HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Kondensator klämmor för stora, tips ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2014/03/04 :  00:37:02  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message  Reply
Har en vintage stärk som jag håller på att recappa. Nu inser jag att jag måste använda orginal klämmorna men dom nya konningarna är extremt mycket mindre... Finns det nån form av insats man kan köpa till eller kan man typ vira 100 varv eltejp runt ? Eller sabbar man kondesatorn då ? Tacksam för tips =) Vill bara få ner dom nya i dom gammla klämmorna....

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2014/03/04 :  06:37:20  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Tejp har jag kört med någon gång.
Kör man bara en tunn rensa just vid bygeln så är det nog ingen större fara.

Man kan ju även tömma innehållet i den gamla kondensatorn och sedan sätta i den nya i det gamla skalet med smältlim eller liknande.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2014/03/04 :  19:25:49  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Eller köper en strimla teflon i lämplig tjocklek och lägger emellan.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2014/03/04 :  19:28:51  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Varför inte nya klämmor i rätt storlek?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2014/03/04 :  19:32:48  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
10 graders temperaturökning halverar dess livslängd
Låt kondensatorerna andas

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2014/03/04 :  21:40:16  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message  Reply
Tack för alla tips. Teflon låter vettigt. Kanske funkar med några små "trästickor" eller dylikt....
Bardis: Det finns inte klämmor som stämmer med "infattningen" i plåten i rätt storlek...
Pix: Det var mer än jag visste. Då ska jag absolut inte tejpa eller lägga dom i dom gammla kondensatorerna.
Tack igen gubbar! =)
Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2014/03/05 :  08:44:08  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply
Några centimeter plaströrsbit med aningen för liten innerdimension, såga upp ett spår på längden så att det går att "öppna" rörbiten lite för att få i kondingen. Funkar perfekt, jag har gjort det flera gånger.
Kanske till och med går att göra med olika rörstorlekar i flera steg om det skiljer extremt mycket i dimension mellan konding och klämma?

"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2014/03/05 :  11:04:04  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Klipp en remsa av gummiduk och kläm fast. Formar sig fint.
Gummiduk finns i olika tjocklekar dessutom.

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2014/03/05 11:04:42
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2014/03/05 :  12:21:28  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Ett annat alternativ, om det var kondensatorerna i nätdelen, så kunde man ju passa på att sätta dit några med en större spec. (spänning och/eller kapacitans) men samma mekaniska mått.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2014/03/06 :  22:47:41  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message  Reply
Tackar för alla tips!!!
Bästa alternativet blev att dra lite superlim på sidan av konningarna och sen fästa dom mot ringarna... Sitter stadigt och ser helt ok ut. Men nästa gång jag gör det så vet jag om rätt många alternativ man kan använda sig av nu =)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000