HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Sju kubikfotsutmaningen
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/02/25 :  13:46:49  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Utmaningen går ut på att konstruera en bas som är högst 7 kubikfot i yttermått. 7ft3 = 198,2 dm3.

Ursprunget till utmaningen är tråden Tappat Horn.. Kejsarens nya kläder. Eller ?, där vi diskuterat detta ämne.

Alla som deltar har rätt att föreslå nya grenar i utmaningen. Jag vill inte kalla det för tävling eftersom det vi håller på med är mer HiFi än dB-drag.

Bernt har redan skapat grenen "Trovärdig musikåtergivning".

Initialt så gör vi simuleringar och presenterar här. Om vi drar av 5% för material så hamnar vi på 188,3 liter intern volym. Kan vi komma överens om att Hornrespsimuleringen ska vara högst 188,3 liter?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2014/02/25 :  13:54:21  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
32 st 12-tummare i en veckad dipol kanske? Känns fullt möjligt men kanske inte den billgaste lösningen.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/02/25 :  14:47:43  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Bara att simulera!

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2014/02/25 :  15:27:00  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Så kostnad och antal element är egalt?

4st AE IB15 i WW-dipolbaffel kanske, lär inte vinna några ljudtryckstävlingar men bra lär det låta!

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2014/02/25 15:30:18
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/02/25 :  16:07:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


En liten tappad pipa med en svag expansion (L23) och en ganska kraftig expansion i slutet (l34).
4 st B&C 12NBX100 som får anses var ett modernt element med förväntat bra prestanda, optimerade magnetsystem osv.
Jag är fullt medveten om en anings hög GD, men den ligger nere vid 48 Hz nånstans, och jag tror inte den påverkar så mycket som grafen ger sken av. Min erfarenhet är att tappade pipor låter mycket bättre och är mer lätt-integrerade än man kan tro av graferna.

Ett snabbt ihopvispat förslag. Det kan hända att jag postar fler ideer med tiden, då detta är en kul utmaning.

I detta fallet är den mer inriktad på dB/dm3 och ett användbart frekvensomfång för proffsbruk. Jag skulle nog inte bygga detta för hemmabruk, och jag vet inte om det går att få till denna låda i verkligheten. Det är endast en Hornresp-dröm.

Mvh Johannes

Edited by - Circlomanen on 2014/02/25 16:09:13
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/02/25 :  16:11:49  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Data och spl-respons
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/02/25 :  16:37:32  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
En enkelveckad pipa på den där Circlomanen så blir tonkurvan slät och fin. Strax över 85 cm djup men liten på de andra måtten.

Ska vi bestämma någon undre gränsfrekvens eller är det fritt fram själv?

Hur mycket EQ får läggas på? Andra digitala delningsfilter - är de tillåtna?

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/02/25 :  16:59:03  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Ska vi bestämma någon undre gränsfrekvens eller är det fritt fram själv?


Vi har behov av tre olika grenar, dubstep (20 Hz?), reggae (30 Hz) och rock (50 Hz).

quote:
Hur mycket EQ får läggas på? Andra digitala delningsfilter - är de tillåtna?


Allstå simuleringen får ju inte innehålla sånt, men när vi ska provköra grejjerna mot varandra så finns det inga begränsningar.

quote:
Så kostnad och antal element är egalt?


Visst, men vi kan kanske ha två grenar, sneak och all-in.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/02/25 :  17:08:37  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Hmmm, det blir många grenar det...Personligen skulle jag vilja ha en
valfri och en rock(42Hz)klass isåfall, fler funkar inte. Jag är glad
ändå om det kommer in 6 seriösa bidrag...Digitalfilter är säkert
jättebra, men hur många har enkel tillgång och kompetens att utnyttja
den? Fileter/eq motsvarande en miniDSP eller motsvarande där man kan
justera några frekvenser och lägga på LT känns mer rättvist.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/02/25 :  17:56:59  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Ska vi ha grenarna musik (42 Hz) och bio istället? Imperial håller nog inte med om att en korrekt avstämd rocklåda går ända ner till 42 :-)

Tycker Petters förslag till filtrering är bra. På sin höjd digital IIR som i en minidsp. Allt analogt är tillåtet.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2014/02/25 :  19:49:09  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Om utmaningen skall vara rättvis måste samma storlek på element användas..

