Author |
Topic |
|
Vassegård
Member
134 Posts |
Posted - 2014/11/16 : 14:18:11
|
Hej! Tänkte posta lite bilder på mitt första bygge ever. Har alltid varit facsinerad av gamla rörförstärkare men aldrig ägt en. Men nu har jag byggt en. Som utgångspunkt ville jag ha en enkel och relativ billig sak. Jag köpte billiga tranfos från living the past i england och som rör valdes 6sn7 och 6v6 som slutrör.
Ljud kommer och låter helt ok men har lite nätbrum. Det kan väl tänkas komma från att min filtrering inte har de bästa komponentern. Billig drossel, solidstate-brygga och billiga små 47uF kodningar från Conrad. Eller har någon något tips på andra brum "generatorer"? Sen finns det ett annat konstigt fenomen. Det uppkommer ett litet tickande (enligt ett öra, en fyrkantsvåg) på lågvolym, försvinner med volymen på kl 11, kommer tillbaka med ökad styrka tills det försvinner igen på nästan max volym. Några idéer? Här försökt felsöka och enligt mina efterforskningar uppstår det i potetiometern. Behöver man skärma den?
Här kommer iaf lite bilder på bygget.
Schema
Strömförsörjning
Idéskiss innan bygget började i datorn
Chassit byggt ifrån Ikeas pennlådor Kvissle med allt järn
Alla hål gjorde och tjocka ek gavlar för vridstyvhet
Lackad och socklar i
Bakstycke
Strömförsörjning
Signalvägar
Färdig
Liten glimmlampa undertill för mysbelysning i mörkret
Sen kommer kanske de flesta tycka att jag misshandlar signalen men jag använder en Blåtand 4.0 med APTX codec för att slippa massa sladdar o elände.
Trevlig söndag eftermiddag
|
Ny med rör |
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2014/11/16 : 14:34:40
|
Väldigt snyggt bygge för att vara första gången! Vad kan komma ur den verkstaden om några år.
Angående brummet prova att öka kapasitansen på C2. Hjälper inte det kan det hjälpa att försöka se över kabeldragningen. Glöden skall man försöka hålla borta från signal o högspänning. Är signalkabeln ordentligt skärmad?
Vill gärna se mer bilder. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2014/11/16 : 14:39:35
|
Gridstopper- motstånd på 6SN7 röret kanske hjälper till? |
Modda allt som går att modda! |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7952 Posts |
Posted - 2014/11/16 : 15:57:04
|
Trevligt bygge. En sak jag reagerade på är att alla trafos plus drosseln har lindningarna i samma riktning, det kanske inte är helt lyckat om man vill ha lägsta möjliga nivå på brummet. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
peterh
Semesterfirare
1056 Posts |
Posted - 2014/11/16 : 16:41:09
|
gw skärmen på 6v6 ett eget motstånd från B+, som det är nu finns en återkopplingsloop.
|
|
|
Vassegård
Member
134 Posts |
Posted - 2014/11/16 : 17:29:48
|
Tack för all input. Bardis: Hur mycket ska kapacitansen ökas för att få en förbättring? Har försökt att dra den tvinnade glödströmmen för sig, men kan sen om det kan förbättras. Signalkablarna är skärmade till förstegsröret, sen är det vanliga tygkablar som jag kör med som tål 1000v. Vad är ett gridstopper-motstånd?
Fuling: Hur kan man lösa det hela?
Peterh: GW skärm på 6v6 vet jag inte riktigt vad du menar. Just nu har jag ingen #168;återkoppling, ska jag lägga på en slinga tror du?
Sen har jag kopplat en stjärnjord dirket till chassit som också är skyddsjordat. Enligt schemat har de ett motstånd på 100 ohm emellan jord och chassi. Vad gör det för nytta?
