Author |
Topic |
Hornta
Member
1107 Posts |
Posted - 2014/08/13 : 19:39:50
|
Hej, Har nyligt fått hem 3 st Anaview AMS1000 som jag tänkte använda till ett par kommande högtalare. Jag kopplade in modulerna i en metall låda, jordade mot lådan. Men då fick jag "brum" ljud när jag provade dem med ett par högtalare.
Upptäckte precis att AMS1000 endast är "IEC protection class 1", hade hela tiden tagit för givet att dessa var klass 2 likt ALC180. När jag läser om klass 1 inser jag att det krävs jordade uttag för att fungera korrekt, vilket jag inte har i lägenheten.... finns det något man kan göra för att kunna använda modulerna utan att behöva vara orolig att få sig en rejäl stöt?!
Är tacksam för alla svar! |
Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2014/08/13 : 19:58:29
|
se till att inget kan få kontakt med chassiet.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Hornta
Member
1107 Posts |
Posted - 2014/08/13 : 20:06:46
|
RuneStone: "Inget kan få kontakt med chassit", hur menar du då? ingen person eller ingen modul? |
Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
|
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2014/08/13 : 20:50:09
|
Har du inte ens jordat i köket? Kanske kan testa där i så fall |
wHy r u here? ask yourself
|
|
|
Hornta
Member
1107 Posts |
Posted - 2014/08/13 : 20:57:43
|
Hade inte ens tänkt på köket, där var det jordat. SÅ det blir väl att dra en lång skravsladd in till köket. Om inte någon annan har något annat tips? |
Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
|
|
|
Wader
Member
460 Posts |
Posted - 2014/08/13 : 21:06:59
|
Lite osäker här men säger inte elsäkethetslagen att ALLA uttag i samma rum ska vara jordade? Att dra en skarvsladd är väl kanske att tumma på säkerheten en smula. Är det mycket jobb att dra jord till alla uttag i det rummet?
Rätta mig gärna om jag har fel. |
Dancing in the shadows of my memories. |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2014/08/13 : 21:31:41
|
Det är två olika frågeställningar här. 1.) Det brummar. Det blir troligen inte bättre av att skyddsjorden kommer på plats utan det är en jordloop nånstans inuti förstärkaren. RCA kontakter som har kontakt med chassit brukar vara en vanlig fälla. 2.) Den kräver skyddsjord vilket du saknar. Det finns många trådar om att dra jord från andra rum och det korta svaret är gör det inte. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2014/08/13 : 21:56:21
|
Dra inte sladd från något annat rum. Dels är det ju löjligt - det går ju inte att ha det så. Sen är det också elsäkerhetsmässigt vissa faror med det.
Vad du kan prova (om minst två av dina apparater är jordade (klass 1 , schuko) är att använda en jordad kopplings/grendosa att sätta alla apparater i, då får dom åtminstone inbördes jordkontakt. Det är inte säkert att det löser något, men snabbt och lätt att prova.
|
Edited by - Mickel-mackel on 2014/08/13 21:57:10 |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2014/08/13 : 22:25:58
|
Då de flesta EMI filter ha kondingar som går mot skyddsjord från L och N så kommer chassit att flyta med halva nätspänningen om man inte jordar. Att detta inte skapar fler skador på elektronik är ett under. Innan vi jordade där alla datorer var kunde man få en fin ljusbåge mot ett element, eller driva en glimmlampa. Inga jättestora strömmar men nog för att få en lagom kyss om man tog i chassi och något jordat.
Om blockdiagrammet stämmer så är + in kopplat till jord via 12k motstånd så det kan helt klart leda till brum då. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
Hornta
Member
1107 Posts |
Posted - 2014/08/13 : 22:34:48
|
Får verkligen tacka för alla svar!
Wader: Det är nog sant att man inte ska blanda jordat med ojordat i samma rum. Har läst det någonstans, säkert därför jag aldrig ens kollat uttagen i köket. Tror det är nästintill omöjligt att får hyresvärden att fixa jordat i lägenheten. Har t o m uttag som inte fungerar i lägenheten. Kanske kan vara en anledning till varför de ska fixa uttagen....
Lovan: Att det brummade beror mest troligt på jordloopar, håller på att dra om kablaget nu för att slippa jordloopar. Hade RCA-kontakterna utan isolerplattan, vilket nu är fixat.
Mickel-Mackel: Har försteget som har jordkontakt, så en grendosa får duga. |
Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
|
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2014/08/13 : 22:49:42
|
quote: Lite osäker här men säger inte elsäkethetslagen att ALLA uttag i samma rum ska vara jordade? Att dra en skarvsladd är väl kanske att tumma på säkerheten en smula. Är det mycket jobb att dra jord till alla uttag i det rummet?
