HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 B&C 12PL32-4 som subwoofer i TH
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NiToNi
Member

56 Posts

Posted - 2013/10/28 :  19:50:38  Show Profile Send NiToNi a Private Message  Reply
Jag har haft en ensam B&C 12PL32-4 liggandes oanvänd i flera år. Elementet har utgått sen en tid och jag har hållit utkik efter en lika till på eBay osv men det har aldrig dykt upp någon 4-ohmsvariant som jag har utan bara den uppenbarligen mer populära 8-ohmsvarianten.

Lite fakta om elementet:

Diameter 320mm (12 tum)
Impedans 4 ohm (min 4.5 ohm)
Effekttålighet 700W nom, 1400W kont.
Känslighet 98dB/W/m
Talspole 3 tum Au
Magnetgap 10 mm
Fluxdensitet 1.1T
Fs 51 Hz
Re 3,6 ohm
Qes 0,21
Qms 9,2
Qts 0,22
Vas 81 liter
Sd 522 cm2
Xmax +/- 3,5 mm
Mms 46 g
Bl 15,5 Tl
Le 1.1mH
Vikt 7,4 kg

Nu har vi flyttat och jag är under press från den bättre hälften att göra mig av med "en massa överflödigt skit" men det slår mig att kanske skulle den låta göra sig i en liten subwoofer till äldsta dottern och därmed motivera sin existens... [nfoga Dr. Evil-liknande skratt här]...

Jag inser att det här elementet egentligen är menat som ett större mellanregister snarare än som bas men kanske hade den gått att stoppa i en THAM12 eller annat tappat horn för att få en sub som passar till modern pop & dance med lite extra energi & skön kick i området 50-100Hz? Eller kanske t o m i en sluten låda och lite brutal EQ ner till Fs...?

Alla förslag mottages tacksamt :)

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/10/28 :  20:12:43  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
8ohm ligger på 350W, säker på att det är 700?

En snabb sim visar på bra oompf från 50Hz och trevlig känslighet.
Passar som handen i handsken i en THAM12.

*edit* 8ohm versionen simulerar helt annat, är du säker på att det stämmer?

Nog bäst att du mäter den.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.

Edited by - Joda on 2013/10/28 20:15:36
Go to Top of Page

NiToNi
Member

56 Posts

Posted - 2013/10/28 :  21:50:11  Show Profile Send NiToNi a Private Message  Reply
Menar du, vad kul? Tack för simmen och snabbt svar! :)

Jo jag är rätt säker, jag sitter och tittar i databladet jag fått direkt från B&C. Ska se om jag kan PM:a det till dig (ligger inte ute på nätet).

Då kanske det får bli en THAM12 till denna då...
Go to Top of Page

Joda

1407 Posts

Posted - 2013/10/29 :  11:31:15  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Om Xvar är samma för 4ohm versionen går det att dra på rejält. 700W är nog ett typo då 350W är mer troligt, spelar dock ingen roll då du inte lär komma upp i de effekterna ändå.

HP vid 41Hz 18dB eller 47Hz 12dB.
Går att boosta lite vid 50Hz om man vill få den att gå lite lägre.

Vad hade du tänkt driva den med?

12PL32-4 i THAM12 2pi 2V

Is that him?
That's the buffet table.

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Go to Top of Page

NiToNi
Member

56 Posts

Posted - 2013/10/29 :  16:46:16  Show Profile Send NiToNi a Private Message  Reply
Tack igen Joda för den simmade grafen och rekommenderad branthet vid olika delningsfrekvenser, mycket uppskattat! Ser ut som att det går att köra en bra bit uppåt också, kanske så långt som 120-150Hz om det skulle behövas, eller sätter grupplöptiden in före det?

Jag får se vad jag driver med. Har lite ASP-moduler liggandes men det är ju till dottern (eller hur....) så kanske nåt enklare, typ den här:

http://www.csinewave.com/product.asp?pid=162
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2013/10/30 :  07:58:53  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Titta inte för mkt på simmen, det är en 3-segemnts approximation enligt samma metod som användes för THAM15 då det begav sig, gissningsvis ska den användas inomhus och då är nog 1Pi en bättre miljö för simmen, dvs att den simulerade känsligheten kommer gå upp en del, gissningsvis till runt 102dB/W/m men i vilket fall som helst tror jag det kommer funka mkt bra.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2013/10/30 07:59:54
Go to Top of Page

NiToNi
Member

56 Posts

Posted - 2013/10/30 :  08:05:30  Show Profile Send NiToNi a Private Message  Reply
Ok, ännu bättre:) Tack för den bekräftelsen, Martinsson!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2013/10/30 :  09:31:00  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Inga problem, jag inser också att mitt inlägg kan tolkas som negativ kritik av Jodas post av simuleringens spl graf, så är verkligen inte fallet, tvärtom jag är mkt tacksam för det, och han har använt precis samma metod som jag själv gjort med undantaget att han använder den mer "proffs-riktiga" simuleringsmiljön 2pi, vilket tom. är mer rätt än det jag själv publicerat.

