HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Räcker 10cm diam basreflexrör till en 15"are?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2013/12/26 :  21:54:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Eller behövs 2st 10cm diam för att slippa blåsljud?(Aeroport)

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2013/12/26 :  22:51:56  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Beror nog på vad simuleringen säger.........
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2013/12/26 :  22:55:56  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Och hur högt du spelar ;-)

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2013/12/26 :  23:06:54  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja det är klart..
Men jag tänkte så inte det blir blåsljud vid "normala" lyssninsvolymer.
Simuleringen gjorde jag på ett webb baserat program,det säger inget om lufthastigheten,däremot har jag provat med både 1 och 2 rör och det funkar..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2013/12/27 :  06:50:57  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Hittade ett ställe där det står att vid 1 rör bör storleken vara 1/3 av basens storlek,vid 2 rör 1/4 del.
Alltså vid 1 rör 5",vid 2st rör 3,75.
Så då får jag köra med 2st 4" rör..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/12/27 :  07:50:09  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Om du simulerar i winisd så kan du få fram hastigheten i porten. Den ska vara lägre än 30 m/s om jag minns rätt.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/12/27 :  07:50:54  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Jag hade kört två rör för att undvika blåsljud från porten vid större konutslag och då helst Aeroport. Nackdelen då är att portarna kan bli ganska långa om man har otur beroende på volym och avstämningsfrekvens. Vad är det för bas du ska använda?

Musik är livet

Edited by - Wing Zero on 2013/12/27 08:51:08
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/12/27 :  09:17:10  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
http://www.lautsprechershop.de/index_tools_en.htm

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2013/12/27 :  10:52:48  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
http://www.tolvan.com/index.php?page=/basta/basta.php

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2013/12/27 :  11:18:42  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Om man googlar på "Maximizing Performance from loudspeaker Ports" så får man en länk till en mycket intressant studie om detta (en PDF-fil).
Om jag försöker kopiera länken så blir den en halv sida lång och leder ingenstans....

Mvh Johannes
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2013/12/27 :  11:50:06  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Den här antar jag?
http://www.aes.org/tmpFiles/elib/20131227/11094.pdf

Tanka ned och simulera i Unibox som ger snabba resultat för luftflödeshastigheter med olika portstorlekar, går även lägga in om man har konade portändar eller inte, olika grad av fyllning etc.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/12/27 :  13:55:08  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
http://www.subwoofer-builder.com/flare-it.htm

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2013/12/27 :  15:39:34  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Elementet är Beyma SM115K ska prova dom olika alternativen ovan,
Kanske elementet passar att köra i sluten låda istället för denna Trabant princip..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/12/27 :  23:20:01  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Sluten, hmm ja om du vill så...

Mina går i 135 liter BR, 4 trekantiga hörnportar 102x102. Kan de ha varit 23 långa ? Har inte filerna framme.
Om du vill ha något simulerat så fixar vi väl det... :)

Med vänlig hälsning:

Figge

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2013/12/27 :  23:59:42  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
En sista post ikväll..
Svar:Enligt WinISD bör det vara 2st minst 10cm portar.

Simulerade en sluten låda på 130Liter (jag bör få plats med 2st sådana)



Frågor:
1.Nåra nackdelar om jag använder aktiv eq för att EQua upp dom lägsta frekvenserna förutom ett ökat effektbehov?

2.Dom ska användas som ren SUB (deln ca 50-60hz),några ljudmässiga fördelar gentemot BR?
Om inte är det ju lika bra att använda BR.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/12/28 :  11:52:58  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Vad får du för lufthastigheter?
Lek runt lite med Flare-it och se hur högt i hastighet du får ha för en given portstorlek och tänkt avrundning.

En större port är bättre än två små i det avseendet då högre lufthastighet tillåts.
Länk till mina erfarenheter i ämnet:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=90260

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2013/12/28 :  15:04:43  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
1st 6" rör med aeroport ger något lägre hastighet än 2st 4"
men då gäller det att få plats med den på fronten,men måste porten sitta på fronten?




Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/12/28 :  17:12:10  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Behöver inte sitta på fronten om du har fritt åt tex sidan.
Både core limit och nivån för chuffing ökar markant med större port. = mer ljud innan det börjar låta illa.

Gå in i options och bocka i none på båda för lägre tolerans mot missljud. Blir dock svårare att uppnå kraven då.

En 100mm port med 17mm radie är lika bra som en 150mm port utan radie vid 35Hz enligt deras test. 150mm port med samma radie är betydligt bättre.
Löjlig skillnad med att bara hålla dit rundade biten du ser på bilden i tråden.

Du har fortfarande inte skrivit vilken lufthastighet som krävs.
130L invändigt, vilken avstämning? Vill du kunna pressa elementet till max utan blåsljud eller räcker det med halvvägs?

quote:
1.Nåra nackdelar om jag använder aktiv eq för att EQua upp dom lägsta frekvenserna förutom ett ökat effektbehov?

Som jag ser det krävs ett element med bra motor för att disten inte ska sticka iväg vid lägre frekvens. Framförallt jämn mängd kraft över hela utslaget.
BR är lite mer förlåtande då konutslagen minskar vid avstämningen (och en bra bit runt) men man får istället problem med blåsljud och att trycka in en stor port i en liten låda.

SM115K ser ut att passa ok i en sådan låda jag designade till bejje
Lite svårt att få den att gå djupare utan att få större storlek dock, så det kanske inte passar till ditt användningsområde?

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2013/12/28 :  17:36:22  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Hur får jag fram lufthastigheten,den nämns inte i Win ISD vad jag kan se.
Hade tänk 30-35hz avstämning,nej inte pressa till max så högt spelar jag aldrig.(sällan..).

quote:
SM115K ser ut att passa ok i en sådan låda jag designade till bejje

Hur stor är den lådan?Avstämning?

Kan ju tillägga att jag tänkt ha en till varje kanal.
Även om dom kommer att stå i mitten båda.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2013/12/28 17:40:09
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/12/28 :  18:13:39  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Avstämningen ligger på runt 28Hz om jag minns rätt.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=89908&whichpage=3
Använd öppningen från sidan 5.

tror bejje har bättre ritning än min.

Den bör ge mer output än en sluten ner till 20Hz. Vet dock inte hur blåsljudet är då jag inte hört den i verkligheten.
Ska bli intressant med lyssningsintryck och mätningar.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/12/28 :  18:14:45  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Använd Hornresp för simulering. Där kan man få ut all man kan tänka sig.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2013/12/28 :  19:33:43  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ehhh,ser inte hur jag får fram porthastigheten i Hornresp.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/12/28 :  19:39:49  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
I SPL grafen under Combined Response lämna fältet blankt för port.
I Tools menyn har du nu Particle Velocity.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2013/12/28 :  21:01:55  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Är ingen fena på Hornresp,hoppas detta blev riktigt nu.
Tog till lite extra volym för porten.





Lufthastighet:


Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/12/28 :  22:21:39  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Du får dra på lite mer spänning och sen se var du hamnar.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2013/12/29 :  11:26:48  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
250w:



500w:



Ser ju bra ut,om det inte får va över 30m/sek,så högt kommer inte att spelas i alla fall..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000