och låna att bearbeta min bitar eller något annat uppslag för att komma ner i pris? Jag bor i sthlm men att åka en liten sväng är ok.

Här kommer några bilder på mina tankar.





Ny med rör
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2016/04/02 :  15:08:57  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Gillar designen, kul när någon orkar bygga nåt annat än en träram med en plåt i.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000