HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Prisvärda slutsteg?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2013/12/14 :  08:11:31  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Håller på att köpa in element osv för ett bygge av tre aktivt drivna toppar med en AE TD12M samt Beyma TPL150H som diskant. Dessa ska bli nya frontar samt center i bioanläggningen. Problemet jag har är att försöka hitta slutsteg som inte ruinerar en på vägen.

Till diskanterna så räcker ju 50-100W i 8ohm pga den höga känsligheten på 102dB, men till midbasarna (96.5dB känslighet) så hade jag gärna haft runt 250W +- i 8ohm.

Ni får gärna ge lite input gällande effektbehovet, men jag tänker mig att jag vill kanske lyfta upp till 6dB genom MiniDSP:n som de ska gå genom (10x10hd), sitter på 3m avstånd och vill kunna spela runt 100dB i alla fall.

Antingen så söker jag 2st 4-kanalsförstärkare eller 4st 2-kanalare där två kan vara av mindre modell. Ett sista alternativ är iof om den finns ett billigt 6-kanalssteg?

Budget 5-7500:- för ALLA steg.... :)

Finns det något som kan fungera för mig? t.amp TSA 4-700 t.ex.? t.amp TA1050 MK-X? Andra märken?

Vill inte ha ett brusigt steg med den höga känsligheten på Beyman.

Tacksam för alla tips ni kan ha.

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/12/14 :  08:56:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ett tips kan vara
http://www.profusionplc.com/pro/gex/manuftable?imanuf=ANAVIEW&itypes=Power%20Amplifiers

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2013/12/14 :  11:04:03  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Jag tror att du kommer att klara dig med mindre effekt, med de känsligheterna och de effekter du skrivit går det att spela vansinnigt högt. För det är väl en hemmabio som det handlar om?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2013/12/14 :  11:51:55  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Bernt: Jag har kikat på dom, verkar vara mycket effekt för pengarna faktiskt.
Någon som testat dom?

Sladdbarn: Jo det är en hemmabio. Spelar väl på referensvolym i extremfall, oftast 10dB under. Så oftast peakar jag på 90-95dB vid lyssningsplats. Med 6dB lyft via EQ så måste systemet klara just över 100dB på 3m.

Om jag klarar mig med mindre effekt, har ni rekommendationer på steg då?
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/12/14 :  12:33:30  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Bernt: Jag har kikat på dom, verkar vara mycket effekt för pengarna faktiskt.
Någon som testat dom?


Kör ni inte såna i Barrabas Bernt?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/12/14 :  13:04:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Någon som testat dom?

Ja, jag har provlyssnat ALC0180 och även bryggade ALC0240. Jag tycker de är synnerligen prisvärda och de har ju dessutom inbyggd nätdel så de är busenkla att bygga med. Jag vet att Pabo har en ny generation av moduler på gång nu också. De har jag dock inte hört ännu. Kul med svenskkonstruerade saker.
quote:
Kör ni inte såna i Barrabas Bernt?

Nej, den ursprungliga Barabbas med dubbla 21-tummare drev vi med Hypex UcD2k med switchad nätdel. Men de kommande med (bara) en 21-tummare blir troligen drivna av Anaview ALC1000.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2013/12/14 :  16:47:35  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Jag har noll elkunskap, fixar man att installera sex Anaviewmoduler då?
Kan man starta sex moduler på en gång med en nätkabel? Hur styr man volymen osv?
Känns som att det blir lite för avancerat trots att det verkar vara mycket plug and play.
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2013/12/14 :  16:47:41  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Jag har noll elkunskap, fixar man att installera sex Anaviewmoduler då?
Kan man starta sex moduler på en gång med en nätkabel? Hur styr man volymen osv?
Känns som att det blir lite för avancerat trots att det verkar vara mycket plug and play.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/12/14 :  16:52:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Javisst, man kan starta sex moduler från en nätkabel.
Volymen, du säger att du kör från MiniDSP. I så fall borde väl volymregleringen ligga före den eller?
För att koppla ihop det hela så kan det nog vara bra att ha en kunnig person att rådfråga.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/12/14 :  20:58:19  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Volymen sitter i MiniDSP. Jag har sälv en MiniDSP 4x10 HD. Det funkar bra.

Om du ska köpa Anaview så har dom stafflade priser. Gruppköp kanske?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2013/12/14 :  22:22:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Har deras moduler legat ute länge?
Vill minnas Pabo sålde företaget för inte så länge sedan, en trevlig kille det där :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2013/12/15 :  08:48:33  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Ingen som testat PA-steg som t.amp, Samson m.fl?

