Author |
Topic |
|
Marzipan
Starting Member
22 Posts |
Posted - 2014/07/09 : 03:11:27
|
Hej, ny på forumet, och tänkte därför börja med att dela med mig av några saker jag har kommit fram till när jag sparkade igång ett par gamla Quad II eftersom det verkar vara flera här som renoverar såna ibland. Jag tog tyvärr inga bilder under arbetet men förde mycket anteckningar.
Bakgrund: För en hel del år sen så bytte jag till mig ett par chassin med nätdelar av en sympatisk herre som jag tror figurerar här på forumet ibland. Han skulle ha transformatorerna till ett annat projekt och behövde inte det som blev över. Jag snyggade upp dem utvändigt (Biltema har en perfekt Quadgrå spray för bättring) och hade på hyllan därefter. Där blev de stående, och under åren hann jag både bygga och renovera en del andra saker, t ex ett par ESL-57 som en gång använts på Sveriges Radio. Nu är jag både DIY-nörd och dessutom vintagefantast, så de där orenoverade Quaddarna har blängt på mig ibland och undrat när jag ska göra nåt åt dom. Till slut kom jag över både transformatorer och ett par andra "vrak" som fortfarande innehöll olika komponenter och sladdhärvor, så det var bara att sätta igång.
Syftet för mig var inte att modifiera eller förändra ursprungskretsen, snarare att rekonstruera den, inte borra några nya hål, och så långt som möjligt använda tidsenliga lösningar - det går tycker jag mycket bättre att bygga helt nya förstärkare från scratch om man vill uppnå det yttersta i modern rörförstärkning. Mina Quad är från 1965 men hade ovanliga chassin: Fabriksförsedda med inte Bulgin utan någon sorts primitiv IEC-kontakt, och under nättrafon satt inte alls någon spänningsväljare med skruv utan endast ett litet hål för säkringshållare. Så detta gjorde det lätt att modernisera strömförsörjningen ur modern säkerhetssynpunkt utan att förändra chassit. Jag valde att placera huvudsäkringen inuti, och satte gamla kromade engelska vippströmbrytare där säkringarna suttit. Ser helt 1965 ut!
Ett problem idag är att Quad II gjordes som en del av ett system, med ljudtillbehören ihopkopplade med slutstegen och styrda av preampen (QCII eller 22). Det enda man skulle se var frontpanelerna på radion och preampen, resten skulle byggas in. Det ledde till en del otrevliga lösningar med jordning och högspänning som far hit och dit mellan de olika delarna - inget problem när allt är inbyggt men idag vill vi ju SE rören! Och kanske använda andra försteg. Dessutom var slutstegens nättrafos helt underdimensionerade från början, och blir obehagligt varma hur lätt som helst. Mer om det senare...
Jag behöll såklart de coola Jones-kontakterna för audioinput, men tog helt bort de interna trådar som ledde in högspänning och glöd i dessa. Jag gillar INTE lösningar där öppna socklar leder ut 350v eller värre, det är alltför lätt hänt att ett barn stoppar in ett gem eller nåt, så sånt kopplar man bort även om kontakterna bör sitta kvar. Tror nåt liknade finns på en del gamla Dynaco också.
Inuti förstärkarna så lyckades jag reda ut hur Quads gamla sladdhärvor skulle kopplas upp, med vissa förändringar som jag nämnt. Dessutom använde jag inte den gamla "burken" till glättning av HT, utan lödde in nya 33uF och 47uF på strategiska ställen - originalet ligger på 16+16uF, men det finns mindre och tåligare kondensatorer idag som klarar 105 grader och hög rippelström och som går att smyga in lite varstans i gamla apparater. (Mer än 33uF i första filtret kan leda till överslag i vissa likriktarrör så jag vågade inte gå högre). "Burken" fick dock sitta kvar, av historiska skäl, fast frånkopplad från spänningen.
Jag hade tur också såtillvida att alla motstånden hållit värdet OK (inom 10%). Vissa byter ut alla mot metallfilm, men jag är inte helt säker på att det är alldeles bra för ljudsignaturen i en Quad II. (Kan man säga så? Sonic signature brukar man tala om på engelska) Alldeles jätteviktigt är att kopplingskondingarna är i toppskick! De gamla åkte ut direkt. Jag hade några gamla oanvända paper-in-oil med metallhölje och glasförsegling av märket Good-All, 0.1uF/400v, som nog är snäppet bättre än originalen utan att ändra ljudet och dom läcker ingenting. Vissa använder ryska motsvarande, säkert också perfekt. Det finns som bekant en grej med den typ av kondingar som Quad använde - kapacitansen mot chassit förbättrar stabiliteten vid vissa frekvenser, och därför är det enklast att använda motsvarande kondingar vid renovering. Den andra filmkondensatorn mellan EF86:orna kan vara polypropylen eller liknande. Jag använde Wima 0.1uF, 160v som jag hade liggande.
