HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nya objekt
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2015/02/20 :  18:46:09  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
För den som vill bygga

Jag har gjort en del prov med de ganska billiga elmenteten från Silver Flute. Det jag kanske kan säga om dessa är väl att de är helt ok inom mellansegmentet, de har dessutom en väldigt fin impedansgång i alla fall inom de lägre frekvenserna, runt 7 ohm. Att de sedan stiger mot högre frekvenser är helt naturligt. Det här får vi på vanligt sätt motverka med Konjugatlänkar i filtret.

Men att ett så pass billigt element har så pass god och rak impedansgång för sin nominella impedans, vill jag ändå säga är tämligen ovanligt.
Systemet är ett basreflexsystem på 13 liter, avstämt till elementets egen resonansfrekvens på omkring 43 hz. Elementet är en 5 tummare som heter: W14RC25-08.

Längre än så här kom jag egentligen inte, för det visade sig efter lite Googlande att elementen inte längre fanns tillgängligt till försäljning, enligt Silver Flute;s egen hemsida. Och det är ju ganska meningslöst att precentera ett byggprojekt som det inte finns delar till.

Det här är något som både irriterar och skrämmer mig en smula. Hur ska man som egen företagare idag kunna lita på att grejerna finns tillgänglig för en distribution som hen har tänkt sig, under en längre tid.
För några år sedan var jag t.ex. intresserad av ett diskantelement som såldes under namnet Lpg.
Jag fattade misstankar om att detta element inte kanske kommer att finnas kvar till försäljning, inom en snar framtid, mer eller mindre av ren magkänsla, alltså.
Det visade sig att jag fick rätt, trots förfrågningar hos leverantören, om det möjligen skulle komma att finnas kvar, och trots mer eller mindre försäkringar om dess överlevnad, så försvann det i alla fall.

Mig själv påverkar det inte alls, för jag har inget företag. Men alla som faktiskt har det, och som kanske lagt pengar på kringutrustning för en viss pryl, var landar de egentligen i det här?

Ja, jag vet att forumet inte gillar frågor av politisk karaktär, men det mesta idag är faktiskt politik på ett eller annat sätt, i alla fall att allting slutligen handlar om pengar.

Ta tex Peerless, för att kunna köpa något av dem för ett pris som gör dig konkurrenskraftig, som egen företagare, så måste du kunna köpa minst 2000 prylar. Hur ska en liten egenföretagare kunna göra det. Det säger sig självt att detta inte går. Ialla fall, var det så här för några år sedan, jag vet inte riktigt hur det är nu. Men med den här politiken kan det knappast bli några nya jobb, Allt är idag verkar det som, alltså enbart inåtriktat på storfinansens.

Men finns det trots allt intresse, för mitt bidrag, för självbygge med detta element, så kan jag ändå lägga upp detaljer för hur man kan göra en bra högtalare med detta element som grund.

bjoele
Member

76 Posts

Posted - 2015/02/22 :  11:53:28  Show Profile Send bjoele a Private Message  Reply
Affärer mellan privata företag är inte politik tycker jag - men den diskussionen ska vi nog inte ta här. :)

Jag tar gärna en beskrivning av de högtalare du konstruerat, lite extra spännande tycker jag det är HUR du kommit fram till det eftersom man då kan applicera kunskapen även på andra komponenter.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2015/03/13 :  17:49:09  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Ja, du följer som utlovat här en enklare beskrivning av ett tänkbart alternativ för ett bygge med detta element.
Eftersom jag bara har lådor i råmaterial, för det här elementet, kan jag bara ge riktlinjer för hur en tänkbar låda skulle kunna se ut.

Mina testlådor har ytermåtten: Höjd = 380mm *Bredd = 210 mm * Djup = 280 mm. Detta ger med en 22 mm spånplatta, en inre bruttovolym
på ca 13 liter.

Lådans inre volym M-tjocklek Lådans yttre mått Plattornas mått i mm

Bredd 166 44 210 210
Höjd 336 44 380 336
Djup 236 44 280 236
Bruttovolym 13,2 Liter

Den här lådan ger ett nästan fullt ut fullregistersystem. Simulerat i Lspcad blir resultatet följande:



Här kan man då notera att -3 db nivån ligger på ca 50 hz, samt att mätt med Din-normen, ligger den undre gränsfrekvensen vid ca 38 db. Nu ska vi veta att detta resultat bara är en uppskattning av en simulering, vid en verklig mätning som jag kan återkomma till längre fram, kan värdena bli annorlunda.
När det gäller högtalare av HiFi karaktär bör man inte använda sig av element med allt för högra Q-värden. Det gäller alltså att hitta element, med relativt låga Q-värden, för att passa bra in i Hifi sfären.

Ett bra riktvärde, kan vara att leta efter element med ett max Q-värde på ca 0,30.

För den som inte är nöjd med den bas som detta alternativ ger, kan man komplettera systemet med en extra baslåda. Men detta får vi ta nästa gång.

Fortsättning följer.


Edited by - Eriksson on 2015/03/13 17:52:54
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000