HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vintage HiFi
 Kassettdäck = välljud? Nostalgisk tillbakablick!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2015/03/17 :  19:51:42  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej

Kompaktkassetten designad av Philips, blev under 70-talets senare hälft och en bra bit in på 80-talet ett ljudmedium av mastodontklass, rent volymmässigt. Vem lånade inte vänners LP- skivor och kopierade över till kassettband.

För att inte tala om alla blandband, man skapade för att ha i bilen, i mitt fall en Volvo Amazon, med Clarionhögtalare infällda i hatthyllan där bak, med hela bagaget, som volym för högtalarna. Drevs av en Philips komponentstereo, med biamping, dvs aktiv delning till diskanter = Perless MT 225 HFC framme vid vindrutan. Jag hade lätt bästa ljudet i bekantskapskretsen ;-)

Jag börjar med bilstereon, sen kommer en kavalkad av de kassettdäck, som jag använt mig av, haft och har ;-)

Bilder kommer!



Med vänlig hälsning, highfive

Philips Compo


Peerless MT 225HFC Hittar ingen bild på Clarion bredbandarna, men vill minnas att de var ett par 6,5" bredbandare med whizzer och aluminiumdustcap, de vägde nog två kilo styck, en enorm magnet!


AKAI GXC 39 D med BASF kassett i !
Tonstudio i Uddevalla, sålde lot's of them!


Specifikationer och mätningar ur Stereo & HiFi Handboken 1979

Edited by - highfive on 2015/04/08 23:33:34

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2015/03/17 :  21:34:00  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Tandberg TCD 330

Jag köpte ett i renoveringsbehov, var nere på Tandberg service på Fridkullagatan och köpte nya Kapstanlager i brons, nya tonhuvuden, lampa till kassetschaktet och servicemanualen. Trimmade upp det och det blev som nytt!

Har inte kvar det, men det var ett grymt bra däck! Tre motorer, tre tonhuvuden, rec-head azimuthjustering. Även med mina fräscha, då 16 åriga öron, så lät det så bra att det var svårt att höra skillnad, före/efter band! Tandberg hade grymma ingenjörer!


Tre diskreta tonhuvuden medger justeringsmöjligheter


Justeringsratten för REC-head azimuth


Specifikationer och mätningar ur Stereo & HiFI Handboken 1978


AKAI CS 702 D

Köpt begagnat på en loppis, monterade in en extra potentiometer för att kunna reglera volymen i hörlursuttaget / line out. Monterade den i frontplattan, ovanför på/av knappen med matchande ratt i aluminium från ELFA. Hade denna på logementet på I5 när jag gjorde militärtjänst. AKG K 140 i hörlursuttaget.


Edited by - highfive on 2015/04/08 23:21:34
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2015/03/17 :  22:29:45  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Technics RS M85 Var mitt nästa däck som tog Tandbergarens plats.
Quartzstyrd direktdrift, otroligt välbyggd, två tonhuvuden räckte gott!


Specifikationer ur Technics prospekt 1978/1979

Edited by - highfive on 2015/04/08 23:38:49
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2015/03/18 :  14:39:50  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Läckert :-)

Många däck passerade på 80:talet för min del. Denon, Pioneer, Akai å Teac som jag minns rakt upp å ned. Drömde om Nachamichi å tyngre Pioneer-däck men de var allt för dyra...
Idag återstår endast en handfull kassettband av en diger samling (skänkte hela(!) samlingen till en ung tjej i släkten, allt nu borta för vinden). Sista kassettdäcket såldes av under 90:talets mitt. Obegripligt korkat.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2015/03/18 :  18:03:11  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej

Jag frekventerade HiFibutikerna i Göteborg ofta för att hitta nya godbitar.
HiFi Stället hade ett av mina drömdäck i mycket fint begagnat skick. Det var bara att öppna plånboken och bära hem
AKAI GXC 570 D

Finesser som pitch, Dolbynivåkalibrering, tre motorer, Closed loop Dual Capstan, tre tonhuvuden. Det lät med ett kanske slitet uttryck: Grymt bra!!!

De funktioner som inte användes så ofta, doldes bakom en rödfärgad motoriserad lucka längst upp på fronten. Ett tryck på knappen Door, öppning, ett tryck till stängning.


Personligen så tycker jag att designen, slår alla andra tillverkare på fingrarna, det är lätt mitt favoritdäck vad gäller utseendet!

Edited by - highfive on 2015/03/18 18:15:51
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2015/03/18 :  18:38:31  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Less is more eller.... Man måste ju prova

När ett fint Nakamichi 600 dyker upp kan jag inte motstå

Jag tror att jag köpte det på Ljudkällarn, när det låg i Vasastan.

Det speciella med däcket är ett fantastiskt tonhuvud, med smal spalt, vilket ger en fantastiskt diskantåtergivning. En motor, men väldigt välbyggd mekanik, gav lågt svaj!

Och vilken dynamik!

