custom
Starting Member
11 Posts |
Posted - 2014/09/01 : 17:53:12
|
Hej alla kunniga högtalarkonstruktörer! Är det ingen som har någon fundering över detta? Tacksam för svar! Hej alla glada hemmasnickrare! Har länge funderat över att bygga ett par PA-toppar, och vacklar hit och dit, vilka element och vilken typ av låda, jag ska bygga. Har varit inne på att bygga ett par D'appolito högtalare med 4 st 6,5 tums element i varje låda. På senare tid har jag funderingar på ett system med 2 st 10 tums i varje låda, som jag delar ganska högt. Då har jag några frågor angående det sistnämnda. Har hört nämnas att verkningsgraden (känsligheten?) ökar med 6 dB inom 1/8 våglängd om man placerar elementen bredvid varandra. Stämmer detta? Om man då vinklar in högtalarna mot varandra, kon mot kon, i vertikalled, så att mitt mot mitt kommer närmare varandra, kommer man då att flytta upp denna ökning i frekvens? Sker detta enbart när konen arbetar som en kolv? Vad händer högre upp när konen börjar bryta upp? Tacksam för svar från alla högtalarkunniga byggare! Med vänlig hälsning Jan-Åke |
Edited by - custom on 2014/09/07 11:01:54 |
|