Rätta mig gärna om jag har fel.
jorden måste komma från centralen. Då måste man ha behörighet A
Varje grupp ska ha en egen jord |
wHy r u here? ask yourself
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8642 Posts |
Posted - 2014/08/14 : 07:41:08
|
quote: Varje grupp ska ha en egen jord
Men jorden är väl samma (samman kopplad)i slutändan? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2014/08/14 : 08:28:38
|
quote: jorden måste komma från centralen. Då måste man ha behörighet A
Varje grupp ska ha en egen jord
Numera heter behörigheten AB, ABL eller ABH. Där AB är allmän behörighet som ger rätt till alla slags eljobb, ABL är för endast lågspänning, dvs under 1000V, och ABH för endast högspänning. ABH var nog ingen hit, elsäkerhetsverket hade 5 st i hela landet med ABH för några år sedan och beslöt att lägga ner denna behörighet, den går alltså inte att erhålla i dagsläget. Om de gamla ABH'arna fick AB eller behålla sin ABH livet ut har jag inte koll på.
quote: Men jorden är väl samma (samman kopplad)i slutändan?
Som Gordi skriver så ska varje grupp ha en egen jord, kommande från gruppcentralen. Alla andra kopplingar är förbjudna, även om det rent elektriskt förhåller sig som du skriver. Det är av säkerhetsmässiga skäl, det minskar markant risken för att bli ojordade delar i anläggningen genom att följa denna regel. |
Edited by - Mickel-mackel on 2014/08/14 08:29:58 |
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2014/08/14 : 16:20:23
|
quote: Men jorden är väl samma (samman kopplad)i slutändan?
Det handlar då om potentialjord vilket blir lite överkurs. Fast om man haft AB hade man kunna förklara det (kanske) |
wHy r u here? ask yourself
|
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2014/08/14 : 18:57:05
|
"Jorden" i ett vägguttag kan vara lite vad för slags referens som helst, typ. (det beror på varifrån den kommer) Men troligast är det "äkta" jordpotential borta vid fördelningstrafon.
I distributionstrafon (den sista transformatorn på elleverantörens sida) så är iaf primären D-kopplad med inkommade trefas utan jord (ofta 10kV) och sekundären är alltid Y-kopplad och man tar ut nollan i Y-kopplingens mittpunkt. Så långt är allt självklart, men nu börjar alla olikheter.
Ofta, i Sverige åtminstone, är mittpunkten även kopplad till ett jordtag vid transformatorn. Det är också möjligt att utföra jordningen mot sann jord framme vid förbrukaren också, men mig veterligen är det ovanligt i Sverige.
Sen kan man även ha lokalt jordtag förutom att det finns jord från transformatorn, men detta kan jag så risigt att jag inte går in på det. Jag tror det används mest vid vissa riskinstallationer, där man har reservkraft, där man har problem med åskskador och lite sånt.
Men OK, sammanfattat hittills, vid transformatorn finns det (i sverige) normalt en nolla (från transformatorns mittuttag) samt en jordanslutning - mot äkta jord - i marken. Sen kan dessa två ledningar (nolla=N och jord='protective earth'=PE) gå separat härifrån till förbrukaren, då kallas ledningssystemet TN-S eller ibland 5-ledarsystem. Detta hittas typiskt i väldigt moderna installationer. Eller så slås PE och N samman i en och samma ledare och kallas då följaktligen PEN och ledningssystemet kallas TN-C eller 4-ledarsystem. Detta är typsikt fallet i alla installationer som är 15-20 år eller äldre. Nyinstalleras säkert också.
TN-S, TN-C och lite annat: http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordningssystem
Senaste punkten när PE och N kan får delas upp är i säkringscentralen, då delas det upp på en nollskena och en jordskena. I riktigt riktigt gamla installationer, typ före WW2, kan det vara lite andra grejer, men detta har varit ett absolut krav länge nu. Men visst hittar man ibland felaktigt utförda installationer där uppdelningen på PE och N inte är korrekt.
Sen kan TN-C övergå till TN-S på en massa andra ställen, t.ex. i elbolagets små fördelningsskåp, i fasadmätarskåpet, eller vid mätarplatserna i källaren i hyreshus, eller mellan huvudcentral och undercentral osv osv. MEN har elsystemet övergått till TN-S på ett ställe får det aldrig, aldrig kopplas ihop till TN-C igen.
