HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Rengöra gammal förstärkare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2014/03/17 :  18:03:41  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Har en gammal Marantz Esotec series Pm-4 som har varit i mina ägor i nästan 18 år nu men har samlat på sig lite damm inuti. Min fråga är hur rengör jag den på allra bästa sätt från allt damm och skräp som finns i den? Där har även spillts något i den innan den hamnade hos mig och det har torkat in rejält på kretskortet men den har ändån funkat så troligen har det torkat innan den användes sen igen.
Funderar också på att byta ut alla kondensatorer i den då dom troligen har/kommer ge upp snart. Ska jag då byta ut alla där finns eller ska man bara ta vissa av dom? Förstärkaren går i klass A så den blir rejält varm och det kan inte vara bra för så gamla kondensatorer.


Den förstärkaren kommer jag ha i mina ägor tills den inte vill spela ljuv musik för mig mer.


Dammigt var det som sagt.




Mycket damm var det i den.

Musik är livet

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/03/17 :  18:16:02  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Rengöring görs med pensel och tops. Om det är smuts kan man ta ex. isopropanol. Det går att plocka ur hela kretskorten och bada de i isopropanol men det rekommenderas inte.

Den förtjänar helt klart en sk. ''recap''. Har du lövkolv och multimeter? Har du någon erfarenhet?

Jag är lite upptagen ikväll men jag ska kolla igenom schemat och ge en bättre åsikt när jag har tid.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2014/03/17 :  18:34:10  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
När det är såna här mängder damm skulle jag fundera på att börja med att blåsa rent med tryckluft (dock försiktigt så att inget skadas).
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2014/03/17 :  19:18:39  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
elektronror: Erfarenhet har jag med lödkolven och att mäta med multimeter på amatörnivå så det ska inte vara några större problem så länge jag tar det försiktigt. Någon speciell pensel du rekommenderar till att rengöra med eller funkar det med en vanlig färgpensel? Tänker mest på statisk elektricitet då.

Hittade denna länken på en som renoverat sin Pm-4. Han bytade även ut dom stora 6.800uF kondningarna mot 10.000uF istället och det funderar jag med på att göra.
http://www.vintageaudiobliss.com/2012/01/marantz-esotec-series-pm-4-class.html

Musik är livet
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/03/17 :  20:09:55  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Ja då har du en bra grund.
Statisk elektricitet har jag aldrig brytt mig om eftersom att allt redan sitter i sina kretsar. Tar bara penseln som ligger närmast.

Du tjänar mycket mer om du byter ut dem mot Nichicon KG (Mouser eller Ebay) än att bara öka kapacitansen. Det finns oändligt många reaktioner på om det gör någon skillnad att öka men man ska hellre satsa på ett bra märke och modell.

Det som han syftar på som han säger är elektrolyter som har läckt är i själva verkat lim. Limmet orsaker stora skador i form av korrosion så det måste under alla omständigheter bort. Du kan behöva byta ut flera komponenter just pga. av limmet.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M

Edited by - elektronror on 2014/03/17 20:12:51
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/03/17 :  23:02:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Håller med här, det blir inte nödvändigtvis bättre med större värde på kondingar. (Snarare tvärtom!) Kvalitet är viktigare än kvantitet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2014/03/18 :  07:41:46  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Okej. jag tror på ert ord. Om någon vet så är det ni som har ljusår mer erfarenhet om sådant. Själv har jag alltid trott att en stor kondensatorbank till strömförsörjningen är bra för att kunna hantera stora urladdningar utan problem.
Vilka är bra märken på kondensatorer förutom Nichicon KG då så jag vet vad jag ska kolla efter?

Musik är livet
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2014/03/18 :  08:37:29  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
nja... det är ju en sanning med modifikation.

Extremt stora elektrolyter kan ju knäcka komponenter runt om kring som inte är dimensionerade för stora i och urladdningsströmar som större kondensatorer medför.

Sen är det väl generellt så att stora kondensatorer laddar i och ur långsammare och har högre läckströmmar än små kondensatorer.

Så lagom är bäst, dock brukar det sällan vara några problem att öka på befintliga kondensatorer några 1000uf, åtminstone inte i nätdelar.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/03/18 :  16:43:24  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Rifa PEH får väl ses som bland de bästa man kan ha i en nätdel men de är väldigt stora. Panasonic THSA är populära då de oftast passar storleksmässigt. KG är egentligen de bästa man kan få plats/råd med (enligt min åsikt).

Nu kan jag inte hitta någon manual (tips?) men den är helt klart värd att få nya elektrolyter. Personligen tycker jag att Elna Silmic II är de bästa man kan ha i signalvägen. Sedan kan man välja lite till strömförsörjningen och avkoppling.

Mouser har det man behöver. Frakten kostar 250kr om man handlar under 615kr (gratis över) men det är helt klart värt det. Elna Silmic II och Nichicon KG kommer göra en stor skillnad.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2014/03/18 :  17:40:24  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
http://stores.ebay.com/coolbaby11

Hittade denna sidan på Ebay som verkar ha allt jag behöver till hyfsade priser. Tittade också på Mausers hemsida och dom har väldigt mycket skoj där som jag ska kolla igenom sen. Nu till helgen ska jag rengöra kretskorten och gå igenom alla komponenter som ska bytas ut. Känner på mig att detta kommer ta flera timmar att sitta och rengöra allt med tops och pensel men det är det värt, men det är inte utan att jag är lite rädd att när jag väl är klar med den och allt är bytt och rengjort så ska den skicka ut ett rökmoln när jag startar den igen. Kommer ha antistat armband hela tiden för att vara på den säkra sidan.