Edited by - highfive on 2015/03/18 18:39:37
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2015/03/19 :  15:34:29  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Jättekul tema med kassettdäck- en idag lite bortglömd ljudförmedlare.

Befinner mig själv mitt inne i ett "återfall" f.n., mitt gamla fina kassettdäck har plockats fram och jag har upptäckt att en service med tillhörande fintrimning är en nödvändighet. Svårt dock att hitta någon som har kunskapen att serva ett kassettdäck idag. Köpte mitt kassettdäck, Pioneer CT-959, nytt någonstans runt nyår 1990-91 och har haft det i min ägo sen dess. På sin tid höll det till i high end- regionen bland kassettdäcken som var samtida och jag minns att man kunde göra finfina inspelningar på det som kom källan mycket nära i ljudkvalitet.

Kassettdäck= välljud? Den frågan kan man besvara med ett rungande JA anser jag. Ett vältrimmat high end- däck med möjlighet till justering av BIAS kombinerat med ett kassettband av hög kvalitet kan än idag leverera välljud som konkurrerar med vad både en CD- eller skivspelare kan prestera i ljudväg.

Som jag har nämnt i en annan tråd på forumet så har efterfrågan ökat så pass mycket på sistone att gamla fina kassettdäckstillverkaren Teac åter har satt igång med att producera kassettdäck. Har dock ingen aning om hur pass bra ett sådant kassettdäck är om man jämför med ett dito tillverkat under kassettbandets guldera.

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.

Edited by - GyroSE on 2015/03/19 15:43:26
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2015/03/21 :  21:05:50  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej

Nästa däck är Nakamichi 480
Bytte rakt av mot Nakamichi 600 däcket. En god vän köpte Nakamichi 480 däcket nytt. Vi ville båda byta apparatstil rent utseendemässigt. Jag behövde ett mer kompakt stapelbart stereosystem. -Så ett byte var perfekt.
Ljudmässigt var de likvärdiga!


Nytänk igen av Nakamichi! Mekaniken bygger på en assymetrisk
dubbelcapstanlösning. Samma mekanik finns i alla 480 och 580 varianter.

Nakamichi 480 har två tonhuvuden och en välljudande elektronik.

Edited by - highfive on 2015/03/21 21:07:41
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2015/03/26 :  23:35:35  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
PHILIPS N 2521

Kunde inte motstå
Loppisfynd på Saronkyrkan i Göteborg.
Philips modellbeteckningar är helt underbara! Det finns säkert ett system
Lät inte alls tokigt, lågt svaj, både Dolby B och Philips egen innovation DNL.
Samt finessen Post Fading. När man trycker på eject, så svänger luckan/kassetthållaren ut /upp i 90 graders vinkel. Fräckt.
Hade det ett tag och sålde det sen till en studiekamrat på Naturvetarlinjen/Biologi.

Med vänlig hälsning, Highfive
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2015/03/27 :  07:36:41  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Hade NAD 6100 ur deras Monitor serie. Om nån har detta, eller 6300, och receivern 7100 i bra skick så är jag kund!


You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2015/03/28 :  00:12:41  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Nakamichi 582


Det bästa kassettdäck jag haft!
Köpte det på HiFistället, begagnat, genomgånget.
Ett riktigt mejseldäck!

Trimbart för tre bandtyper Bias & Level, med potentiometrar på fronten.
3 Tonhuvud
3 Motorer
Assymetrisk dubbelcapstan.

Stort som ett hangarfartyg!

Great sound!
Många Livekonserter blev inblandade från SR

Med vänlig hälsning, Highfive





Edited by - highfive on 2015/03/28 16:22:09
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2015/03/28 :  16:20:31  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
LUXMAN K-112

Tre tonhuvuden, stabilt och brusfritt ljud. Inget mästerverk, men fungerade klanderfritt.

Med vänlig hälsning, highfive
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2015/03/28 :  16:41:35  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
DENON DRS 610


Frontmatat och toppmatat samtidigt! Kassetten läggs i en släde, på samma sätt som en CD-släde. Kvalitet som vanligt när DENON designar något. 2 tonhuvuden, en Capstan

Med vänlig hälsning, highfive
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2015/03/28 :  17:11:24  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
LUXMAN K 109


Ett mästerverk från LUXMAN / Alpine
Tre tonhuvuden
Dubbel Capstan, direktdrift, på den ena.
Bandkalibrering.

Låter fantastiskt bra!
Innanmätet är i princip samma som i Luxmans K-5 ur champagneserien.

Med vänlig hälsning, highfive
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2015/03/28 :  20:27:11  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
SONY TC D5


Otroligt läcker liten bärbar kassettmaskin, jag har Pro modellen med XLR in för micingångarna.

SONY gjorde ett litet mästerverk här!
Motorn för capstandrivningen driver direkt med gummitrissa mot capstansvänghjulet, för lågt svaj i mobila situationer, som denna maskin är avsedd för.

