HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vad gör man med dessa? (tänk högt!)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2014/01/23 :  16:53:27  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hur skulle ni använda en 15" bas med dessa data?
Det vore kul att följa ert resonemang och få förslag på applikation
Obs! Jag utelämnar fabrikat och märke för att inte färga era beslut

Small Signal :
Fs: 40 Hz
Qts: 0.419
Qes: 0.447
Qms: 6.853
#951;o: 3.34 %
Vas: 233 litres
Re: 6.4 #937;
SD: 0.086 m2
(Preconditioning : 1 hour, AES power test at -3dB rated power)
Large-Signal

Large signal :
Xmax: 6 mm (0-pk)XM
VD: 0.4945 dm3 (0-pk)
XM
Calculated as (Hvc-Hag)/2+Hag/4

ADDITIONAL DATA
Effective piston diameter: 331 mm
Mms: 70 gr
Cms: 222 m m/N
Voice coil diameter: 77 mm
Voice coil winding depth, Hvc: 15 mm
Voice coil length: 21.8 m
Top plate thickness at voice coil, Hag: 7 mm
Displacement limit: 22 mm (pk-pk)
Minimum impedance: 6.5 #937; at 197 Hz
BL: 15.9 T.m

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2014/01/23 :  17:49:17  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Öppna bafflar brukar väl gynnas av element med högt Q möjligen. Stora element är väl inte fel där heller. Det här verkar vara en 15" så skulle nog prova öppen baffel.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/01/23 :  18:25:44  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
233L låda med 400cm2 30cm port.

Alternativt 180L+ sluten låda. Eller mindre men väldämpad. Resistiv port kanske.

Magneten är alldeles för klen för att göra något roligt med ser det ut som.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2014/01/23 :  18:37:20  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
OB låter kul
Jag har förstått att högt Qts då är lämpligt
Jag har totalt 6st av dessa, så frågan är hur jag använder dessa bäst

"233L låda med 400cm2 30cm port"
Onken-låda kanske?

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2014/01/23 :  20:23:16  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Fuling kör nu med OB i sin anläggning med två 18" på varje sida om jag inte missminner mig. Han kanske har nån input. Annars är väl det den enklaste tillämpningen att testa av alla. 3 hål i en plyfaskiva sen är det bara plugga in och utvärdera :)
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2014/01/23 :  21:25:16  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Från vad jag förstår så är Qts på 0,419 troligen ämnad för BR eller sluten låda.
Men hur skall man egentligen betrakta kombinationer som Altec VOTT A-7 eller 816/817?
Dessa är ju blandraser mellan horn och en (välventilerad) BR

Altecs original-element hade ju låga Qts, men så var ju även ovanst. högtalare kända för sin veka bas.
Eller rättare sagt, det var aldrig ämnade att återge < 50 Hz bas med Altec 515 eller 416-element

Hornet är ju så kort att det endast laddar elementets högre register, och BR-porten så vid, att det nästan kan ses som en OB
För mig (som okunnig ) så torde ett högre Qts ge möjligheter till det bas-stöd som denna typ av högtalare behöver

Hur skulle t.ex två element av ovanst. typ bete sig i ett 817 kabinett?


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2014/01/23 21:36:43
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7826 Posts

Posted - 2014/01/23 :  21:49:43  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Öppna bafflar om du har utrymme att möblera för dem, annars kanske stora slutna lådor med eller utan resistiv port (aperiodisk avstämning) skulle vara nåt?
Kanske rentav enormt stora slutna lådor och sen prova med lite olika mängd elektrisk dämpning genom att driva från olika källimpedans?

