HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vintage HiFi
 Dynaco Mk.III
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic   

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2014/06/22 :  02:24:46  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Innan underavdelningen Vintage-HiFi hade skapats skrev jag några provinlägg om Dynaco Mk.III monoslutsteg.
De har till och med begåvats med en ganska omfattande och välskriven artikel i svenska Wikipedia
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dynaco_Mark_III
Därför noterar jag bara ett litet urval av fakta därifrån.

Mk.III kunde köpas antingen färdigbyggda och S-märkta eller som byggsats ända till 1970-talets början. Med sina 60 W uteffekt var de från början marknadens kraftigaste slutsteg för någorlunda rimligt pris.
De lanserades redan 1957 verkar ha varit pionjärer med att använda GEC's nya slutrör KT88 och och en förvånansvärt väl fungerande sniklösning med triod/pentoden 6AN8 som både ingångs- och driver-rör. Sådana rör har inte tillverkats på flera decennier. NOS-rör är inte helt lätta att hitta heller så många får hålla tillgodo med begagnade 6AN8, men båda halvorna är sällan i toppklass.
Därför har det blivit populärt att bygga om ingångs och driversteg så att man kan använda rör som nytillverkas.

Här kommer första paret, ett exempel på radikalombyggnad där bara chassier och transformatorer är kvar, men den gjordes för 27 år sedan, så till och med ombyggnaden i sig bör kvala som vintage.
Den beskrevs i Musik&Ljudteknik nr.4 1987 och det var ingen mindre än Erik Andersson som designade och byggde den mest välljudande konstruktion han kunde klura ut vid den tiden, på mitt uppdrag. De enda förbehållen var att chassier och transformatorer skulle användas och att slutrören skulle selekteras bland de tio GEC Gold Lion KT88 som jag hamstrat.
Erik gillar inte att påminnas om dessa, för han har nog ändrat inriktning sedan dess, men jag är fortfarande grymt nöjd med dem, även om det blev dags att renovera ombyggnaden för några år sedan.
Dynaco Mk.III chassiet är ganska kompakt så det blir rejält varmt vilket tär på en del komponenter när den körs i klass-A.
Dessutom måste jag nämna att de var "fulmoddade" utan originalkomponenter och att jag köpt dem billigt (1500 kr för paret) 7 år tidigare, så det var inga fina exemplar som vi slaktade.



Jag gillar inte fastmonterade nätsladdar och klena skruvlister...


Det blir inte vackrare under plåten när jag laborerar med olika kopplingskondingar, som här - ryska teflon


eller Papper I Olja (PIO)

Dessutom bytte jag ut och flyttade upp några effektmotstånd som tidigare stekt nätlytarna underifrån.




Fortsättning följer

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2014/06/23 12:45:47

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2014/06/23 :  15:46:55  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Här kommer ett annat par.
För några år sedan hade en kompis köpt ett tredje par Dynaco Mk.III, som också var ganska risigt. Vi hade en plan, att han skulle bygga om sina till att använda samma drivsteg som i Bo Hanssons Candela slutsteg, som kan sägas vara en moderniserad Dynaco Stereo70 där 2 st.
ECC88 dubbeltrioder används i stället för den ensamma triod/pentoden 6AN8 som inte tillverkats på flera decennier.

Tanken var att vi efter att kompisen byggt Candela drivsteg tlll sina skulle jämföra dem med mina Perkamoddade ovan och med ett par som är så originaltrogna som möjligt nedan.
Ja köpte dem av en musiker som rensade ut bland sina prylar som inte använts på länge.






Renoveringsobjekt - andningsskydd på!


Endast rör och multilyt utbytt.
Lyten hittar man hos http://www.askjanfirst.de/k8.htm
Jag kunde inte motstå frestelsen att "biffa upp" nätdelen med KTL25 (80 + 40 + 30 +20 uF) i stället för KTL13 (30 + 20 + 20 + 20 uF) som motsvarar originalet. För att likriktarröret GZ34 ska överleva kopplar man lämpligen 40 uF-sektionen före drosseln och 80 uF efter.
Med den nya större lyten upplever jag basregistret som betydligt mindre svampigt men jag ska erkänna att jag inte jämfört KTL25 med KTL 13 utan bara med gamla original. Pristilläget är bara 3,30 Euro.


samt rengöring


De låter inte alls bedagat, men de perka-moddade spelar i en högre liga.
Tyvärr fullföljde kompisen inte sitt uppgraderingsprojekt



Min lilla samling av monoslutsteg

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2014/06/23 16:28:51
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2014/06/23 :  23:18:14  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Jag byggde ett par MkIII för många år sedan ( det var när bo hade köpt ELFA's lager).

De lät helt ok men de brummade.

Brummet var mekaniskt dvs nättrafon satt i den ytterligt tunna plåten som vibrerade med, och dessutom var höljet med och brummade. Som jag bodde kunde jag inte göra som bo ( ställa dem i en garderob) utan fick ha dem i lyssningsrummet. När jag upplevde lättnaden när man stängde av dem insåg jag att något måste göras.

Jag försökte många saker men till slut bytte jag till mig en AR-D51 av bo
( som senare visade sig vara en D75A ) . Den var totalt tyst map på brum.

Hur har du lennart fått tyst på dem ?

Nyproduktionen från tubes4hifi bygger sina chassie på mycket tjockare plåt som dessutom är omagnetisk, de är också tysta ( så länge man inte försöker sätta på ett hölje.

Edited by - peterh on 2014/06/23 23:19:23
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2014/06/24 :  01:48:36  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Jag har inte reagerat på att chassi-plåten i något av mina Mk.III skulle vara vek, då tycker jag snarare att den känns vekare på mina McIntosh MC75 60th Anniversary.
Kanske Dynaco inspirerades av bilindustrin och minskade plåttjockleken de sista åren och att mina slutsteg är äldre?

Då tycker jag snarare att transformatorernas plåtöron verkar vara de svagare punkterna på mina.


Inget av mina Mk.III är helt fritt från mekaniskt brum, men om jag efterdrar pinnskruvarna som håller transformatorbladen i spänn och skruvarna mot chassiet så hårt jag vågar utan att kvadda gängorna ett par gånger om året, så störs jag inte av mekaniskt brum från slutstegen. då de står bredvid högtalarna.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic   
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000