Katodmotståndet är lite av en huvudvärk. Originalet är 180 ohm, 3 watt. Det är fel på flera sätt: Dels så borde det ha varit 4 eller 5 watt, och dels så verkar det som om de flesta Quad II har högre spänningar än vad serviceschemat visar. Med GZ32 så verkar de flesta få runt 350-360v B+, och använder man GZ34 så kan det bli 370-380v med medföljande effektökning. Man kan visserligen spela lite högre än specsen, men tyvärr grillar man sönder allt i längden. 220 ohm i katoden känns tryggare, jag använde ett masssivt på 9W, och det går att använda 6L6GC och 5881 istället för dyra KT66! En vettig modifikation verkar vara att ge varje slutrör ett eget motstånd, men då krävs större avkopplingskondingar. Rören skyddas tydligen bättre mot obalans i strömmarna då. Har inte prövat ännu.
Funderade mycket på hur man kan få en Quad II att köra SVALT. De finns de som säger att det är normalt att det rinner lite tjära ut transformatorerna. Det tycker inte jag, det är ju konstruktionsfel i så fall, för tjäran behöver uppåt 200 grader för att smälta. Om man inte är beroende av de allra högsta watten så går det att göra lite små förändringar för att sänka effekten: Koppla nättrafon på 240v. Det ska göras i alla fall eftersom vi inte har 220v längre, utan minst 230 och ofta högre. Undvik GZ34, den har alldeles för lågt spänningsfall och ersätt absolut inte likriktarröret med kiseldioder. Använd hellre GZ32 eller 5V4 för en B+ på ca 360v. Om man istället tar 5R4GYA/B och använder 6L6GC som slutrör (lägre glödström än KT66) så hamnar alla spänningar enligt det som står i schemat: B+ 340v! Men bara då. 5R4 är ett DH-rör, och kör igång högspänningen lite för fort så den peakar några sekunder vid ca +420v tills slutrören börjar dra ström. Det gäller att man har nya hs-kondingar överallt först. Men i det läget så kan man köra sina Quaddar hela dagen och mitt i sommaren (som nu) utan att det blir för varmt någonstans. Man kan lägga handen utanpå både drossel och trafo utan obehag.
En miss jag gjorde: Lade först en koppartråd som jord mellan chassie, 0v, output och input. Brummade en del tills jag fattade och skiljde på input och output. Signaljorden ska tydligen bara ha kontakt med chassiet vid Jones-kontakten. IEC-kontaktens skyddsjord kopplas direkt till chassiet vid någon skruv nära denna.
Nyvarianten av Quad (forty?) har en thermistor i glöden på likriktaren. Jag skulle gärna använda något liknande för att begränsa strömflödet vid start, eller starta 5R4 lite saktare. Någon som vet vilken sort som passar till vad? CL-50 har jag tex sett men inte provat.
Hoppas någon kan bli inspirerad av det jag gjort. Ledsen om jag blandar engelska och svenska termer ibland, det mesta man läser om rörteknik är ju tyvärr inte på svenska så det sätter sig liksom.
Martin
Edit: Sprayfärgen köptes på Biltema för flera år sedan, och nu vet jag inte om den finns i sortimentet. Men det var märket Motip och nyansen 51105, ifall det går att hitta nånstans! |
Edited by - Marzipan on 2014/07/09 22:29:53 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7970 Posts |
Posted - 2014/07/09 : 18:59:39
|
Hej och välkommen till forumet, skönt att se att det finns tillväxt av rörfolk här!
Nu har jag inte schemat över Quad II i huvudet men jag kan nog tycka att det vore god praxis att ge varje slutrör ett eget, korrekt dimensionerat katodmotstånd. Att köra med ett gemensamt och dessutom klent dimensionerat katodmotstånd känns mest dumsnålt enligt min mening, möjligtvis en kvarleva från en tid då såna komponenter var dyra. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
peterh
Semesterfirare
1056 Posts |
Posted - 2014/07/10 : 08:43:31
|
Det gemensamma katodmotståndet är avsiktlit där för att få ner IM . Att sätta ett motstånde med högre effektklassning ( och kanske montera det så att värmen leds bort ) är ingen dum ide. Matchade rör skall man ha i vilket fall som helst. |
Edited by - peterh on 2014/07/10 08:44:52 |
|
|
Marzipan
Starting Member
22 Posts |
Posted - 2014/07/10 : 13:24:00
|
Ja, vad är bäst egentligen? Man vill ju gärna använda äkta GEC/MOV KT66. Och såna hittar man bara begagnade och illa matchade idag (till överkomligt pris). Mina är från 60-talet men rätt OK ännu. Har flyttat runt dem tills jag fått hyfsad DC-balans mellan paren. Vad som tydligen kan hända i svåra fall är att ett utslitet rör kollapsar pga galopperande gallerström och kanske bränner utgångstrafon. (beskrivet tex på Patrick Turners hemsida) Man kan ju sänka värdet på gallermotstånden (från 680k) men då är man ju inne på att förändra hela kretsen och det hade jag ju då inte tänkt liksom:) Det LÅTER i alla fall himla fint och musikaliskt, kanske jag ska säga, mitt i tekniksnacket!
|
|
|
peterh
Semesterfirare
1056 Posts |
Posted - 2014/07/10 : 14:08:56
|
Köp nya rör, begär att de är korrekt matchade. ( jag har inga KT-66 tyvärr) |
|
|
|
Topic |
|
|
|