HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Impendansmäta rätt avstämmning BR
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2013/12/27 :  11:28:54  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Hej!

Jag har 2st toppar som skall användas till div kalas där det sitter 2st JBL 2204 12" i slutna lådor nu vilket inte är optimalt för dem. JBL rekomenderar 115L avstämt till 40hz (trots att elementet har eget fs på 45) på JBLguiden finns rekomenderad port och allt så det hade ju varit smidigast att kopiera. Nu är det dock så att mina lådor är på närmare 160L. Har testat att beräkna i lite olika program men de säger alla olika så jag tror jag vill mäta fram det.

Jag fick det förklarat för mig en gång men det är lite små luckor i instruktionen som ev behöver fyllas i om nån vill hjälpa mig.

Man sveper elementet/elementen med en tongenerator. Man har en voltmätare kopplad på +kabeln. När man får högst spänning (lägst impendans) har man lådans avstämmning?! Man skall även ha ett motstånd på pluskabeln. Innan el efter mätaren samt vilket motstånd? Eftersom det är en låda med 2 element utan skiljevägg kommer jag mäta båda samtidigt paralellkopplade så där hamnar vi på 4 ohm.

Lådorna skall användas som toppar i ett större system men helst även kunna gå som fullrange i mindre sammanhang.

Är jag rätt ute? Hur skall jag göra med motståndet?

Tack på förhand!

MVH
Kalle




en väldans massa grejer...

Edited by - Kallelkpg on 2013/12/27 11:33:35

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/12/27 :  14:00:35  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Hårtork och blås i porten med kortslutet element. Valfri RTA men REW är att rekommendera.
Eller sätt en prick på konen och svep för att se var den har lägst utslag.

Att få avstämningen via impedans är inte särskilt tillförlitligt utan en bra mätning.
Men du mäter spänningen över motståndet.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000