HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Synergyhorn version 2.....
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

Nicks
Member

1941 Posts

Posted - 2014/04/24 :  14:28:01  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
Hornets invändiga mått landar på samma som spridningen....

90x60cm....

Ska skaka fram simmar senare ikväll.

Hihi. :)
Go to Top of Page

Nicks
Member

1941 Posts

Posted - 2014/04/25 :  11:17:29  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
Sim på 3tummarna.


Hihi. :)
Go to Top of Page

Nicks
Member

1941 Posts

Posted - 2014/04/25 :  11:18:27  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
Sim på 6,5 tummarna.


Hihi. :)
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/04/25 :  12:01:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Vad ska du komplettera med nedåt?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Nicks
Member

1941 Posts

Posted - 2014/04/25 :  13:36:21  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
Jag ställde den frågan i en annan tråd och det lutar åt Bernts förslag med Beyma 12G40.
Men jag tänkte vänta med den övningen tills jag mätt på färdigt resultat av Synergy hornet.
För att matcha känsligheten så är tanken 2 basar per kanal.
Simulering är en sak. Fakta från mätningar känns bättre att utgå från.

Andra kandidater är Precision Devices PD.1550 mm.
Jag har ett gott öga till PD sen jag byggde bas till bion med pd.186. OBS.... Den gamla, inte den som heter pd.186/2.

Hihi. :)
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/04/25 :  14:55:03  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Nicks, har jag uppfattat det rätt att du bygger i en lägenhet? Vad säger i så fall grannarna? Sitter själv i en lägenhet av tvång, och funderar på att så småningom damma av mitt två-lådeprojekt jag påbörjade för flera år sedan. Undrar bara om grannsämjan kan bibehållas om man bygger i lägenhet?

Horn tycker jag verkar alldeles för komplicerat, håller mig till vanliga lådor jag. Lycka till med ditt projekt.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Nicks
Member

1941 Posts

Posted - 2014/04/25 :  15:18:05  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
Buggsson:

Nja, bygger i radhus. Min vi har ändhuset. Relationen med grannen är körd sen många år tillbaka så det blir lite av en ickefråga.
Har faktiskt en liten verkstad som jag snickrar i.

Hihi. :)
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/04/25 :  15:19:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Bygg nu tre o kör bio för Ystad Nicks :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Nicks
Member

1941 Posts

Posted - 2014/04/25 :  16:31:37  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
Johan,

Bio har jag ju redan. Men jag har inga högtalare till TV´n....
Det är därför jag bygger nu. Ett par "små" stativare till tv´n är ju trevligt!

Hihi. :)
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2014/04/30 :  09:18:36  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Hur kan jag missat detta, jätteintressant bygge Nicks!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/05/03 :  10:00:22  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Äntligen ett högtalarbygge i min smak!!!

Jag har hängt här i tråden ett antal gånger, och väntar med stor nyfikenhet och allt mer utslitet tålamod på en fortsättning och kanske lite lyssningsintryck och mätningar...

Kul Nicks att du tog tag i detta. Jag har funderat på detta många gånger, och långa är de transkriptioner som FRA och/eller NSA har på Martinssons och mina telefon-diskussioner om detta.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Nicks
Member

1941 Posts

Posted - 2014/05/03 :  18:10:01  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
Hehehe.... Väntade på att circlo skulle dyka in i tråden.

Vad kan jag säga.... 2 jobb. 2 tioåringar och en blifvande fru... Tid för snickeri är en lyx för tillfället!

Lite uppdatering kan jag bjuda på.

Monteringsplattor till basarna är klara. Ska bygga första testlådan till mellanreggen ikväll. Sen blir det torrmontering.... Igen.... Millimeterpassning är ledordet.

Ska se om jag inte har lite bilder från mätning med driver o mellanreg utan sista hornsegmentet.


Hihi. :)
Go to Top of Page

Nicks
Member

1941 Posts

Posted - 2014/05/03 :  21:00:22  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
Kvällens övning.

Ta en tretummare.





Kapa till en skjutmuff till 75mm avloppsrör , kapa till en propp.





Sätt ihop..






Sist men inte minst!

Ha tur och flyt, köp trisslotter....

Fixar man detta får man denna passning mot tätningen på undersidan av tretummaren.





Hihi. :)
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2014/05/03 :  22:59:25  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Imponerande längtar till lite mätningar känns skönt att få vara delaktig ;-)

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2014/05/04 :  21:10:03  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Kommer detta hornet gå ner &0hz?

Hörde ett Synergy horn på diy i Kristianstad, dock ett snabbygge med en del brister men helt klart var att det fanns potential!
Go to Top of Page

Nicks
Member

1941 Posts

Posted - 2014/05/04 :  21:14:35  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
U1: jag siktar på 80hz.

Verklighet o mätningar får utvisa hur väl jag siktat!