Jag gissar på att du kommer uppleva att behoven täcks för de flesta typer av musik och uppleva dem som livfulla, ett element liknande detta med realtivt låga Q-värden, undantaget Qms men detta är av mindre betydelse i FLH och TH, samt högre känslighet har provats med framgång i THAM10, då var det B&C 10MD26, ett midbas element som rimligen enligt teorin inte borde kunna spela bas, men det gav upplevelsemässigt ett bättre resultat än det renodlade baselementet 10Hp1020 från fatial som nu sitter i dem.

Förtydligande : En 3 segments sim har visat sig beskriva den lägre verkliga passbands responsen bättre medans en 4 segments bättre beskriver den övre delen, detta då samtliga, både traditionell och ny veckning (THAM18 och över) har ett steg upp i tvärsnittsarea i mynningen samt relativt stora area förändringar i hörn som hornresp ännu inte fixar att beskriva, likaså är approximationan av hur L23 ska beräknas något som är ifrågasatt, för ett mer konventionellt veckat TH är detta dock inget problem.

Go to Top of Page

Joda

1407 Posts

Posted - 2013/10/30 :  12:01:55  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Plockade samma input som i din sim på bloggen, duger gott till att se om elementet passar iaf. Och den bekräftar att det borde funka bra.
Jag kör alltid i 2pi, lättare att jämföra med andra konstruktioner då. 1pi hör till rummets inverkan så jag behandlar den så, kollar dock hur laddningen påverkar tonkurvan då vissa får mer basboost än andra. Ser det som bonus då man i verkligheten inte alltid ser så stor ökning i rum, och dessutom inte alltid sitter en meter ifrån.
Så för mig ska en sub alltid uppfylla kraven i 2pi annars hamnar man för nära gränsen till vad den klarar av.
Om man nu inte lever i en betongbunker förstås =)

Jag kör med 15PE40 i sub och kan helt hålla med om att denna typen av element är väldigt roliga att spela på.
Är dock lite smått rädd att knäcka konen på elementet då det är en lätt midbaskon.
Man blir alltid förvånad över hur mycket ljud som kommer ut när man knappt känner konen röra på sig.

Is that him?
That's the buffet table.

Go to Top of Page

NiToNi
Member

56 Posts

Posted - 2013/10/30 :  15:51:04  Show Profile Send NiToNi a Private Message  Reply
Nu blir jag nyfiken, hur ser grafen ut i 1pi...?
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/10/30 :  20:08:13  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:
Jag kör alltid i 2pi, lättare att jämföra med andra konstruktioner då. 1pi hör till rummets inverkan så jag behandlar den så, kollar dock hur laddningen påverkar tonkurvan då vissa får mer basboost än andra. Ser det som bonus då man i verkligheten inte alltid ser så stor ökning i rum, och dessutom inte alltid sitter en meter ifrån.
Så för mig ska en sub alltid uppfylla kraven i 2pi annars hamnar man för nära gränsen till vad den klarar av.

+1

De flesta högtalare konstrueras och mäts i 2 eller 4 pi och enligt mitt tycke bör man sträva efter en hyfsat rak kurva i 2 pi för att man ska uppleva det som man är van..
Visst, det blir en basökning i lägre frekvenserna när man placerar det i rum, men så blir det även med andra högtalare, samt att man behöver högre nivå i basen för att uppleva den lika stark som resten..

blev lite OT, men det är omdebatterat i oändlighet om man ska ha tonkurvan rak eller sluttande..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

NiToNi
Member

56 Posts

Posted - 2014/03/20 :  01:02:45  Show Profile Send NiToNi a Private Message  Reply
OK då har jag äntligen fått en THAM12 byggd åt mig...

Go to Top of Page

NiToNi
Member

56 Posts

Posted - 2014/03/20 :  01:17:13  Show Profile Send NiToNi a Private Message  Reply
... men så har jag nu också mätt upp T/S-parametrarna på min 12PL32 (4 ohm) med DATS (som jag inte hade tidigare) och de skiljer sig lite åt från de uppgivna av B&C, så frågan är om elementet fortfarande lämpar sig för THAM12....?

Fs: 38 vs 51 Hz
Qes: 0,18 vs 0,21
Qms: 3,6 vs 9,2
Qts: 0,17 vs 0,22
Vas: 144 vs 81 liter
Le: 0,55 vs 1,1 mH

Re, känslighet och Mms mäter ganska lika fabriksspecarna.

Ja vad tror ni som förstår er på det här (Joda, martinsson etc)...?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/03/20 :  07:29:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det du ser som skiljer mot fabriksdata är nog att du inte gav elementet 350 watt i två timmar direkt innan mätning.

Det kommer inte påverka speciellt mycket, och den lilla skillnaden det gör är mestadels positiv. Lägre Q-värden ger mer kontroll, mindre bludder.