|
Ny med rör |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2014/11/16 : 17:38:09
|
Prova att dubblera kapacitansen. Lätt gjort om du har en likadan kondensator. Sedan bör skärmen på signalkabeln kopplad till den sidan med lägst motstånd. Vilken borde vara mot utgången på ditt försteg eller annan signalkälla. Styrgallret på röret är väldigt högohmigt. Det sitter en gridstopper på 10k på gallret till 6L6 röret. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
peterh
Semesterfirare
1056 Posts |
Posted - 2014/11/16 : 18:29:58
|
Vad gäller skärmgallret till V2 så delar det matning med anoden V1. Kondensatorn har seriemotstånd, alltså kommer en del av den variabla strömmen som dras i skärmen att återföras till anoden V1. Separera detta, ett eget motstånd till skärmen och anoden V1( + en ellyt efter motståndet) Inte heller skadar det med en "gridstopper" på skärmgallret, 100 ohm kolmassa räcker bra. |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7952 Posts |
Posted - 2014/11/16 : 18:53:00
|
quote: Fuling: Hur kan man lösa det hela?
Enklast borde vara att "välta omkull" nättrafon så att den får lindningen i en annan riktning än resten. Det borde gå att skruva den i väggen som skiljer av trafodelen från signaldelen? |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Vassegård
Member
134 Posts |
Posted - 2014/11/25 : 21:21:17
|
Hej hej! Tack för all input. Det mystiska tickandet och en del av brummandet har jag lycktas trolla bort...och det som jag hade glömt var att jorda min centertapp på glödströms-tranfon. Jaja...är man orutinerad så är mam, men mitt måtto är man lär så länge man lever :-)
/g |
Ny med rör |
|
|
Vassegård
Member
134 Posts |
Posted - 2014/12/28 : 15:33:29
|
Hej igen. Jag har försökt att koppla en lågnivå utgång så jag kan koppla in en aktiv sub för att få lite mer bastryck. Mina små järn går inte så djupt. När jag kopplade in en skärmad kabel mellan poten o signalröret blev det ett riktigt jobbigt brum i suben. Detta brum fanns även när rörförstärkaren var avstängd och till och med när nätksbeln var utdragen. Suben har en ojordad nätkabel. Har någon nån ide på hur man kan lösa detta? |
Ny med rör |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2014/12/28 : 15:48:12
|
Du har en jordslinga. Försök följa jorden och du upptäcker att den kommer tillbaka till samma punkt någonstans. Har du en Y splitter till suben? Börja där. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
Claesse
Starting Member
22 Posts |
Posted - 2014/12/28 : 17:17:57
|
Hmm, du kör väl inte steget utan nfb när det är pentodkopplat? Då lär du få brum, svajig frekvensgång och dålig dämpning av högtalaren. Testa att triodkoppla (koppla ihop anod och skärmgaller med ett 100 ohm motstånd) |
|
|
Vassegård
Member
134 Posts |
Posted - 2014/12/28 : 18:06:33
|
Jo det är pentodkopplat utan negativ feedback. Och det brummar en del. Men jag förlorar en del effekt i triodkoppling väl? Ska 10uF kondingen vara kvar i triodkoppling?
Bardis: fattade inte riktigt vad du menar! I stärkaren är det en stjärnjord o sen är chassit skyddsjordat. Suben har ingen jordad kontakt. Jag kopplade varje kanal till en RCA kontakt, i subflrstärkaren finns höger o vänster låg nivåingångar. |
Ny med rör |
|
|
Vassegård
Member
134 Posts |
Posted - 2014/12/28 : 18:10:07
|
Jag har också en centertap på utgångstrafon så skulle oxå kunna koppla UL. Vad ska tänkas på då? |
Ny med rör |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2014/12/28 : 18:29:21
|
Prova med multimetern om höger och vänster kanal har gemensam jord. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
Claesse
Starting Member
22 Posts |
Posted - 2014/12/28 : 18:55:48
|
10 mfd ska vara kvar. Den är avkoppling till drivrörets arbetsspänning. Annars testa med motkoppling som den är. |
|
|
Vassegård
Member
134 Posts |
Posted - 2014/12/28 : 23:49:06
|
Ok ska in o löda om lite grejer. Hur stor ska resistorn i motkopplingen vara på ett cirka? Om man kör en ul koppling, behöver man en motkoppling? De högtalarna jag har just nu är ganska okänsliga så jag behöver lite mer kräm. |
Ny med rör |
|
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2014/12/30 : 10:14:29
|
Återkopplingsmotstånden, byt 10Ohmaren mot 100ohm så blir 2-3k bra. |
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
|
|
|
Topic |
|