Lämpligtvis 12"

Nedre gränsfrekvens bör också vara satt..
40Hz ?

Yttermått/volym på låda bör vara oväsentligt så länge man inte överskrider en given nettovolym(inklusive ev. helmholtzkammare och dyligt).

Digitala filter, eq och liknande bör vara i en egen klass..
Bortsätt från om man använder det digitala filtret som ett rent filter..

Samma toppsystem bör också användas om möjligt..

Så, alltså..

3 klasser..

Bäst återgivning utan eq.

Bäst återgivning med eq.

Mest Spl.


"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2014/02/25 :  20:01:53  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Jag tycker tvärtom att elementstorleken är oväsentlig i detta fallet.

Det enda begränsande borde vara storleken då det var detta utmaningen handlade om.

Jo, och självklart är det återgivningskvaliteten som borde väga tyngst i slutänden, vi är ju ändå på ett hififorum.


You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2014/02/25 20:04:44
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7829 Posts

Posted - 2014/02/25 :  21:08:10  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag tycker nog det vore rimligast om man begränsar det hela till ett och samma element om det nu är lådprinciper som ska jämföras. Någon lämplig tolvtummare förslagsvis.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2014/02/25 :  23:22:39  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Fast det enda vi får reda på då är vilken princip som passar just det elementet bäst.

IMHO så vore den roligaste utmaningen den med minst antal regler, dvs hur får man bäst (och mest?) bas ur 188,3 liter oavsett princip och antal element.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/02/26 :  00:22:42  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Utmaningen går ut på att jämföra principer utifrån en begränsad lådvolym. Ursprunget är att jag har hävdat att frontladdat låter bättre än bakladdat. Detta påstående är giltigt bara om lådvolymen är obegränsad, vilket den inte är i verkligheten. Enda sättet att avgöra denna kontrovers är att jämföra olika konstruktioner med en begränsad lådvolym.

RuneStone och Fuling är alltså nedröstade.

För att inte få för många alternativ som inte går att jämföra så inför vi ett antal olika oberoende kategorier. Bernt vill jämföra musikalitet (låter bra), den andra ytterligheten måste då vara party (låter mycket). Hittils har vi kategorierna budget (sneak/all-in), kvalitet (musikaliskt/party) och applikation (musik/bio). Totalt 8 olika kombinationer. Har jag tänkt rätt?

Vi startar med simuleringar. Det finns ingen begränsning i antalet utmaningar. Circlos simulering är första bidraget, men den behöver kategoriseras. När Circlo har kategoriserat sitt bidrag så är det fritt fram att utmana i den kategorikombinationen. En utmaning innebär att utmanaren gör jämförande simuleringar i Hornresp mot den som blir utmanad. Forumet är domare. Man får utmana vem som helst. Går det överstyr med antalet utmaningar så ändrar vi reglerna. Bilder på parametersida, spl, max spl, fasgång, grupplöptid och impulssvar publiceras. Hornresp record bifogas. Om det är en utmaning så ska utmanarens simulering visas som jämförelse i grått.

Vi får diskutera hur vi fortsätter detta IRL senare. Det vore ju riktigt roligt om det blev verkliga skapelser av det hela.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7829 Posts

Posted - 2014/02/26 :  00:58:41  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ok, jag var fortfarande kvar i tankegången huruvida TH faktiskt är TH eller TL, därav min åsikt att bidragen skulle jämföras med samma element. Den här utmaningen är tydligen bredare än så och några teoretiska bidrag känner jag inget behov av att bidra med men om det nu blir en shootout mellan olika fysiska konstruktioner så kan jag faktiskt tänka mig att delta med en underdog-konstruktion i klassen "musikalitet". Inga simuleringar utlovas, elementen jag har i åtanke är för gamla för att det ska finnas ordentliga datablad.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2014/02/26 :  07:41:41  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
En liten tanke bara, det är ju en förädiskt enkelt att simulera något som inte kan byggas, vad sägs om att förslagen som tas fram och simuleras även tar ritningsform ? speciellt med tanke på huvudkriteriet 198,2dm3 externvolym, detta kommer få oss att tänka till beträfande eventuell veckning, elementmontage och byggbarhet, vilket känns som ett givet krav.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2014/02/26 :  08:19:38  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Det här kommer bli intressant. Personligen tycker jag att man får välja element hur man vill utan några restriktioner. En fråga som jag tycker är ganska relevant är vilken övre gränsfrekvens som systemet borde kunna ansluta till. Om det är välljud vi pratar om så är det ju viktigt att det integreras skapligt med resten av systemet. Är det 100Hz, 500Hz eller 800Hz? Om det blir en hög gränsfrekvens kan det ju vara svårt att utvärdera en monolåda, då kanske man bör bygga två?