Musik är livet
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/03/18 :  18:24:29  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Jag skulle hålla mig borta från Ebay när det gäller just kondensatorer. Det mesta är fejk. Dessutom är det ganska billigt på Mouser, speciellt om man köper lite större kvantiteter.

Glödlampa i serie är ett bra skydd mot oönskade rökmoln. Sök på DBT.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M

Edited by - elektronror on 2014/03/18 18:26:16
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2014/03/19 :  08:09:12  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Hur kan dom vara fejk om där nu står Elna eller Nichicon på dom?
Bara undrar

Musik är livet
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/03/19 :  09:03:00  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Hur kan dom vara fejk om där nu står Elna eller Nichicon på dom?


Är du ironisk?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2014/03/19 :  12:16:44  Show Profile Send Thzar a Private Message  Reply
Det där var en mögig apparat.

Rengörs enligt följande.
Blåt bort det som går att blåsa bort.
Spraya på kitchen cleaner, valfri doft.
Borsta runt med en mjuk och liten pensel.
Spola av....spola lite till med vatten.

Blanda isopropanol och apotekets renat "vatten"
luta såklart korten och spraya på.
Torka torka torka....och torka lite till.

Slutresultatet: Ren och fin.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2014/03/19 :  18:28:49  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
sladdbarn: Nej det är jag inte. Bara ifrågasatte det elektronror sade när jag visade länken till Ebay affären som säljer just Elna och Nichicon eftersom han sade att det mesta är fejk från Ebay.

Thzar: Något sådant ska jag göra nu till helgen. Måste bara köpa isopropanol först då jag saknar detta sen så ska där tvättas kretskort så jag kan se vilket skick komponenterna är i. Aldrig gjort något liknande förut så detta ska bli spännande.

Musik är livet
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/03/19 :  19:56:08  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Var bara försiktig. Lätt att bryta loss något.

Om det finns någon wire wrap (googla det om du inte vet vad det är) så löd loss pinnen. Försök EJ att vira loss kabeln.

Det finns mycket som är fejk när det gäller Ebay då det är så lätt att sälja falska saker. I nödfall så går det väl men utan att faktiskt öppna saker och testa dem mot sådana man vet är riktiga kan man aldrig vara 100% säker.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M

Edited by - elektronror on 2014/03/19 19:57:01
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/03/19 :  20:55:51  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
sladdbarn: Nej det är jag inte. Bara ifrågasatte det elektronror sade när jag visade länken till Ebay affären som säljer just Elna och Nichicon eftersom han sade att det mesta är fejk från Ebay.



Okaj. Håller inte med om att det mesta skulle vara fejk. Men att tillverka en produkt med
valfri text på, exempelvis Nichicon, är absolut inga problem.
Väljer man en seriös handlare tror jag risken för fejk är liten.
Har själv handlat kondensatorer på ebay och de mätte som de skulle.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/03/19 :  21:36:33  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Nu ska vi inte bli rädda och aldrig besöka Ebay men var försiktig och gör en ordentlig sökning på Internet. En enkel sökning på säljarens namn kan få fram mycket information.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2014/03/20 :  08:25:31  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Precis. Jag brukar numera alltid kolla upp säljaren och läsa andras omdömen för att få mig en uppfattning om vad andra tycker. Har handlat en hel del från Ebay senaste tiden och har inte blivit missnöjd än så länge. Ska först som sagt gå igenom exakt vad jag behöver och hur många.

Musik är livet
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2014/03/20 :  09:09:50  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Ta med förstärkaren på lördag så kan vi blåsa av det värsta med lite tryckluft.

DIY och rör.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2014/03/20 :  09:19:09  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Okej, då gör jag så. Har bara tryckluft på burk men det räckte inte till :)

Musik är livet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2014/05/21 :  15:17:28  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Har nu fått hem förstärkaren igen efter en tur hem hos maal som hjälpte mig att blåsa rent den (tack) och nu har jag beställt hem isopropanol för rengöring av kretskorten och en del av komponenterna. Det syntes tydligt att någon hade spillt något över en del av det stora kretskortet men den har ändån funkat fint hemma hos mig dom senaste åren jag har använt den. När det är rengjort så börjar det riktigt roliga. Löda bort alla kondningar och se vad man ska beställa hem och sätta i istället. Jag har också bestämt mig att inte ändra på några värden alls utan byter bara ut dom till bättre kvalitet men med samma värden. Bilder kommer sen.

Musik är livet
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/05/21 :  19:31:58  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Electrokit har Elna silmic II. Passar väldigt bra i signalvägen.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2014/05/22 :  08:12:00  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Såg att dom inte har till dom stora (6800uF). vilka rekommenderar ni som ersättare till dom?

Musik är livet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2014/05/22 :  10:55:33  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply

Förstärkaren blåst med högtryck och nu kommer det tidskrävande. Lossa på allt och ta bilder på mer eller mindre allt så jag vet hur jag ska sätta ihop allt sen igen i slutet.


på det stora kortet sitter det 6 st sådana här variabla resistorer tror jag det e. Vågar jag röra dom eller ska jag vara försiktig och inte justera dom under rengöringen? Vad är dom till för?

Musik är livet
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/05/22 :  11:24:20  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Nichicon KG är fina. Det är dock USA eller Ebay som gäller. Du kan säkert gå upp till 10000uF om du vill.

Det är smart att byta ut trimpotar mot flervarvade. Kolla i manualen vad de olika gör. Sitter det 6st så är det 3 per kanal.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000