För inte allt för länge sedan kom jag i kontakt med något som för mig var helt nytt. Något som kallades HQCD. Skall inte gå in närmare på att försöka beskriva vad detta är, men i korthet kan man säga att materialet på skivan är ett annat, beläggningen har bytts ut från aluminium till silver. Var mycket skeptisk när jag beställde min första skiva från Tyskland. Friedemanns: Echoes From A Shatterd Sky. Tidigare när jag velat visa min anläggnings förträfflighet har jag ofta spelat låten Passion And Pride med samma gitarrist. Har ansett denna vara mycket väl inspelad. Så anlände då denna skiva och med mycket spänning laddade jag min spelare med den. Först hade jag dock lyssnat ett flertal gånger på den "gamla" skivan. Det tog inte många toner förrän jag insåg att här var kanske det ljudet jag hoppats kunna hitta, men förmodligen bara kunnat drömma om. Det var som man dragit från en rullgardin, allt fanns där. Vidöppet och med en lätthet att kunna placera ut de olika orkestermedlemmarna. Kristallklart som friskt källvatten. Har sedan denna första skiva köpt på mig ytterligare ett antal. Enligt mitt förmenande är skivorna från Inakustisk, Reso kanske de bästa man kan hitta. Dessa skivor är dock inte några SACD, men vill tro många med mig lever med spelare som inte kan hantera detta format. Skivor jag gärna vill rekommendera: Reference Sound edition Great Voices, vol 1 och två. Bara så bra! Och mycket trevlig musik. |