HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Engelholm Audio Staff - njutningsmedel
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2013/10/07 :  21:53:26  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
engelholm audio staff
Staff premiärvisades på mässan i Bonn gågna helgen. Det taldes om "bästa ljudet på mässan"...
Nu är det dags för Sverige att få se senaste njutningsmedlet och denna gången är det (äntligen) en fullvuxen, golvstående 3-vägshögtalare!

Staff kan lätt fylla större rum och är tonalt balanserad på det sättet. Med så potent bas gäller det att den är korrekt och jag har nog aldrig jobbat så mycket att få till en korrekt basreflex-avstämning.
Ni som hört våra tidigare högtalare kan utöver lätt last, musikaliskt och holografiskt lägga till "bas ända ner i källaren".

Technical data:
Size: 100x 26 x 41 [H x W x D] cm
Type: 3-way bas-ported, mid closed
Crossover: 97 and 2100 Hz, Engelholm Audio 2'nd order
Sensitivity: 87 dB
Frequency range: 20-40'000 Hz
Weight: 52 kg / speaker

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2013/10/08 :  06:51:26  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Och på prislappen står det?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2013/10/09 :  08:45:28  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Staff finns i ek eller som på bilden valnöt. Matcha det med svart eller vitt (konst) skinn.

Vox: 87'000kr per par.

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2013/10/10 :  18:44:11  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
20Hz@-3dB,-6dB,-XdB?
87dB@2,83v och 1m?

Tyckte de tekniska specifikationerna lämnar lite i övrigt att önska.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2013/10/11 :  08:16:49  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Rydberg: Man kan säga att dina första-gissningar stämmer finfint! Det tolkar jag som att vi egentligen tycker och tänker samma. Kanske därför jag (slarvigt) utelämnat vissa detaljer.

-3dB är det jag räknar med och utan rums-bidrag.

Känsligheten stämmer också, även om 2.83 kontra 1 watt är egalt i detta fall.
1 meters avstånd stämmer också. Jag undrar om nån någonsin specat nått annat (än /m) utan att skriva det i stora röda siffror?

Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2013/10/11 :  11:19:24  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
-3dB vid 20hz utan rumsbidrag är ju grymt bra. Är det en 8"?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2013/10/11 :  12:33:01  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Well, så är det ju inte riktigt, tyska DIN-45 500 anger exempelvis gränsfrekvenserna vid -8dB nivå. Hur som helst, anledningen till att jag frågade var att även jag tyckte -3dB vid 20Hz verkade väldigt bra för ett så litet element, coolt! Men -3dB vid 20Hz utan rumsbidrag, då lär de bli tokfeta i basen med rumsbidrag (man har ju minst en reflekterande yta i rummet (golvet))

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2013/10/11 :  17:50:13  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Jo precis, borde bli lite discobas kan man tycka...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2013/10/19 :  13:39:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Här är några fler bilder.

Blå basport, röd baselementet inkl filter, svart mellanregister inkl HP filter.

Staff i tyskland. 2 par beställda. Här i en riktigt vacker butik med massa godis på hyllorna - och nu även på golvet!

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2013/10/23 :  09:47:24  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Tyvärr problem igen, med malware på min sida. Jag har fått skit på min webserver.

Jag beklagar situationen och finns såklart nåbar via email (info@engelholmaudio.com) och per telefon 070-3976259.

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2013/10/23 :  10:30:22  Show Profile Send marens a Private Message  Reply
Fina mätningar där Per! Riktigt låg delning du fått till, den var inte att leka med. Är det flerkilosspolar i filtret?

Det ser ut som att de står bra där långt ute på golvet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000