Så slutsatsen är att alla jord och alla nolla blir sammankopplade med varandra vid någon punkt. Men detta betyder inte att det är OK att koppla ihop dessa lite var som helst, utan tvärtom är det ganska strikt reglerat på flera vis. Och svåra fel och problem kan uppstå om inte dessa regler följs strikt.
Och ytterligare en sak. Då och då tror folk att man kan ta ut skyddsjord från ett element - Detta är helt FEL. Skyddsjorden kommer alltså ifrån markpotentialen borta vid transformatorstationen. Det kan ha en helt annan potential vid elementet, eller helt sakna kontakt med jord, t.ex. plastslang på en del av ledningssystemet. Jag ville bara nämna det så här i förbigående. |
Edited by - Mickel-mackel on 2014/08/14 19:00:12 |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2014/08/14 : 19:47:44
|
Jag menar att du ska ha ett chassie som inte är ledande.. alternativt ha enn inre chassie avmisolerande material och skippa skyddsjorden..
quote:
Numera heter behörigheten AB, ABL eller ABH. Där AB är allmän behörighet som ger rätt till alla slags eljobb, ABL är för endast lågspänning, dvs under 1000V, och ABH för endast högspänning. ABH var nog ingen hit, elsäkerhetsverket hade 5 st i hela landet med ABH för några år sedan och beslöt att lägga ner denna behörighet, den går alltså inte att erhålla i dagsläget. Om de gamla ABH'arna fick AB eller behålla sin ABH livet ut har jag inte koll på.
Numera heter det AB eller ABL där AB innefattar både hög och lågspänning men ABL bara är lågspänning(<1000v).. För att dra i en jordtråd i en befintlig anläggning krävs bara BB1.. denna behörighet kan man söka efter två år i yrket..(regeluppdaterad i år).. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Hornta
Member
1107 Posts |
Posted - 2014/08/14 : 20:41:49
|
Har dragit om interna kablaget, samtliga moduler är endast kopplade till lådan via PE-kontakten i en jordpunkt, som även är kopplad till strömkabels jord. RCA är kopplade + till +, - till - och jord/nolla till minus utan kontakt med lådan. Detta är kopplat till en jordad grendosa, där slutsteg, försteg och tv delar. Huvudströmuttaget är ej jordat.
Nu får jag betydligt mindre brus, men det kvarstår. Och det är tillräckligt högt för ej vilja ha slutsegern igång vid tyst i rummet. Har ni något tips på hur man kan få bort bruset/brummet? |
Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
|
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2014/08/14 : 20:57:53
|
Hmmm, har du brus, eller har du brum?
Eller både och? |
|
|
Hornta
Member
1107 Posts |
Posted - 2014/08/14 : 21:23:14
|
Mer som ett brum än brus. |
Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
|
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2014/08/14 : 21:38:21
|
quote: Har nyligt fått hem 3 st Anaview AMS1000 som jag tänkte använda till ett par kommande högtalare. Jag kopplade in modulerna i en metall låda, jordade mot lådan.
3 sådana här alltså?
|
|
|
Hornta
Member
1107 Posts |
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2014/08/15 : 01:29:47
|
Har för mig att på äldre Anaview-moduler så var det inte bara att koppla rca på konventionellt sätt..?!? Ett mail eller PM till Pabo löser nog problemet..? |
|
|
Hornta
Member
1107 Posts |
Posted - 2014/08/15 : 07:46:02
|
Har skickat ett mail och ett PM nu, får se om jag får något svar.. |
Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
|
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2014/08/15 : 08:33:49
|
Jag är inte så speciellt kunnig vad det gäller sådana här slags störningar. Jag tror att dom rätt ofta beror på jordloopar.
Men vad det gäller elsäkerhet så vet jag att din apparat antingen ska vara "dubbelisolerad" eller skyddad mha skyddsjord. Det första kan vara knepigt att få till då du har metallchassi. Det finns en massa normer inskrivna i (dyra) standarder som reglerar allt möjligt, skyddsavstånd mellan olika delar, avstånd på kretskortsbanor, slagtålighet, värmepåverkan osv osv. Man har som lekman och privatperson inga riktiga möjligheter att uppfylla allt som en riktig, på marknaden satt, produkt ska uppfylla. (Och egentligen är det inget totalt lagkrav heller, så länge den är för ditt eget personliga bruk, men man vill ju ändå ha säkra saker för sin egen skull samt de nära och kära som vistas omkring en.)
