HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vem avslutar mitt system, Döden eller jag?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/05/06 :  12:12:15  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Så snabb som jag är så finns det fog för undringen i rubriken.

Jag kommer starta en separat byggtråd när jag nystartar mitt projekt så fort jag fått igång dator, mätsystem, etc., etc. Jag har även hunnit med att glömma bort det mesta av det lilla jag en gång kunde.

Jag har dock en del frågor som jag känner att jag vill ha svar på innan jag sätter igång, bl.a. systemets konfiguration.

För det första, eftersom jag nu för tiden bor i sunkig lägenhet undrar jag om det går att mäta där? Närfältsmätning borde ju funka, men hur långt kommer man med det? Fixar man toppsystemet, MTM med 6.5" eller när måste man börja med "långtifrån" mätningar? För jag har svårt att se att jag skulle kunna hitta en plats att utföra "långtifrån" mätningar på med dess olika metoder.

Jag är numera osäker på systemets utformning. Från början hade jag tänkt mig ett toppsystem, MTM (kvarstår för jag har redan köpt elementen) och till detta skulle jag ha två st. CSS 10" på varje sida som MTM-systemet skulle stå på. Och slutligen till detta skulle jag ha två "vanliga" subbar. Allt detta slutet, ingen basreflex eller så. Nu har jag funderat på TH i stället, mellan tummen och pekfingret, hur högt kan man stämma av ett 15" TH, om det ens låter sig göras? Ni som har TH, mellan vilka frekvenser brukar ni använda ert TH? Funderar kring om det möjligen är möjligt att skippa vad jag kallar "mellansystemet" med småbasarna? Här kan man nog fundera en hel del på den optimala lösningen? Frågan blir väl nu, vad är görbart?

Kommer att dela allt aktivt.

Kommer att börja dela MTM-systemet till att börja med, med 3600 Hz uppåt och 340 Hz nedåt.

För att fästa elementen i baffeln, vad är föredraget, islagsmutter eller rampamuff?


J. Ullberg

Edited by - Buggsson on 2014/05/06 14:58:50

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/05/06 :  15:23:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Delar du vid 340 neråt anser jag att du får mycket svårt att fylla i med ett 15" TH hela vägen ner.

Sen ifrågasätter jag aktiv delning i diskanten. En konding jämfört med flera OP-ampar (och kondingar) i signalvägen. Upp till var
och en iofs. Jag har själv delat aktivt i diskanten på tidigare system, det tillförde inget positivt ljudmässigt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2014/05/06 15:28:39
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/05/07 :  20:18:33  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Tack Bernt,

Är det just mellan mellanregister och diskant man bör undvika att dela aktivt enligt dig? Jag tänkte att dela aktivt skulle vara lättare rent praktiskt. Jag skall ju ha en analog fördröjning (delay) också på diskanten för att kompensera för olika fysiska avstånd.

Egentligen skulle man väl ha använt sig av ännu mindre mellanregisterelement än vad jag har med tanke på att man då skulle fått ett mindre avstånd mellan de olika elementen. Men gjort är gjort och det blir till att göra det bästa av situationen.

Då skippar jag planer på TH 15" och kör dubbla 10" portat under MTM-lådorna i stället om jag kan få dessa att gå tillräckligt lågt. Tänkte mig neråt 30-35 Hz men först skall jag få igång mätriggen så jag kan mäta mina diskanter och mellanregister. Baslådorna får jag tänka på när topparna är klara.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/05/07 :  21:23:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
I basen har jag goda erfarenheter av aktiv delning. Inget är heligt här utan gör det som är praktiskt.
Vad gäller fysiska avstånd kan det vara värt att titta på hur t.ex Ingvar Öhman löst det i sina större modeller.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/05/08 :  10:59:49  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
För att fästa elementen i baffeln, vad är föredraget, islagsmutter eller rampamuff?


Rampamuff. Om du kör med plywood är det enkelt. Om du kör med MDF kan det bli besvärligt om det är nära en kant, du kan behöva säkra MDFen i kanten med en tving.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/05/08 :  14:34:30  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
more10, det kommer att bli plywood, MDF får andra syssla med. Har en hel, liten kartong med "muffar" jag köpte i från Tyskland men jag antar man får anpassa deras storlek efter vilka element som man skall fästa.

J. Ullberg
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000