HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 OB-basar, lämpliga parametrar?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2013/09/24 :  12:57:50  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Använder AE IB15 i dipol och de går djupt och tight med pondus men den där fysiska känslan, trycksättningen av rummet, infinner sig inte med dipol. Kardioid kanske kan funka bättre än ren dipol?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2013/09/24 :  13:10:32  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
När jag drar på med Infected Mushroom fladdrar inte byxbenet eftersom benet fladdrar lika mycket.
Så nog kan den fysiska känslan infinna sig med OB.

Men det kräver förstås tre TD15H per sida drivna av var sitt steg.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/09/24 :  13:36:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jonasz, har du nån bra länk om kardioid-principen? Jag hade en del ideer en gång i tiden om att sätta basätare bakom dipoler, alternativt slutna lådor bakom som håller emot den akustiska kortslutningen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jacozz
Member

51 Posts

Posted - 2013/09/24 :  15:01:05  Show Profile Send jacozz a Private Message  Reply
Jag håller med jonasz.
OB-bas är annorlunda. Tänk fjäderlätt transientsnabb ren djup bas utan färgning...men lite på bekostnad av "tryck" och "fysik". Därmed inte sagt att det inte skulle gå att få det också, men det kostar rejält med membranyta och effekt.

Jag kör med ett par av dessa:
http://www.thomann.de/se/eminence_kappalite_3015lf.htm
Det funkar bra med output ner till ca: 40hz. Dock har jag en riktigt elak rumsnod vid 34-36 hz som fyller ut branten nedåt...
Jag använder också separata subförstärkare + EQ.

Som flera skrivit i tråden är X-max viktigt i OB. Generellt gäller; ju mer desto bättre :)
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/09/24 :  15:59:07  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Cardioid är intressant, har läst en hel del om det den senaste tiden.
Man måste dock använda en aktiv lösning då ekvivalent passiv inte verkar vara särskilt praktisk eller bredbandig.
Har sett trådar där folk både missuppfattar tekniken och ger rent felaktiga förklaringar. Så man får sålla en hel del.

SPL minskar i de lägre registren pga utsläckning, och man kan anta att "room gain" också minskar då man förlorar bakväggen oavsett om man har den eller inte.

d&b har en artikel om CSA som kan vara en bra början.
http://www.dbaudio.com/fileadmin/docbase/TI330_1.2E.PDF

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2013/09/24 :  17:10:10  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Bernt: Här kommer några länkar.
http://www.musicanddesign.com/u_frame.html
http://www.musicanddesign.com/roomgain.html
http://www.musicanddesign.com/roomgain2A.html
http://www.musicanddesign.com/Dipole_modesA.html

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

jacozz
Member

51 Posts

Posted - 2013/09/24 :  17:59:37  Show Profile Send jacozz a Private Message  Reply
Jag slänger ut en allmän fråga....

Jag märker att jag efter lyssningsintryck, gärna eq:uar en dip mellan 100-200 hz, då jag tycker basen i det övre registret ofta dränker mellanregistret. Det mäter ju fel att göra så, men jag tycker ändå att det i det stora hela låter bättre. Kanske har det mer att göra med mitt rums fingeravtryck som spökar här och klingar för mycket i det området?
Har ni liknande eller andra erfarenheter?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/09/24 :  21:08:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tack för länkar!

Jacozz, starta gärna en ny tråd om det där, det kan bli en intressant diskussion.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2013/09/25 :  05:34:10  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Kalkylator.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2013/09/25 :  11:00:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply





Jag tycker inte spl-kurvan ser svår ut att EQa.
Detta är en OB med 4 st B&C 18NW100 som har ett FS på 31 Hz.
13 watt in för ett SPL på 108 dB vid 20 Hz. Endast 5 mm (10 mm total) för dessa 108 dB ur ena OB-panelen. Elementen har en uppmätt linjär (10% dist) slaglängd på 11 mm enkel resa, så det finns bra med marginal kvar. Jag tror inte man får dessa element att bottna utan att verkligen anstränga sig, då de är gjorda för grovt missbruk. Allt under en kilowatt är mest lite sömnig söndags-morgon-promenad-i-parken för dem.
OBn har 8000 cm baffelyta och 15 plus 20 cm flänsar som sticker ut framåt och bakåt från baffeln. (lite av en H-profil).