Så i ditt fall gäller att ditt plåtchassi ska var ordentligt och tryggt anslutet till skyddsjorden i anslutningskabeln. Och se även till att du har ordentligt bra elektrisk kontakt mellan olika delar av chassit, så att all berörbar metall är skyddsjordad.
Så länge du har apparaten i ett rum som inte har skyddsjordade uttag så spelar detta faktiskt ingen roll, då apparaten din faktiskt ändå inte blir skyddsjordad, men den dag då apparaten står i ett skyddsjordat rum blir detta plötsligt viktigt. Så gör det hela ordentligt direkt. (I princip är det dock möjligt att skippa skyddsjordningen om du istället monterar en klass 0 kontakt, dvs en gammal utan jordstift som sen inte går att använda i ett skyddsjordat rum. Men nu har det sedan länge varit förbud på att tillverka och t.o.m sälja begagnad klass 0 -apparatur, så det känns ju alltså rätt tveksamt.)
Vidare så ska du sen se till att du har en enda jordpunkt där alla saker jordas, och max en enda anslutning från varje enskild komponent, annars får du direkt jordslingor där brum kan uppstå. S.k. stjärnjord.
Men nu kan det ju också vara så att dina moduler har skild signaljord och nätjord. (Jag har fått för mig att det betyder att det är ett högohmigt motstånd som skiljer jordarna åt då). Och då ska du antagligen använda två olika jordpunkter, en för nätspänning och ev lite annat krafs. En annan för signalerna. Och signaljordpunkten kan t.ex. väljas att vara RCA-kontakternas jordhylsa, dvs en punkt på chassit precis där RCA-kontakten går in. Eller så helt frikopplat från chassit - kan ibland vara mycket bättre.
Jag hoppas du får bra svar på ditt mail, men annars får vi väl fortsätta att bearbeta problemet här. Rapportera iaf hur det går. |
Edited by - Mickel-mackel on 2014/08/15 08:40:44 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2014/08/15 : 09:04:54
|
Här är lite matnyttigt som går igenom det det här med signaljorden, stjärnnät osv. http://andreasosteopatklinik.se/hifi/artikel.pdf det är pdf skapad utifrån Lennarts pedagogiska tråd : http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57302&whichpage=1
Sen har vi detta med jordproblematik mellan apparaternas jord osv. ibland får man lyfta jorden mellan chassie och vägguttagets jord. ibland ska den vara där. ( så här får man inte säga enligt elsäkerhetsverket och alla regler o restriktioner ) Men det är inte ovanligt att det blir massa brum o skit när man har jord på metalllådan. En del väljer att sätta 1Mohm mellan signaljord och chassiejord o sen inte jorda chassiet i vägguttagets jord. Finns lite olika halvkriminella lösningar, men som låter fantastiskt :-) Det är ju DIY vi pratar om och då ryker S-märkningen direkt i min mening :-)
Det kan inte nog påpekas att hushållsjorden som jag kallar den och det du har i vägguttaget inte är samma sak som vattenelementet eller ett järnspett i trädgården, det kan skilja en 20-40V om du mäter hemma i villan. I vissa nya hus har jag hört att man kan potentialutjämna jorden så den stämmer med vattenkranen.
Man kan även testa o hålla på med att vända kontakterna på varje produkt för att se om det bli skillnad. På vissa byggen blir det skillnad, andra inte. På rörsteg mm som nämts innan har du ju ofta halva nätspänningen ca 100V i metall-chassiet. Börja med första produkten i kedjan o mät spänningen mellan jord och chassie ( inga signalkablar inkopplade) sen bygger du på sakta med produkter och vänder o vrider på deras strömkontakter o mäter mot första produkten, fortfarande inga signalkablar, använd ojordade uttag så du inte får någon jordslinga där heller.
Det är troligtvis inte det bekymret som resulterar i så kraftigt brum som du har. Men det är ändå intressant om man hittar en skillnad. På vissa uppsättningar så kan potentialskillnaderna sjunka. Vissa singelendsteg kan låta bättre, andra gör ingen skillnad alls o många tycker att ovanmäda är rena bullshitten. :-) :-) :-)
|
Edited by - Stormen on 2014/08/15 09:07:52 |
|
|
Hornta
Member
1107 Posts |
Posted - 2014/08/15 : 10:59:21
|
Tusan tack för all hjälp! uppskattar verkligen det!
Jag har mycket matnyttigt att läsa nu, letat åt "Audio Component Grounding and Interconnection" och "understanding, Finding & Eliminationg ground loops in audio video systems" samt Stormens länk ovan.
Återkommer då jag har fått svar eller provat något nytt! |
Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
|
|
|
Topic |
|