Snygg låda. Tror din dotter du kommer bli mycket nöjd.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

NiToNi
Member

56 Posts

Posted - 2014/03/20 :  12:29:17  Show Profile Send NiToNi a Private Message  Reply
Tack Circlo.

Nej visst är det nog så, glömde nämna mätningen gjordes på "kallt" element. Iofs tror jag också att det låga Fs avslöjar en del om elementets historia (partyröj till långt fram på småtimmarna gissningsvis) och det var väl just Fs jag oroade mig för. Lägre Qts ser jag bara som en bonus ;)

Men om du tror att elementet fortfarande passar som handen i handsken på en THAM12 så kör jag vidare. Dottern kan inte bärga sig som du kanske förstår....

(....nämnde jag att hon bara är två?)
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2014/03/24 :  19:21:20  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Med största sannolikhet planetens yngsta THAM användare :) hoppas allt har gått bra, har inget att tillägga de kunnigas uttalanden, hade förmodligen inte tänkt så längt själv utan provat, lyssnat och sedan hört mig för på traditionellt empiriskt maner.

Go to Top of Page

NiToNi
Member

56 Posts

Posted - 2014/03/24 :  20:54:45  Show Profile Send NiToNi a Private Message  Reply
Haha... ja förmodligen

Allt gått bra, elementet i nu. Har inte hunnit mäta o lyssna något mer än ett snabbt svep där det hörs att den faller av snabbt efter 50Hz (40 Hz hörs knappt) och att DATS mäter så här med elementet monterat:

Go to Top of Page

NiToNi
Member

56 Posts

Posted - 2015/01/16 :  19:50:33  Show Profile Send NiToNi a Private Message  Reply
Tänkte jag lägger in en närfältsmätning också på den här, ifall det är någon som är intresserad.

Mätningen är gjord inomhus med subben på golvet och micken i plan med öppningen (CSL-kalibrerad TM1).

F6 ungefär 51Hz och 158 Hz.

Edited by - NiToNi on 2015/01/17 13:50:53
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2015/01/16 :  22:32:41  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Tackar, jo nog är man intresserad av att se hur ett mellanregister/midbas element klarar sig i denna konstruktion, tack för att du delar med dig, mkt uppskattat, hoppas dottern din är nöjd, det är ju hur man upplever det som är viktigast.

Fråga, på ett ungefär hur var THAM12'an placerad i rummet vid tillfället och hur stort är det ?

Go to Top of Page

NiToNi
Member

56 Posts

Posted - 2015/01/17 :  14:38:25  Show Profile Send NiToNi a Private Message  Reply
Hej Martinsson,

Oj, genant... jo mitt på golvet men bland en massa annan röra... så inte några helseriösa förberedelser....

... men volymen var väldigt hög under svepet och närfältsmätningen torde ju eliminera den mesta påverkan från omgiviningen inklusive rummet, eller...? Ingen smoothing eller gating heller utan rått resultat. Men jag har inga problem att göra om mätningen med andra förutsättningar om du vill, hojta till bara.

Anmärkninsvärt är ju hur låg disten ligger också i passbandet, trots hög volym.

Det jag inte fattar dock - som helnovis på Hornresp - är att om jag simmar det här elementen (eller vilket element som helst för den delen) i THAM12 så verkar de ju inte kunna ta någon som helst effekt (20-100W) innan det ser ut som att SPL klipper vid Xmax + vad gör jag för fel?
Go to Top of Page

Joda

1407 Posts

Posted - 2015/01/17 :  15:09:30  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Volymen har inte mycket med rummet att göra då man höjer volymen på det samtidigt.
Närfält gör förhållandet mellan direktljud och rum fördelaktigt och det stökar sådeles inte till mätningen lika mycket.

*edit* kan tilläga att närfält inte är riktigt samma sak som en bit bort. Detta för att pipans bidrag är baserat på hastighet som omvandlas till tryck vilket till viss del också sker utanför hornet.
Hur stor skillnad det blir kan jag inte säga då *det beror på*.

Du gör inget fel i simulering, det blir inte så hiskeligt mycket effekt innan man når Xmax vid 63Hz (eller var nu första toppen hamnar men runt där)

Samtidigt får du ganska mycket ljud för den effekt du stoppar in. Och i verkligheten men musik verkar det som man kan dra på mer än simulerat innan man når Xmax.

För samma sak i BR kan du slänga på ännu mindre effekt innan Xmax i praktiken pga portkompression.

Is that him?
That's the buffet table.

Edited by - Joda on 2015/01/17 15:14:35
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2015/01/18 :  13:11:36  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Anmärkninsvärt är ju hur låg disten ligger också i passbandet, trots hög volym.

Om jag läser mätningen rätt så snittar det väl in på ca -50dB i passbandet, det hade ju varit kul att se en käsnlighetsmätning, men det är ju inte helt trivialt att genomföra så jag förstår om det utelämnats.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000