HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 vad händer om man har för låg bias?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2013/12/12 :  11:24:59  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Hej!

Jag funderar över vad som händer om man har lägre bias än vad som är rekomenderat?

Tidigare ägare till ett par av mina rörsteg sa när jag köpte dem att han hade lagt dem på en lägre spänning för att spara lite på Rören.
Jag funderar vad de har för andra effekter? Att det sänker utgångseffekten är ju en sak, men sänks den mycket eller bara marginellt?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2013/12/12 11:25:57

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/12/12 :  12:04:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Är det push-pull eller single end?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2013/12/12 :  13:58:49  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Det är ett par Push-Pull monoblock

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/12/12 :  15:21:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
OK, i push-pull minskar inte effekten om man vrider ner biasströmmen utan snarare så ökar den tillgängliga effekten lite.
Vad som däremot händer är att distortionen ökar vid lägre biasström.

Single end steg går å andra sidan ALLTID i klass A, så vrider man ner biasströmmen så minskar effekten drastiskt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2013/12/12 15:23:18
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2013/12/12 :  17:55:14  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Ok, det är ju trist att man får en massa oljud på köpet, det slipper man ju helst!
Jag ska pröva att justera upp spänningen lite, rör har jag en hel del, så om jag får några timmars mindre livslängd gör mig ingenting :)

Tack för svaret Bernt!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2013/12/12 17:56:06
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000