HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bildfråga, vilket är ert val?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2014/05/10 :  14:59:46  Show Profile Send Downil a Private Message  Reply
Jag har ett val som står mellan att använda två eller en nättrafo i mitt förstärkarkit. Problemet med att använda båda är att det är ont om plats. De rymms, men med 1-2 mm avstånd från varandra, utgångstransformatorerna och PSU-korten. Jag är rädd för att det blir mer störningar om jag använder 2st än en ensam.
Vilket hade ni valt?




Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2014/05/10 :  16:11:17  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Kan du inte ställa en eller båda på högkant?

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2014/05/10 :  16:31:22  Show Profile Send Downil a Private Message  Reply
Nej tyvärr. De blir för höga, men ca 70 grader lutning går och det skulle faktiskt spara lite plats om jag lyckades med monteringen.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2014/05/10 :  17:17:49  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Räcker strömmen till med en trafo? Eller är det risk den går varm!

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2014/05/10 :  18:38:05  Show Profile Send Downil a Private Message  Reply
Det är en Edison 60 och jag har sett andra som har klarat sig på en så jag tror det skulle funka. Om det funkar med en, vad förlorar jag på dey jämfört med att använda två?
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2014/05/10 :  19:13:21  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Vad jag har hört går originalversionen av Edison 60 med en traf varm.
Kom en senare utgåva där problemet var fixat.
Fråga Erik Andersson vet jag. Han är ju forummedlem.

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2014/05/10 19:14:16
Go to Top of Page

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2014/05/10 :  19:22:30  Show Profile Send Downil a Private Message  Reply
Men ni tycker det ser tight ut med två om jag förstår det rätt? Är det avståndet till utgångstransformatorerna som är mest kritiskt ur brumperspektiv?
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2014/05/10 :  19:36:21  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Varför inte göra en separat låda för nätdelen?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2014/05/10 :  19:43:11  Show Profile Send Downil a Private Message  Reply
Bardis/
Jag tror det blir ett lite för stort projekt som det ser ut nu. Det är en bra idé såklart men då lär den aldrig bli klar. :-)
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/05/10 :  20:24:26  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Om du inte hade en färdig åda vore "STÖRRE LÅDA" ett alternativ.

Annars ville jag ställa en fråga OM du har trafarna klara och hemma? Om du inte hade det skulle jag beställa en trafo som är tillräckligt stor och liten. Jag har tagit mina toroider från Frag Jan Zuerst.
Go to Top of Page

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2014/05/10 :  20:50:48  Show Profile Send Downil a Private Message  Reply
Ok, ja det är mitt bygge på bilderna så grejerna är hemma. Trafona kom med kitet (!). Om en trafo klarar att driva hela stärkaren utan att bli för varm, vad är det jag förlorar på att bara använda en?
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/05/11 :  10:11:20  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Jag ser att mitt namn är nämnt i tråden. Först vill jag nämna att det rör sig om en nylansering av Edison 60 som jag inte på något sätt är inblandad i. Så jag frånsäger mig allt ansvar gällande denna byggsats.

Men generellt är största anledningen till att använda toroider som nättransforamorer de normalt obefintliga störfälten. Detta innebär att toroider är mer eller mindre brum och surr okänsliga vid placering i förstärkaren.

Med "normala" EI transformatorer är detta ett större problem. De flesta österländska förstärkare jag träffat på är behäftade med hög brumtröskel bla av denna anledning. Jag har ännu inte vad jag kan minnas sett någon österlänsk förstärkare med toroidtransformator, varför?

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/05/11 :  10:56:24  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
EI-trafar är väl enkla och billiga att linda medan toroidtrafar kräver helt annan typ av lindningsmaskiner. Pengar is King, helt enkelt.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/05/11 :  12:19:00  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Jo,det är väl det som är förklaringen, kan jag tänka

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000