HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Beyma 18G480 i bakladdat horn nu med mätning.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2013/10/27 :  18:50:47  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Hej!

Brorsan va idag och hämtade ett gäng Beyma 18G480 i de minsta 18" horn jag sett. Lite i stil med 4530 men kompaktare och att elementet är snedställt.

Är inte så duktig på parametrar så tänkte fråga här vad ni tycker om dessa element? Lämpar de sig för horn? DIY-lämpliga?

http://profesional.beyma.com/ingles/pdf/18G480.pdf

Lite bilder med:
https://www.dropbox.com/s/7tyy100vnkg3pr5/2013-10-27%2017.22.42.jpg
https://www.dropbox.com/s/l3t4mkg3dvynuxe/2013-10-27%2016.55.38.jpg

Tack på förhand!
MVH
Kalle

en väldans massa grejer...

Edited by - Kallelkpg on 2014/01/05 13:00:26

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/10/28 :  11:54:49  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Det där är fina element som borde funka fint i horn. Tror inte att just dom lådorna ger mycket djupbas men säkert en jäkla smäll i magen istället. Hur låter dom?

Musik är livet
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2013/10/28 :  21:34:40  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Har inte prövat dem så mycket mer än att vi vet att de funkar då det va xlr på lådorna och jag har speakon till mitt kablage. Ska löda ihop lite kablar i veckan och testa. Får återkommamed intryck:) Med 800w effekttålighet och 98db känslighet antar jag att de låter mycket iaf:D Har du nån aning om vad det är för horn?

/Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/10/29 :  09:46:43  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Där finns många företag som har gjort kopior på dom hornen. Om jag minns rätt så är det Cerwin vega som kom fram med den modellen för länge sen.

Musik är livet
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2013/11/28 :  11:24:21  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Cerwin vegas C-36 element sitter ju inte öppet som i dessa men annars är de slående lika. Detta är mer av typen JBL 4530 men med snedställd baffel samt mer kvadratiska lådor. Provspelade litet igår med 3st och ett lab 2000 o då smockade det på riktigt bra. Den sista va felkopplad i lådan och jag orkade inte koppla om den. Jag måste dessutom säga att jag tyckte de lät riktigt bra.

Jag delade vid 80hz. 125 lät inte bra. Kan möjligtvis gå dela dem lite högra om man kan eqa lite. Skall testa med en DSP lite i helgen. Hu r långt kan dessa rimligtvis gå nedåt i frekvens? Antar att stackningen avgör lite om man kör basvägg el var för sig med. Tänkte lägga ett HP-filter på 35-40hz kanske?

/Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2013/11/28 :  11:52:36  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
Kan det vara dessa som avses?

http://www.freespeakerplans.com/plans/14-plans/basscab/31-hog-scoop

Hihi. :)
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2013/11/28 :  22:03:20  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Det måste vara dem. Har dem inte framför mig men det verkar extremt likt. Har läst runt litet på nätet om dem och det verkar ju vara riktigt trevliga horn:) Hog scoop låter ju fräsigt med. De verkar gå ganska fint ned till 35hz. Undra om de går ned nått mer när man stackar dem.

Ska testa lite mer i helgen!

/Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2013/11/29 :  09:24:11  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


http://www.martinsson.cc/blog/index.php?m=12&y=12

Hornresp sim av Beyma 18G480 i THAM18-lådor.

Låt dig inte luras av den höga avstämningen. De ger bra output ned till ca 38 Hz i frifält (utomhus). I rum verkar nått hända då de går avsevärt djupare med en läskig och förödande kraft.
Max spl ligger runt 135 dB i ett pi strålningsvinkel ( stående mot vägg) från en enkel låda. Ganska jämförbart med en 218 låda med tex JBL 2242or, men med mycket lägre distortion, en helt annan attack och renhet.
Visst är de inga Rockbox bluetooth högtalare storleksmässigt, men ändå inte värst stora med tanke på prestandan. (försök hitta mer dB/dm3 någonstans om du kan!!!)
Detta är absolut referensklass i både energitäthet och ljudkvalitet som går att bygga idag.
Jämför gärna med vad JBL, Turbosound, EAW, Funktion One, Danley Soundlabs mfl har så ser du att dessa är svåra att bräcka.

