Author |
Topic |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2014/05/04 : 14:57:47
|
Av ren lathet används spotify lite väl mycket här hemma, om inte annars så hittar man väldigt mycket musik man inte visste fanns.
Hur som, flera ggr har jag suttit som ett frågetecken o undrat vart dynamiken tog vägen? Och när man till o med hittar bättre versioner på tuben då har det gått lite väl långt!!
Kör med premium o med inställning på hög kvalisort plus att volymen inte ska jämnas ut.
Fler som tycker som jag eller det kanske är ett välkänt faktum? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2014/05/04 : 15:01:44
|
Det är välkänt att dynamiken hamnade hos konkurrenten Wimp istället..;) |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2014/05/04 : 15:09:56
|
Wimp var det! Hade det handlat om ett par db då hade jag kunnat köpa det men som det är nu.....
Hur är utbudet hos Wimp? |
|
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2014/05/04 : 15:29:27
|
Wimp har lite att jobba på vad gäller utbudet. Antingen saknas många album hos en specifik artist, eller så är det inte lossless. Tror faktiskt jag kommer hoppa av tillfälligt i väntan på bättring, eller prissänkning. 199 i mån är saftigt för en beta där mycket saknas. Synd, för ljudkvaliten på det som finns är mycket bra. |
|
|
MatsE
Member
626 Posts |
Posted - 2014/05/04 : 17:49:22
|
Lyssnar på Spotify på pendeltåget varje vardag. Jag har bl.a en engelsk-språkig mix med hittils 695 favorit låtar som är över 37 timmar lång.
Ljudkvaliten tycker jag är acceptabel. Det händer (inte ofta) att Spotify spelad via datorn och min Cambridge Dacmagic låter bättre än samma cd via Oppo. Det beror på vilken mastring av skivan.
I helgen gjorde jag en spellista över artisterna i Rolling Rootsy revue efter att ha läst Ztenlunds Topic här under Musik i HiFiForum. När Jason Isbell börjar sjunga i Alabama Pines så saknar jag ingen bättre ljudkvalitet även om jag förstår att samma låt via cd troligen är ett snäpp bättre.
You Tube via appen i min Oppo tycker jag är suveränt. Tyvärr dålig bild på mkt material och varierad nivå på ljudet. Nu när jag har lärt mig styra Oppon med mobilen så kan jag fastna framför TV´n lite för länge ibland.
|
"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2014/05/04 : 18:37:07
|
MatsE: Jason Isbell finns även utan The 400 Unit på Spotify om du inte sett det. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2014/05/05 : 13:57:38
|
Att remastrade skivor ofta låter som dom gör vet vi. Mig veterilgen så är tex Telarcs 1812, Mike Oldfields Amarok, Dire strait Love over gold inte remastrade. Listan kan göras lång men dessa skivor har normalt Otrolig dynamik! Men lite glad blir jag när tex Infecteds 2 första skivor är orörda i frekvensgång :)
|
|
|
|
|
Topic |
|