Horn/basreflexhybrider a #180;la Altec har jag ägnat en del möda åt att simulera fram, ofta med ganska tveksamma resultat bör nämnas.
Överlag verkar den principen väldigt kinkig på elementparametrar, horndelen trivs bäst med lågt Qts och högt Fs medan basreflexen vill ha lägre Fs och lite högre Qts.
Databladet för JBL 4560 visar tydligt skillnaden i verkningsgrad för olika frekvenser när responsen går över från basreflexladdning till hornladdning.
Personligen får jag en känsla av att det där var nån lite udda kompromisslösning som var funkade hjälpligt och var populär ett tag och sedan dog ut helt när det dök upp bättre grejor. Kan dock ha fel.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2014/01/23 22:28:57
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2014/01/24 :  14:42:11  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Har du inte sjukt stort vardagsrum o får plats med jättelådor (basreflex), så skulle jag förorda slutna lådor med mycket fyllning. Skulle (utan att ha räknat på det) tro att de kanske inte går så djupt i basen i slutna lådor (satsa på ett system-Q nånstans 0.6 - 0.8) får en mycket kontrollerad bas.

Tror de har lite för lågt Q-värde för ett par öppna bafflar, men man kan ju också höja Qts genom att koppla ett motstånd i serie med elementet. naturligtvis minskar det verkningsgraden en del.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2014/01/24 :  16:21:46  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Vardagsrummet är (tyvärr) inte så stort (6 x 4 meter) så några extrema volymer får dock inte plats
Har ofta tittat på Onken eller Karlsson K15 (vilket får anses som en gräns för storleken) men aldrig fått riktig kläm på optimala elementdata.

Altec 414 (onken) har väl om jag inte har fel ett lågt Qts, Dock är väl principen en stor BR, vilket skulle gagnas av ett högre Qts ?

K15 är ju någon slags hybrid mellan BR och en impedans transformator som rent akustiskt borde kunna liknas vid ett horn
Men jag vet ej vilket element som satt i dessa
Mig veterligen har ingen provat K15 vilket lockar mig

manw, mellan tummen och pekfingret, hur stora slutna lådor pratar vi om?

Jag har ju 6st av dessa element, och även push-pull koppla två av dem skulle vara möjligt.
Vet ej hur detta påverkar egenskaperna dock




"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2014/01/24 16:27:30
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2014/01/24 :  17:15:03  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Liknar väldigt mycket D.A.S 15P

http://www.ljudimporten.se/supp/pdf/15p.pdf
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2014/01/24 :  17:21:43  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Stämmer bra det tian
Jag har dock inte sett någon bygga hifi med dessa, så frågan är om det är för att de ej är lämpliga för sådant?

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2014/01/25 :  03:15:45  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Om jag ska tillföra nåt till diskussionen så kan jag tycka att höga Qts inte ger just några fördelar i öppna bafflar. Det resonemanget bygger ju på att man försöker kompensera hela dipolavrullningen med elementets höga Qts vilket bara fungerar med väldigt speciella element typ som i Jamo R909. Ett sånt element måste ha än högre Qts, mycket lång slaglängd och mycket lägre Fs om att det ska bli nån djupbas alls.

http://www.6moons.com/audioreviews/jamo/909.html

Ett elektroniskt kompenserat system är en annan femma, men då begränsas det fortfarande av den dåliga pumpvolymen.

Jag tycker att den bästa platsen för ett sånt element är nån sorts mellanbas/mellanregister i ett stort 4-vägssystem antingen i ett edgarhorn eller sluten låda. Medlemmen Time har ett system hemma där elementet skulle kunna passa.
Jag själv hade på 80-talet en liten sånganläggning med en sluten låda med ett JBL-element som kan ha varit nåt liknande som detta. Där agerade elementet bredbandare och spelade hela registret. Jag sjöng, spelade sax och lajnade in kompisens synt med den anläggningen. Elementet var mycket lättdrivet så man behövde inte så stor förstärkare.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2014/01/25 :  18:35:34  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag har nu lekt lite med beräkningsprogrammen på:
http://www.ajdesigner.com/speaker/index.php

Vilka av elementets variabler förändras om man monterar två element i samma låda?


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/01/26 :  10:55:50  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
En paraboliskt avsmalnande TL

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2014/01/26 :  23:23:32  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Har man litet vardagsrum, men ett effekttåligt element o mycket effekt att tillgå, så tycker jag denna ser intressant ut.
http://sound.westhost.com/project48.htm
http://sound.westhost.com/project48a.htm

/Mats, född nyfiken

Edited by - manw on 2014/01/26 23:25:35
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000