HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hiraga 15W
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2014/07/14 :  15:37:46  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply

Vad sägs om denna versionen?

Högtalarkontakterna utflyttade och sitter tätare i hop. RCA-kontakten i linje med högtalarkontakten.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2014/07/14 :  19:19:37  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Ett problem jag ser här är att du kommer väldigt nära bågarna när du skall sätta fast en kabel, kan du flytta ut bågarna lite annars ser det bättre ut.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2014/07/14 :  20:06:04  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Bågarnas skruvar håller fast plåten. Så det blir inte lätt att flytta bågarna.

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/07/15 :  02:00:53  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Byt plats på rca och högtalarkontakterna så kan du sätta högtalarkontakterna längre in mot mitten och ge lite mera utrymmet för att komma åt att skruva
Alternativt vrida så att högtalarkontakterna är i en lodrät linje istället.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2014/07/27 :  20:54:35  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply

Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1550 Posts

Posted - 2014/07/29 :  09:10:06  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Det börjar likna något :)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2014/08/22 :  14:27:25  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Plåt för målning:

Pulverlackad plåt:

Edited by - Bardis on 2014/08/22 14:28:23
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2014/08/22 :  22:30:55  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Lådan provmontetad.

Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2014/08/23 :  00:18:40  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Snyggt arbete

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/08/23 :  09:07:37  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag trodde det var en bakplåt du skulle ha som lock ... Men nu i dagsljus ser jag att det bara är en rektangulär (alu?)skiva.
Snyggt jobb Bardis, börjar nästan ångra att jag sålde korten till dig.

En fråga: Pulverlackar du själv? Och hur gör du det?
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2014/08/24 :  16:42:36  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Ja du Brigaden spännande projekt detta.

Hur jag gör?!
Lånat ett pulverlack-aggregat av en kompis. Det är egentligen menat för mindre verkstäder. Så tanken man häller pulvret i är väldigt mycket större än vad jag använder.
Brukar köpa burkar med pulver stora som glasspaket. Ställer hela burken i tanken och för ner sugsnabeln.
Har ett litet spraybås med hänge där detaljerna jordas. Spraybåset är lagom stort för att en ugnsform skall få plats.
Använder en vanlig hushållsugn där färgen bakas. Önskar jag hade en större ugn så fälgar cykelramar mm hade fått plats;-)
Om ni tittar på bakplåten ovan så sticker det ut en koppartråd uppe till vänster. Förstärkarplåten vilar på fyra puckar av metall. Där den ena har denna koppartråd fäst så plåten är jordad.
Pulvret fäster genom att pulvret laddas elektrostatiskt på vägen genom sprutan och sugs mot objektet som skall målas då det är jordat.

Det finns sprutor för hemmabruk med inbyggd pulverkopp. Ser väldigt smidiga ut. Kostar inte så mycket heller.

http://verktygsboden.se/pulverlacksprutor/pulverlackeringsspruta

Edited by - Bardis on 2014/08/24 16:43:55
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2014/08/24 :  16:49:21  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/08/24 :  18:24:14  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Håkäj, jag är med. Tror jag jobbar i trä och fuskeloxerad alleminieum istället ...

jag hittade just ett par 2x27V-trafar till ett transistorbygge jag påbörjade nyligen. Det ÄR kul med kiselprojekt också.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8626 Posts

Posted - 2014/08/24 :  18:24:37  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Snygg!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1550 Posts

Posted - 2014/08/24 :  18:47:04  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Mycket stiligt!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

588 Posts

Posted - 2014/08/24 :  19:42:02  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Snyggt bygge
Har själv beställt lite slutsteg från kina som jag ska labba med så jag ska väll bygga någon låda.
Man får många bra idéer här om vad man man ska tänka på när man ska bygga lådor.

//Niklas
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2014/08/25 :  08:54:12  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Snyggt Bardis

Kludden

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/08/25 :  20:23:58  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Ruskigt läckert, bra jobbat! Bara göra insidan i samma snygga stil

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

maal
Member

801 Posts

Posted - 2014/08/25 :  22:14:33  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Snyggt och prydligt!

DIY och rör.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2014/09/01 :  18:42:13  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Letar efter lite bättre signal och högtalarkablar.
Besökte Hifiklubben de brukade ha ett bra sortiment på lösmeter. Men det var ganska tomt i hyllan. Signalkabel fanns inte alls.
Någon som vet var jag skall fortsätta leta?

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2014/09/01 :  20:15:11  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Du kan väl bygga kablarna själv så har jag gjort och du har hört resultatet på diymässan.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2014/09/01 :  20:36:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Supersnyggt Bardis! Ämne för HKS träff igen, tror jag! :)

40-45 mm CC mått är lagom mellan högtalarterminaler, tycker jag. Det ger också en fingervisning om närmsta "annat" föremål, så som handtagen.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2014/09/02 :  20:45:00  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Läge för HKS träff framöver.
Har lite andra planer med. Får se vart det tar vägen först.

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2014/09/04 :  08:06:36  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Om jag minns rätt, vilket jag kanske inte gör, fanns det ett nummer av Audio Video på åttiotalet som hade en byggbeskrivning och kringsnack på just Hiragas LeMonstre. Troligtvis översatt av Anders Edenholm vid tiden han drev Tesserakt Media. Tror numret finns i arkivet om någon är intresserad.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/09/04 :  08:43:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Time, den artikeln måste du naturligtvis scanna/fota och posta/länka till här!

Snyggt bygge, designen blir extra intressant av den silvriga kylflänsen mellan de svarta.
Jag utfärdar härmed målningsförbud på den.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000