Med vänlig hälsning, highfive

Edited by - highfive on 2015/03/28 20:28:30
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2015/03/29 :  10:50:59  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Nackdelen med de där spelarna med "släde" eller att stoppa in kasetten i en "slot" var att det var mycket svårt att rengöra tonhuvud o bandtransport, utan att öppna apparaten.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2015/03/29 :  16:47:19  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Harman Kardon TD 470


Eftersom jag är lite nördig på trehuvudsmaskiner, så kunde jag inte motstå denna, kostade en slant när den kom ut, men jag köpte den i mint skick på en loppis för en spottstyver

Dubbelcapstan, manuell kalibrering av Bias och Level, slädladdning, H/K's last statement på kassettsidan.

Lät fantastiskt! Har den inte kvar -den gick iväg till en kassettbandsentusiast.

H/K löste underhållsbiten med en liten lucka rakt ovanför bandföringen på toppen av maskinen, där kommer man åt capstanaxlarna tryckrullar och tonhuvud, för rengöring och avmagnetisering.



Med vänlig hälsning, highfive
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2015/03/31 :  21:23:16  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
MARANTZ 5220


En design som heter duga!
Snyggaste VU-metrarna någonsin på ett kassettdäck enligt mig.

Köpte det i mintcondition exteriört, men med defekt mekanik. Efter en genomgång av motorlagret, så fick jag den i perfekt skick. Hade inte plats för den, så,den gick vidare till en Marantz-entusiast.

Med vänlig hälsning, highfive
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2015/03/31 :  21:41:42  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
YAMAHA TC800 GL


Vem var först med "skislopedesignen" -Nakamichi eller Yamaha?
Yamaha TC800GL designades till det yttre av Mario Bellini.

Ljudmässigt och tekniskt utförande var Naka överlägset....

Yamaha TC 800 GL har batterifack för standardbatterier, har för mig att det var "AA" varianten. Samt ingång för 12 volt.

Hade två stycken ett fungerande och ett med trötta remmar. Gick vidare till en samlare i Norge

Med vänlig hälsning, highfive
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2015/04/01 :  16:57:35  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Vilken nostalgitripp du levererar :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2015/04/01 :  19:55:52  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej CC

Nostalgi kommer i sjok när man är i min ålder ~ C/2
Här kommer mer!

AKAI GXC 725 D


Tre tonhuvuden, en motor, dynamik och stabilitet i ljudet!
Fick tag i den i fint skick, trimmade upp den, hade den ett tag, den gick vidare till en bandentusiast i Uppsala.

Jag får en speciell känsla när jag lägger blicken på en bandare från AKAI....
Härlig mekanik, väldisponerade och eleganta fronter som inbjuder till användning, en go' känsla i reglage och rattar, och en tyngd i maskinen, den står ju kvar när man använder den!

Med vänlig hälsning, highfive

Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2015/04/01 :  20:08:17  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Mera från AKAI

AKAI GXC 710 D


Två tonhuvuden, en bamsemotor, underbar mekanik. Stabil är förnamnet

En keeper!
Med vänlig hälsning, highfive
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2015/04/01 :  20:17:47  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Mera AKAI !!!

AKAI GXC 760 D

Tre motorer, tre tonhuvuden, dubbel Capstan, nivåkalibrering, logikstyrd.

Ett av AKAI's snyggaste i mitt tycke, lillebror till AKAI GXC 570D, med samma mekanik och elektronik, men disponerad på djupet istället för på höjden.

En keeper, som behöver lite kärlek, något fel i styrelektroniken
Med vänlig hälsning, highfive

Edited by - highfive on 2015/04/01 20:18:59
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2015/04/01 :  22:01:39  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Ooh Nak's

Nakamichi 600 ll


Köpte det tillsammans med Nakamichi 630 / Preamp-Tuner och Nakamichi 620 / Poweramplifier.

Förbättrat frekvensomfång och dynamik jämfört med Nakamichi 600 "mark l"
Mejselspårskalibreringen ersatt med riktiga potentiometrar med rattat

Verkligen en keeper!

Med vänlig hälsning, higfive
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2015/04/01 :  23:33:33  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Nakamichi 500


Köpte ett liknande däck på Tradera i defekt skick, mitt är ett Ferguson 3273, som Nakamichi OEM:ade till Fergson, mitt däck har sidor i Teakfane'r. (Enda skillnaden är att Nakamichi''s emblem/logga är ersatt av Ferguson's sedermera Thorn.

A keeper!

Med vänlig hälsning, highfive
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2015/04/01 :  23:39:24  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Nakamichi 350




Nakamichi 350 är en bandare i Mobile Fidelity segmentet, 12 volts drift, i princip samma maskin, mekaniskt, som storebrodern Nakamichi 550.

Inköpt på Chalmers ETA, 2013, för en spottstyver.
A keeper!

Med vänlig hälsning, highfive

Edited by - highfive on 2015/04/01 23:43:28
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.35 sekunder. Snitz Forums 2000