HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fotomotstånd till Beogram 5005
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2014/01/26 :  20:07:18  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message  Reply
Hej alla!

Jag har en Beogram 5005 som jag hade tänkt snurra igång. Problemet är att tonarmen följer inte med i spåret när när jag spelar skivan och jag har kommit fram till att det är fotomotståndet till servomotorn som felar. Om jag byglar motståndet så rör sej armen. Mäter jag i hyfsat mörker så har jag ca 13,5 kohm och om jag belyser den har jag lite drygt 11 kohm. I servicemanualen står det att motståndet ska vara 28kohm.
Vet någon vart jag kan hitta ett sånt fotomotstånd?

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/01/26 :  20:43:12  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Har du kollat på t.ex Elfa? https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=20412&name=fotomotstand
Vet inte exakt vad du söker men kolla Elfa eller Farnell.com.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2014/01/26 :  20:54:01  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message  Reply
Jo jag har kollat Elfa, men jag förstår inte riktigt vad B&O menar med 28kohm. Vid vilken ljusstyrka då? Vad jag förstår ligger dom flesta resistorerna på över 1Mohm vid mörker och rund 1kohm eller lägre vid ljus. Om det i schemat står 28kohm, vad ska jag då köpa? Jag mäter som jag skrev ca 13kohm över resistorn nu och servomotorn snurrar inte. Om jag byglar motståndet (alltså 0 ohm) så snurrar servomotorn.
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2014/02/08 :  13:13:24  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message  Reply
Jaha! Det kommer ju inte in så där jättemycket tips här direkt!

Men iallafall så hittade jag ett fotomotstånd på Conrad.se som beställdes omedelbums. Lite konstigt att dom inte erbjuder frakt med brev då man beställer så små saker. Frakt 69kr, komponent 29kr!

Nåja. Motståndet monterades och skivspelaren kördes igång. Efter lite justering av "flaggan" så fungerar nu spelaren perfekt. Nu ska jag bara försöka hitta en ny pickup. MMC2, MMC3 eller MMC4. Någon som har en till salu?!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000