HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Val av subbaslösning och storlekar.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/12/22 :  14:47:21  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Hej och god jul på er alla!

En liten fråga.

Jag har ju då tre FaitalPro 15XL1400.  Ett i ett th som spelar bra i tvrummet ihop med Apogeerna, ett i en 80 liters låda i 30 mm mdf och ett extra. Jag funderar på att sälja lådan och de två elementen till fördel för en dyr Beyma 21sw1600Nd eller två mindre dyra 21lw1400 i slutna lådor. Men tills att nån köper mina grejer tror jag att jag snickrar ihop en låda likt den jag har och kör med dem. 

Tydligen var det på Petters inrådan min låda byggdes till 80 liters volym. Räcker verkligen detta eller är det värt arbetet och materialet att bygga två större?


Sen, om jag kommer till skott, skulle jag vilja dryfta frågan: en låda med extremare 21sw1600Nd element kontra två med lite mindre extrema 21lw1400.


Basarna skall då matcha mina monoliter på övervåningen som är beskrivna i bildtrådar på forumet. Spelar från dator via spdif eller annat via blåtand genom ett miniDsp 10x10 till några Yamaha p2200. Senare, när de blir färdiga, skall jag oxå testa med mina fyra ice asp1000. Eller nåt annat som är intressant att prova.


Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2013/12/22 :  15:43:57  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag tror inte 21-tummare låter bättre än 15 eller 18 tummare, sålänge man har tillräckligt med konyta. 4 st 15-tummare får tex 3520 cm2 yta tillsammans.
För hemmabruk när ljudkvalitet är viktigare än rå muskelstyrka så skulle jag hellre bygga med tex 4 st 15-tummare eller 18-tummare än två st 21-tummare.

En sluten låda på 80 liter är ren misshandel för en 15-tummare. Börja med 200 liter istället. Du vill inte att lådvolymen skall dominera egenskaperna, så låda skall helst vara 2 gånger Vas eller mer.

4 st Beyma 15P80Nd i tappade horn eller stora slutna lådor?

Jag skulle vilja bygga 8 st THAM-18 och ha 4 st staplade i vardera hörnen. Med en verkningsgrad på 115 dB/w/m och så stor strålande yta skulle basen bli riktigt ren, dynamisk och impulsvillig. Skulle tro att max spl skulle räcka för att kunna bli döv på ganska få sekunder utan mer än 5% dist.

Tänk mer konyta och lågt Qts och Qms än elementstorlek.
( men jag har hört rykten att PD tillverkar riktigt roliga element i de större storlekarna)

Mvh Johannes

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8510 Posts

Posted - 2013/12/22 :  18:03:16  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
På t.e.x 15P80Fe#180;s data blad står det rekomenderad lådvolym 40/150L vad är det för siffror?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/12/23 :  00:34:09  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Hej.
Kör nu med 4x15", Beyma sm115k. De är relativt billiga i inköp.
Då jag snickrade ihop ett par modifierade Tham 18 härom sistens upplevde jag att de var för stora.
Ljudet var, vid sweetspot, klart distinkt och enormt tonsäkert. Problemet var att det värsta trycket, eller tyngsta basen, återfanns i andra änden på huset. I kök, badrum och sovrummen dansade prylarna runt på hyllorna.
Men i sweetspot sparkade det bara till så att säga. Det var liknande fenomen vid normal volym också.

Så vad det gäller bieffekterna är mina 15" betydligt snällare och spelar djupare och tyngre på sweetspot än hornen, men på bekostnad av tonsäkerheten.
15" TH kanske, men troligen mindre till hemmabruk än 18". De blir lätt maffiga.

BR med 18", låg Fs och Qts kan nog vara något tror jag.

Mvh:

Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8510 Posts

Posted - 2013/12/23 :  08:36:36  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Vad använder du för låda till Beyma sm115k?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/12/23 :  08:46:33  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
De ligger på 138 liter ca med fh runt 36 hz.
X-max ligger på 7,5mm om jag inte minns fel. Inte så vådligt men det går att spela sig döv ändå...

//Figge

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/12/23 :  11:10:57  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Det där med att djupbasen hörs nån annan stans i huset är ett vanligt problem verkar det som. hur kommer det sig och vad kan man göra åt det? Är det samma fenomen med ob-basar?

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2013/12/23 :  12:54:24  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Det låter som att efterklangenstiden i rummet är för lång i basen så du får stående vågor. Då får du de fenomenen. Flera lösningar finns och du hittar massor under akustik & DIY forumen.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/12/23 :  13:22:06  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Den smidigaste lösningen tycker jag är att ha sub i närfält eller så nära det går.
Ställer dock lite krav på frihet från missljud.

TH som fotpall räcker långt =)

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/12/23 :  13:58:49  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Det är utan tvekan så att vårt hus är tämligen dåligt akustiskt.
Har mätt med XTZ och det finns ett par problemområden i basområdet, men framför allt i diskanten.
Lyssningsutrymmet är numera relativt väldämpat med paneler på väggarna och i taket, kanske inte helt vetenskapligt placerat men går igenom hos frun, hon valde tyget :)

Hur som helst, tillbaks till ämnet.
Experimenterar nu med exponentialhorn och de har liknande effekter som TH.
Upplever basnivån som lägre vid närfältslyssning än med BR-lådor. Ett lägre Q är säkert en del i det hela.
Kan det också vara så att hornlösningar behöver mer area för att blomma ut ?
TH-lådorna låter mycket bättre hos kompisen som har dem. Hans rum är ca 10x7m och bortåt 5-6m till nock.

//Figge

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/12/23 :  14:48:14  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Jag sitter i ett ganska litet rum och det funkar kalas. Är dock trästomme med tretex, luftspalt och sen mexisten utanför (tror jag).
Källare kan vara betydligt svårare.

Mäta och sätta EQ är ett krav om man ska jämföra, annars är det äpplen mot päron och meloner med lite morötter på =)

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/12/24 :  03:23:24  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Circlomannen och ni andra, eftersom jag nu har dessa FaitalPro 15XL1400 så är det ju i första hand dem som eventuellt TH snickras. Och jag har ju som sagt ett enkelvikt sådant i tv-rummet, hur vore det då med två dubbelvikta sådana framme ståendes innanför (mot mitten) frontarna på övervåningen? Jag tror frontarna har en höjd på 1445 mm så det blir ju då en utseendemässigt lagom höjd för ett par TH. Då blir ju den totala innerlängden ca 5,6 meter om jag räknat rätt. Materialet kan tänkas bli 18 björkplyfa, tror det räcker eftersom det inte blir några stora ostagade ytor. Har ni lust att hjälpa mig att spåna/skissa/simma på ett par såna ståendes med öppningen/elementets baksida mot lyssningsposition?

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000