Author |
Topic |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2014/10/26 : 21:29:56
|
Så är det....
Nu har ni sätt Circlo själv tappa alla hjärnceller han någonsin låtsats ha . |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2014/10/26 : 21:43:25
|
Måste lägga till att det är mängd i relation till storlek som avses. Kanske inte så mycket kvaliteten...
En kvartsvågsresonator är betydligt effektivare på att återge lägre frekvenser med ett högt ljudtryck, jmf med horn.
I Hornresp-bilden ovan så är det ett 1 meter långt hyperboliskt horn med en totalvolym på 60 liter (grå kurva) jmf med en ren rak kvartsvågsresonator, oxå 1 meter lång med en volym på 60 liter. |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2014/10/26 : 22:23:30
|
Vad är det du vill få fram nu? Du jämför äpplen och russin.. En kvartvågspipa är väl det mest effektiva du kan bygga i förhållande till storlek.. horn behöver volym för att bli bra, det vet ju du också.
En kvartvågspipa bygger på resonans vilket du verkar förkasta i ålla övriga trådar..
Men ja, jag håller med dig till viss del.. kvartvågspipor är grymt effektiva. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2014/10/26 : 22:34:49
|
quote: Vad är det du vill få fram nu?
Om du har en gnutta tålamod så kommer du få se. Har skrivit ett inlägg med bilder mm, som försvann när batteriet på min bärbara tog slut.....
Får fortsätta i morgon... Trött som en hel tunna hästsulfat. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2014/11/25 : 19:09:55
|
Mmmm, har sulfaten dunstat än? |
|
|
tian
200.000-klubben
1550 Posts |
Posted - 2014/11/25 : 20:59:47
|
Circlo kanske kom på att horn inte är så dåliga på att återge bas :) |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2014/11/25 : 21:14:35
|
Eftersom horn är halvvågsbaserade blir dom så fruktansvärt stora om man ska göra dom på riktigt. Så om man ser det på det sättet är dom ganska "dåliga" på att återge bas om man jämför med andra konstruktioner. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2014/11/25 : 22:56:14
|
i förhållande till storlek och frekvensområde ja.. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2014/11/26 : 07:37:21
|
Jag tror att det ska komma en spännande fortsättning. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2014/11/26 : 16:40:57
|
Jag skulle skriva ett inlägg som analyserar en korsning mellan olika trender och möjligheter, men mitt inlägg försvann som sagt.
Kommentarer som quote: Vad är det du vill få fram nu? Du jämför äpplen och russin..
gör att jag tröttnar på att skriva. Det är visst oerhört stötande för en del männsikor att man har ideer som går nån nanometer utanför de snäva ramarna som definierar vad som är "rätt och riktigt"(tm) inom vår hobby.
Jag låter denna tråden dö ut i stilla övergiven ensamhet nu.
J. |
|
|
mostlydiy
Member
344 Posts |
Posted - 2014/11/26 : 16:49:49
|
quote: Måste lägga till att det är mängd i relation till storlek som avses. Kanske inte så mycket kvaliteten...
Det var väl lite det här som More10 ville att vi skulle jämföra i den där sjukubikfotsutmaningen som det inte blev något av. Lite synd att det rann ut i sanden. Hade varit kul om det hade blivit några bidrag.
/Marcus |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2014/11/26 : 20:49:11
|
quote: Det är visst oerhört stötande för en del männsikor att man har ideer som går nån nanometer utanför de snäva ramarna
Knappast stötande för min del.. du får ha vilka ideér och tankar du vill, jag undrade mest vad det var du ville komma fram till med en sådan jämförelse då det är två helt olika principer där den ena behöver vara ganska stor för att fungera bra..
Det känns snarare som att det är du som är lättstött.. Men blev du stött och besvärad av min formulering så ber jag om ursäkt och hoppas att du vill utveckla tråden vidare. |
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2014/11/26 : 21:15:34
|
Hm, Att jämföra äpplen och russin är jättedumt, alla kan se skillnad, troligen även en vanlig kommunalpolitiker, äpplen är ganska stora, som en tennisboll ungefär och gröna eller röda (kombinationer förekommer) och växer på träd medans russin är små och skrynkliga, ungefär som tårna när man badat för länge, svarta eller mörkbruna och växer i små askar på vilka någon har skrivit SunMaid.
Jag tror Johannes hade för avsikt att skriva om något mer spännande än det, t.ex hur tillfredsställande det är att lyssna på Bob Seeger & the Silver Bullet band högt (jag menar högt) på en högeffektiv högtalare baserad på impedanstransformering och kvartsvågsresonanser.
Men vem vet?
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2014/11/27 : 09:00:26
|
Ja det här var ju synd. Johannes har alltid en massa spännande idéer och hann ju inte ens komma till skott denna gång. Alla har inte stålhätta. |
J. Ullberg |
|
|
|
Topic |
|