Author |
Topic |
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2015/06/06 : 18:12:39
|
Länge sen jag skrev något här nu, sen min anläggning blev klar har det mest lyssnats och lurkats. I vilket fall försökte jag koppla in min 8w Hiraga monster som stått och vilat ett tag på avbytarbänken.
Höger kanal ger ett oregelbundet poppande ljud till och från, och jag ser att konen skuttar vilt fram och tillbaka. Detta händer någon gång i minuten. Musik strömmar som vanligt annars. Dum som jag är fortsätter jag spela på, och efter någon timme har det slutat poppa.
När jag känner på stärkaren visar det sig att höger kanal är iskall, vänster är som vanligt varm så man knappt kan ta på flänsen. Då inser jag att något är knas och bryter strömmen och sliter ur högtalarkablarna.
Fram med multimetern och det visar sig att Biasströmmen är nära noll i höger kanal, precis som bristen på värme antyder. Vänster kanal ligger exemplariskt mellan 0,6 och 0,7A, precis som det ska vara enligt de gamla dokumenten.
Vad som är värre är att jag även har runt 4V DC över utgången på höger kanal, och trimpoten kan såklart inte justera bort så mycket.
Med min begränsade kunskap har jag svårt att förstå vad som gått åt skogen, någon som har en susning?
Strömförsörjningen verkar ok, den är separat för höger och vänster kanal och byter jag vilken som försörjer vilken kanal är problemet oförändrat.
Schema finns till exempel här: http://diyaudioprojects.com/Solid/Jean-Hiraga-Le-Monstre/ |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2015/06/06 : 18:15:06
|
Jag gjorde om processen idag från kall stärkare, och då verkade det som att den hade biasström på båda kanalerna och låg dc-offset på utgångarna. Jag lät den stå på och bli varm, och när jag kollade igen var bara vänster kanal varm och höger iskall igen, med nära noll bias och kraftig dc-offset. |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/06/06 : 20:50:57
|
Utan att kunna för mkt om Hiragas konstruktioner så är det alltid trevligt att saker fungerar kalla. Då är det oftast en konding som kortsluter när den blir varm. Du kan löda bort kondingarna som du misstänker o mäta dom o samtidigt kyla med kylspray för att se om värdet ändras. Detta kanske är för badic o att du redan kollat. Bara ett tips. :-) |
|
|
Tomas J
fd _T_
1551 Posts |
Posted - 2015/06/06 : 21:07:28
|
Det kan också vara en lödning som fungerar när komponenterna är kalla, men när de blir varma så rör lösningen på sig och tappar kontakten.
Lösningen på det är att smälta om samtliga lödpunkter, men monstret har ju inte många komponenter så det bör ju snart vara gjort! |
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
|
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2015/06/07 : 08:32:40
|
Tusen tack för tipsen. Inget är för basic, jag har väldigt lite erfarenhet av (lyckad) felsökning.
Ska prova löda om alla punkter först så fort jag får tid, och sen kika på kondingarna. Allt ser bra ut vid ockulärbesiktning och jag upptäckte ingen mikrofoni när jag knackade lite här och där på korten |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
|
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2015/06/10 : 15:34:00
|
De enda kondingar på korten är ett par små lytar precis vid strömmatningen, de finns inte ens med i kretsschemat. Eftersom jag har gott om glättning nära korten ändå provade jag att plocka bort dem, samtidigt lödde jag om alla punkter på kortet. Nu står den på uppvärmning, vi får se vad som händer... |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
|
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2015/06/10 : 16:00:57
|
Nu börjar kylflänsarna bli ljumna. DC på utgången har börjat fara runt lite, ligger mestadels stabilt på -30mV men svingar plötsligt upp till 4,8V eller så, ligger där en halvsekund eller ett par sekunder och går sen ner till -30mv igen.
Eftersom det inte finns några fler kondingar i kretsen, kan det vara så att det är någon transistor som håller på att dö eller är det värt att byta ut alla motstånd först innan man börjar gräva i det? |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
|
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2015/06/11 : 12:44:29
|
Det lustiga är att när det väl blivit varmt en gång och dc har sprungit iväg så räcker det inte med att kretsen svalnar för att den ska "starta från noll". Jag gissar att den behöver stå så länge att alla kondensatorer laddar ur helt eller något. |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
|
|
El_D
Member
171 Posts |
Posted - 2015/06/11 : 23:14:16
|
Kolla upp trimpoten, den kan ha ärgat under tiden förstärkaren stod på avbytarbänken. |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/06/12 : 08:50:47
|
Ja, om det bara sitter kondingar vid nätdelen och att båda kanalerna delar på samma spänning så är nog dom kondingarna hela. När konen "hoppar" kraftigt ut så tänker jag på någon form av spänningstopp nära "likspänning" eller så kan det eventuellt genereras av något glapp i en transistor. Jag har inget direkt tips att ge dig. Men eftersom du har 1 frisk sida så kan du väl ge dig lite tid i helgen och sitta o plocka över komponenter. Bestäm dig för att börja med ingången eller med utgången och arbeta dig igenom kortet. Jag brukar börja med sluttrissorna för de är ofta lätta att peta bort o byta med andra kanalen, sedan går jag på ingången och löder bort trissa för trissa och mäter på dom. |
|
|
|
Topic |
|