Hihi. :)
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2014/05/06 :  08:40:47  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Nu får du allt sätta lite fart! Jag är grymmt sugen på att bygga ett par men skulle vilja höra ett färdigt par innan, fanns ett par på DIY i Kristianstad men de var bara ett snabbygge.
Go to Top of Page

Nicks
Member

1941 Posts

Posted - 2014/05/06 :  09:32:38  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
U1. Enligt bilderna från DIY så är det hornet mindre än det jag siktar på.

Innermått i hornmynningen på mitt horn är 90x60 cm.

Det tar sin lilla tid att bygga detta horn. Jag skruvar i princip ingenting utan jobbar med lim, lim och åter lim...

Mycket tid har gått åt till att tänka ut HUR jag ska bygga och vilka jiggar som kan vara bra att ha för att få den passform som önskas.

Jag ska ju bygga ett stereopar är tanken... Då är det lämpligt att få till två nästintill identiska horn...

När första hornet är klart så bör det gå lite snabbare att bygga horn nummer två då jiggar och tankeverksamhet är klart redan.

Hihi. :)
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2014/05/06 :  11:29:14  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Vilka element använder du?

Jag har börjat spåna, jag funderar på 45x120cm alt. 45*90cm och använda dem på högkant så som JBL sätter hornen på array, detta för att kontrollera spridningen i sidled då dessa kommer stå nära sidoväggarna. Delningsfilter för min del blir miniDSP.

Diskant blir nog BMS 4550, funderar på vilka mellanregister jag ska ha och basar har jag ingen aning om :)Har dock samma önskan som du att komma ner till 80hz då delning mot bas blir lättare då.
Go to Top of Page

Nicks
Member

1941 Posts

Posted - 2014/05/06 :  13:34:29  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
U1: Har du inte laddat ner Bwaslos excelblad så gör det!
Alla mått, vinklar osv fås av detta. Mycket praktiskt!

Jag har Beyma cp755ti i toppen. Tackar BuffaloBengt!
Fatial Pro 3FE25 i mid. Tackar HifiKit!
Peerless SDS 164 som högbas. Tackar Europe Audio.
Oväntat element! Men det simmade bra, fick plats och priset är ack så rätt.

Just nu kör jag med Behringern som jag köpte av Anton.
Sen är det den där biten med förstärkeri... Måååånga kanaler blir det till slut.
Systemet landar ju som aktivt 4 vägs i slutändan.

Hihi. :)
Go to Top of Page

Nicks
Member

1941 Posts

Posted - 2014/05/06 :  19:35:09  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
Kvällens övning innehåller inte helt oväntat.... Lim!

Monteringsplattor till mellanreg o basar limmade.

Hornet är byggt i 9mm plywood.
Monteringsplattan till mellanreg byggd i 9mm plywood.
Plattan till basarna är 19mm mdf.

Finns en tanke bakom detta. Enligt receptet för synergyhornet så ska det vara en kammare framför elementen. Volymen framsimmad med hornresp. Diametern är given av elementen så volymen är justerad med tjockleken på plattorna.

Plattorna ger dessutom styrka åt hornet.




Från sidan.


Hihi. :)
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2014/05/06 :  19:46:44  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Niclas, jag gillar ditt finlir.

Finns det någon möjlighet att få kolla ditt projekt IRL?

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Nicks
Member

1941 Posts

Posted - 2014/05/06 :  19:57:36  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
Självklart PG!

Fredag kväll?

Hihi. :)
Go to Top of Page

Fjonkalicious
Starting Member

22 Posts

Posted - 2014/05/07 :  08:31:27  Show Profile Send Fjonkalicious a Private Message  Reply
@Nicks: Kommer du att göra så kallade "frustum" på dina? Som jag uppfattar det skall det har en del påverkan på ljudet, vad jag läst på amerikanska forum.

@U1: Hur långt ner i frekvens tänker du dig att hornet skall spela? Om du inte skall låta dom spela så långt ner kan du göra dom mindre på höjden. Lite osäker på hur golv/takreflexen blir med din tanke.

Om du vill beräkna lite och få tips så kolla in bwaslo:s excel och pdf, jag finner dom matnyttiga för alla som är intresserade.

http://libinst.com/SynergyCalc/Synergy%20Calc%20V5.pdf

http://libinst.com/SynergyCalc/Synergy%20Calc%20v5.xls

/Fjonk (som hade snabbygget i Kristianstad)
Go to Top of Page

Nicks
Member

1941 Posts

Posted - 2014/05/07 :  10:08:29  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
Fjonk: jag tänker köra utan till att börja med. Det går ju att labba med i efterhand så som jag byggt.

Jag kan bara hålla ned om att bwaslo har gjort ett mycket gott förarbete med instruktioner och dokumentation!

Hihi. :)
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000