Om man räknar på mina förutsättningar som avstånd, lyft med EQ, känsligheten på elementen osv, var skulle ni sätta effektbehovet?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2013/12/15 :  09:34:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
När jag spelade på wlm aura(eminence element) med aktivt filter så körde jag 10w till diskanten o 20w till 8"
Med en känslighet på 97 db så var det nästan overkill.

Suben krävde dock sjukt mycket effekt, där hystade jag in 2400w via ett bryggat qsc steg.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2013/12/15 :  09:40:12  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Så jag har räknat helt galet med drygt 200W in i midbasen på 3 meter och 6dB lyft vid ~100dB?
Klarar jag mig med mindre effekt så gör ju inte det ont :)
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2013/12/15 :  10:22:30  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
4st Samsong Servo 300 från Thomann då? De ska spela med riktigt låg THD och ser ordentliga ut tycker jag.
Ger 2x100W i 8ohm. 4 sådana blir ganska precis 7000 med mängdrabatt. Får man mer pengar över framöver så kan man köpa ett femte och bryggkoppla tre av dom till midbasarna. Då har man 300W i 8 ohm per midbas.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2013/12/15 :  10:23:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det finns andra som kan ge dig ett bra svar där, jag är inte tillräckligt tekniskt kunnig :o)
Jag kan tillägga att rummet var akustiskt reglerat med en efterklang runt 0,2-0,3 sek. Det i sin tur gav fördelar när man krämade på för det gick att spela sjukt högt utan att det lät illa. Nackdelen med det är att man spelar högre än vad man tror, och kanske vill ha ännu mer volym ;) (mer effekt)

Jag kan tillägga att jag själv är intresserad av dessa moduler för drivning av subs :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2013/12/15 :  10:58:58  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Jag har också ett behandlat rum med i snitt 220ms efterklang från diskant ned till i princip 23Hz där jag har en rumsmod. Där ligger jag på 650ms. Har fyra Dayton 15" HF som drivs av en Inuke NU6000DSP som jag tänkte försöka matcha prestandamässigt med dessa toppar.
Vill bara göra rätt på en gång nu då det kostar pengar att göra saker flera ggr.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2013/12/15 :  11:08:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Du kommer använda elektroniskt filter antar jag, som jag ser det så är det aldrig dåligt med för mycket effekt.
ALC0300-1300 borde räcka mer än väl för dina behov :)

Bernt som har lite erfarenhet har säkert något att tillägga :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/12/15 :  11:23:56  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Man kan inte ha för lite effekt i basen.

När det gäller bipolära steg så ska man inte ha mer än man behöver i mellanregister och diskant. Mycket effekt = många parallella transistorer vilket innebär dålig precision. Jag har ingen koll på hur det är med klass-D, men det är i alla fall billigare med mindre steg.

För att klara budgeten så blir det inte mer än 150 W till basarna:
3st ALC0300-1300 till basen
3st bryggade ALC0100-2300 eller 2 st ALC0180-2300 till diskanterna
Det blir lite stålar över till en låda.



Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2013/12/15 :  12:40:41  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Hur låter Anaviewstegen i mellan- och diskantregistren? Håller de "Hypexkvalite", bättre/sämre? Tycker mest det pratas om dem som bassteg men om de håller bra kvalitet i hela registret så är de ett högintressant alternativ för mig.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2013/12/15 :  13:10:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Någon som vet om det är samma som innan?
Det jag har hört har låtit Riktigt bra och 4 ohms last på ett par trögdrivna Dynaudio var inga problem :)

2 gamla trådar, eoJeuds tråden saknar bilder då bildservern är nere
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50837

Pacs besök
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42435

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/12/15 :  22:38:22  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Kör på med dessa. Du kan ju alltid uppgradera diskanten med klass a senare.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2013/12/16 :  05:07:33  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
De är nog mest intressanta än så länge. Problemet är bara att jag vet inte vad jag saknar för att montera allt i en låda och hur det ska monteras ;)
Man antas veta sådant om man köper moduler känns det som...
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/12/16 :  07:36:27  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Bara att fråga på forumet :-). Börja med att köpa modulerna, dom kan vara bra att ha när du ska fundera på layout i lådan. Det kanske måste bli flera lådor?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2013/12/16 :  07:56:22  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Mycket intressanta moduler, hur är det med värmen? behövs det extra kylflänsar eller fläkt för att hålla dem svala?

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/12/16 :  08:10:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nej, de behöver ingen extra kylning.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000