HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp med OB
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2015/01/02 :  14:43:16  Show Profile Send kyan a Private Message  Reply
Hej,

Jag har problem med ett par öppna bafflar. Basen är extremt klen, låter som ett ärtrör eller något.

Konstruktionen är i stort sett enligt Scorpions "Allemans OB" med A&D Audio R1524 som bashögtalare. Som mellanregister är det Peerless HDS PPB 830874 (6,5")

Jag har provat att mäta lite frekvensgång med telefonen (säkert inge bra, men det är vad jag har att tillgå). Det verkar dala från ca 150 hz och nedåt.

Jag har provat med och utan filter för att säkerställa att jag inte kopplat något galet. Men fenomenen kvarstår. Jag har också provat att addera 10 ohm serieresistans, kanske blev det lite bättre.

Vad kan man göra för att få lite mer domedagsbas? Kan det vara läckage mellan fram och baksida?

Med vänlig hälsning, Tobias

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2015/01/02 :  15:27:00  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Du har satt 6mH spolarna i serie med varandra och inte parallellt?

Bild på filtret?

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2015/01/02 15:27:50
Go to Top of Page

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2015/01/02 :  15:40:35  Show Profile Send kyan a Private Message  Reply
Hej,

Det är bara en spole 10mH och en kondensator 47 uF. Dock beter sig basen lika med och utan filter.

Kan jag lägga bilder på hififorum servern eller ska jag använda extern tjänst? I så fall vilken?

Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2015/01/02 :  19:22:29  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Om det beter sig lika med och itan filter är nog nåt på tok.

Jag använder photobucket.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000