Mvh Johannes

Edited by - Circlomanen on 2013/11/29 09:25:24
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2013/11/29 :  12:48:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Pga ren uttråkning så lekte jag lite med dessa 18tummare i Hornresp.
Detta är så nära en basrefelxlåda jag törs gå. Inte mitt förstahandsval, men nog så potent och rolig baslåda ändå.
!8-tummare har en tendens att bli ganska roliga om man ger dom en halv chans.



Detta är då en såkallad MLTL låda. Den bygger på en portladdad kvartsvågspipa - dvs en form av transmissionslinjelåda.

1800 cm2 tvärsnittsyta ger ett inre lådmått på 45 X 40 cm (bredd X djup).
Den inre höjden är 170 cm och elementet sitter 95 cm upp från botten av lådan. Porten sitter längst ned.

Bara en kul ide som jag fick.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/01/05 :  12:58:09  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Jag spelade med 2st av dessa på nyårsfesten och jag gillar dem så bra att jag funderar på att testa i hemmastereon.
Jag delade dem vid 150hz LP. HP satte jag på 30hz/24 så jag inte tyckte mig höra något därunder.
Passade dock på att göra en mätning i verkstaden då det är ett stort rum som inte borde påverka mätresultatet. Högtalaren står helt fritt från väggar och micken precis framför portmynningen.

Mätning helt utan filtrering.

mätning: https://www.dropbox.com/s/ek3006ujqimvj68/beyma%20480%20horn2.bmp

bild på mic: https://www.dropbox.com/s/5jthwy60x560zac/2014-01-05%2012.55.12.jpg



/Kalle

en väldans massa grejer...

Edited by - Kallelkpg on 2014/01/05 12:59:56
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/01/09 :  19:13:49  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Då va de insläpade hemma och provspelade lite lätt. Har inte fixat med någon delay el exprimentat med delning. Men spontant så låter de trevligt. Härlig energi även på låg volym och väldigt lättdrivet. Det är nog horn som är det ljudet jag letat efter.

Nu är ju problemet att frugan gick i taket av att jag släpade in dessa stora PA-lådor hemma. Tror jag får svårt att övertala henna att de skall stanna. Rent splmässigt så lär inte 2 horn med kraftiga 18" drivers va nödvändigt heller. 15" borde räcka fint. Men jag oroar mig att 15 inte kommer gå lika djupt. Det viktigaste måttet är nog djupet på lådan som helst inte skall vara mer än 500mm.

Vad finns det för roliga horn som har hög spelglädje, går hyffsat djupt och inte är grisstora? Tham verkar riktigt roliga men frågan är om jag kommer sakna det sista i botten på dem.

Johannes: Ungefär vilka mått skulle din MLTL-låda få?

Ska försöka spela o greja lite mer imorgon då damen inte är hemma.

Over and out!
/Kalle

en väldans massa grejer...

Edited by - Kallelkpg on 2014/01/09 19:20:12
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/01/10 :  07:52:25  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Johannes: Ungefär vilka mått skulle din MLTL-låda få?


185*50*50 utvändiga mått på ett ungefär.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/01/10 :  14:53:53  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Jag måste va fruktansvärt barnslig och omogen men fan va roligt detta va:) Skulle behöva en doktor för att operera bort flinet från ansiktet. Ljudet är kanske inte helt perfekt men med härligt dynamik och livfullt. Har kört ca 300rms per driver o då spelar det med våldsam kraft och volym i mitt illa rum på 20m2. Ska försöka lyssna lite mera ikväll samt mäta lite delay och ev eq.

/Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2014/01/10 :  15:09:10  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Bilder bitte?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000