Author |
Topic |
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2014/04/04 : 07:17:35
|
Vad är det som gör att även vissa moderna produktioner är väldigt brusiga?
Här är ett exempel: Metronomy - Love Letters (Gimp-länk)
Samplingar, köksinspelningar?
På vissa spår är det väldigt störande. Synd på ett mycket friskt sound i övrigt. |
Medlemspresentation. Senast lyssnat. Instagram. |
|
e-robban
Member
331 Posts |
Posted - 2014/04/04 : 09:49:16
|
typisk loudness artefakt? Höjda nivåer= högre brus? Tror inte det kommer från inspelningstekniken utan från mastringen. |
"Just sit back and enjoy the magic of rock!" |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2014/04/04 : 10:22:17
|
Jo det kan jag förstå. På exempelvis Jeanette Lindströms Feathers hörs det väldigt tydligt vid svaga pianopassager.
Men här (Metronomy) är det rejält mycket och direkt störande. Kan det verkligen bara vara loudnessartefakter? |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2014/04/04 : 19:32:20
|
Kompressorer som agerar noisegate i pianofallet skulle jag tro. Loudness/för mycket komprimering borde inte öka brusnivån så att den blir störande. Däremot kan gitarrförstärkare brusa. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2014/04/04 : 21:16:32
|
Noisegate, får ta och kolla upp det. Finns ingen anledning att börja felsöka i anläggningen, detta hörs också via iPhonen och WiMP.
Vad det gäller Metronomy så skall väl det vara lite "indie" och köksinspelning över ljudet. |
|
|
e-robban
Member
331 Posts |
Posted - 2014/04/04 : 22:54:48
|
ska erkännas att jag aldrig lyssnade på exemplet utan sköt från höften. håller med om att det inte låter som kompression. |
|
|
iMac
Member
478 Posts |
Posted - 2014/04/05 : 14:39:44
|
Kanske för den är inspelad i analog vintagen studio? |
"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2014/04/05 : 17:45:25
|
quote: Kanske för den är inspelad i analog vintagen studio?
Du har så rätt iMac!
Google is your friend.
quote: Love Letters, more than any of Metronomy's previous albums, gives us a clear sense of Mount's aesthetic sensibilities. Opening track 'The Upsetter' valorises what other artists might consider weaknesses: Casiotone-like electronic drums; cheap organ synths; a banal chord sequence hesitantly strummed on an anaemic-sounding acoustic guitar; Mount's reedy falsetto, completely devoid of any studio processing or double-tracking. It's bracingly thin-sounding: were it not for the velvety electric guitar solo that noodles all over the song's second half, you might wonder if it was an early demo accidentally left on the final product. There's only the barest hint that Love Letters was actually recorded at Toe Rag Studios (that mecca of analogue authenticity whose pilgrims have included the White Stripes, Tame Impala, and The Kills): the tape hiss that opens 'I'm Aquarius', the rich chiming guitars of 'Month Of Sundays'.
Får väl köpa bruset för det är ett härligt friskt sound i övrigt. |
|
|
e-robban
Member
331 Posts |
Posted - 2014/04/05 : 21:01:42
|
I telefonsvängen börjar folk tröttna på nostalgifiltren men vissa musiker vägrar helt enkelt förstå hinten;) |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2014/04/06 : 08:17:24
|
Summa summarum, så är det i varje fall inget fel på min uppspelningskedja (i varje fall inte i detta avseendet). Jag antar att det är mina nya AMT:er som kanske ytterligare gör dessa typer av artefakter tydliga.
Jag får tacka för alla insiktsfulla svar, det har lärt mig en en hel del.
quote: vissa musiker vägrar helt enkelt förstå hinten
Ja, så är det nog. Undrar dock hur detta alster skulle ha framträtt om det hade varit perfekt inspelat? Eller rättare, skulle Mount/Metronomy tyckt att det hade varit lika inspirerande? |
Edited by - solhaga on 2014/04/06 09:16:11 |
|
|
|
Topic |
|