/Marcus
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/02/26 :  12:38:00  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
En liten tanke bara, det är ju en förädiskt enkelt att simulera något som inte kan byggas, vad sägs om att förslagen som tas fram och simuleras även tar ritningsform ? speciellt med tanke på huvudkriteriet 198,2dm3 externvolym, detta kommer få oss att tänka till beträfande eventuell veckning, elementmontage och byggbarhet, vilket känns som ett givet krav.


Jag håller med. Dettutom tycker jag att yttermåttet ska vara det minsta rätblock som konstruktionen får plats i. Ifall någon vill göra ett rakt horn till exempel, eller en dipol.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/02/26 :  17:01:17  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Lösa förslag som ligger:

1) 2 Klasser, Rockburk och Unlimited
2) Man ska ha byggt lådan, att ställa upp med enbart simulering till shootout hjälper föga...
3) Rätblock med yttervolym på 198,2 liter.
4) Valfria frekvensomfång nedåt i Unlimited och 45 Hz för rockburken. Delning kommer ske vid 120 Hz i båda klasserna. (80 Hz ställer betydligt mindre krav på konstruktionen...)
5) Endast EQ i form av Q-boost/cut samt LT är tillåten. Finns dessutom tillgänglig för alla deltagare under shootouten.
6) Valfri budget, antal element och lådmaterial men du ska ha byggt det.
7) Regelrätt ritning krävs ej men en skiss eller motsvarande så att övriga forummedlemmar kan kopiera konceptet om de så önskar skall bifogas tävlingsbidraget.
8) Någon tar med "ett fett slutsteg" till shootouten så effekt kommer finnas för alla.
9) Shootout i Stenugnsunds gympasal som Slaith fixade?
10) Allmänt intryck baserat på kapacitet och ljudkvalitet kommer bedömas högst subjektivt av oss som är där på shootouten. Vi röstar helt enkelt. Det är ju trots allt bara en kul grej.
11) Blindtest. Baslådorna placeras bakom ett ljudgenomsläppligt skynke.

Kommentarer?

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/02/26 :  18:29:48  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Följer tråden med största intresse

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2014/02/26 :  20:51:56  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Coolt! Även om jag kan tycka att det hade räckt med 80Hz delning uppåt för unlimited. Men eftersom jag bara är åskådare så. :-)

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/02/26 :  20:59:52  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Allt är såklart fritt för diskussion! Det är bara förslag som ligger. 80hz känns lite 'för lätt'...

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2014/02/26 :  21:34:38  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Jag har större fötter, får jag använda mina 7 kubikfot Petter?

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/02/26 :  22:59:38  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Petters förslag är bra, men jag tycker fortfarande att vi ska börja med simuleringar. Men man får inte utmana med en simulering man inte tänker bygga. Om man vinner en utmaning så förväntas man bygga simuleringen. Vi kommer att lära oss massvis på simuleringar, vilket inte är att förakta.

Musikgrenen går ner till 41 Hz som är lägsta ton på en fyrsträngad bas. -3 dB vid 41 Hz eller lägre.

Varje byggt bidrag ska ha en simulering om man inte vill bidra med en ritning.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2014/02/26 23:02:02
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/02/28 :  14:33:40  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det verkar gå trögt med 'utmaningar'. Förslag: ska vi skippa klasserna och utmaningarna helt och istället fokusera på att presentera simuleringar vi kan ge feedback på som sen leder till byggen och först därefter vid ett bestämt datum ha en träff? Det blir nog svårt att hålla reda på vem som utmanat vem och i vilken ordning osv. Jag föreslår att vi som byggt ihop en bas fixar en träff där alla får komma och tycka till om resultaten. Då kan vi ha hedersomnämnanden i form av 'rockburken' osv...

Vad tycker ni?

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000