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/09/25 :  12:28:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
om du får +/- 5mm vid 13 watt så vill jag helst inte vara med när du kör en kilowatt...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

lagun49
Member

138 Posts

Posted - 2013/09/25 :  12:35:12  Show Profile Send lagun49 a Private Message  Reply
Magnetkraften (eller egentligen kraften på spolen i magnetfältet) är väl direkt proportionell mot strömmen genom spolen?

Den som aldrig misslyckats har heller aldrig försökt.
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2013/09/25 :  13:14:09  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Jag har ett par jbl 2212A som jag tänkte prova eventuellt i OB nån gång framöver. Fs 25 och Qts 0,52. Kanske en Le8t-H (Qts 0,65) ovanför det och nån lämplig diskant. Usch, finns så mkt man vill prova...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2013/09/25 :  17:41:01  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
om du får +/- 5mm vid 13 watt så vill jag helst inte vara med när du kör en kilowatt..


Bättre proffselement bottnar inte. De kommer klippa signalen ganska hårt genom att Bl avtar fort utanför linjärt område samtidigt som upphängningarna styvar till sig och håller emot. Det lär låta förfärligt, men inget annat bör hända. Nån site stoppade 5 kilowatt genom en B&C 21SW-nånting utan att nått tragiskt hände. Detta med elementet spelandes utan nån baffel eller låda - helt fritt i luften.

Med hifi-element så får man vara mycket mer försiktig, då flertalet bottnar ganska fort utan låda.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/09/25 :  18:06:04  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Circlo, vad händer om du stoppar elementen i OB i ställer för IB?
Var denna sidan som testade 21SW152
http://www.data-bass.com/data?page=driver&id=2

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7827 Posts

Posted - 2013/09/27 :  01:48:00  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag har lekt en hel del med OB/dipoler genom åren, ofta med tämligen illa valda element och under ovetenskapliga former. Det återkommande intrycket har varit att basen blir "luftig" och (i lyckade fall) "melodisk" snarare än tung och dynamisk. Nu under sommaren har jag än en gång experimenterat lite med öppna bafflar upp till 150hz i en anläggning där övriga register är hornladdade.

Experimenten är till stor del en konsekvens av att jag fick tillfälle att köpa fyra Zomax artontummare till bra pris. Minns inte T/S-parametrarna (vilka för övrigt brukar vara rena fantasisiffrorna hos billiga element) men jag har för mig att Fs är någonstans under 30Hz (bra) och Qts i trakterna av 0,35 (för lågt i teorin, troligtvis är siffran i verkligheten ganska mycket högre). Oavsett vad som står på pappren så spelar dessa element riktigt hyggligt i öppen baffel, med lite resistans i serie spelar de djupare och med mer nivå nedåt men det sker på bekostnad av den upplevda kontrollen och dynamiken.

Kan nämna också att "bafflarna" de sitter monterade i inte är några bafflar utan ställningar byggda av träreglar, elementen hänger akustiskt sett närapå fritt i luften.

Edit: Bild






"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2013/09/27 01:48:49
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/09/27 :  12:55:25  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Tack för hjälpen och allt engagemang.
Det här blev lite snurrigt för mig, men jag tror att jag kom fram till att OB-basar inte är min grej tyvärr.
Jag hittade ett par gamla bilbasar (GAS Silver) som får duga sålänge, tills jag har ork och tid att ta tag i basfrågan på riktigt.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/09/27 :  17:55:07  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:
När jag drar på med Infected Mushroom fladdrar inte byxbenet eftersom benet fladdrar lika mycket.
Så nog kan den fysiska känslan infinna sig med OB.


Det kan intygas att det tryckte på ordentligt med dom där "småttingarna"..


quote:
Jag hade en del ideer en gång i tiden om att sätta basätare bakom dipoler, alternativt slutna lådor bakom som håller emot den akustiska kortslutningen.


Det där har jag och Fuling disskuterat en del och är helt klart intressant.. dock vill ju jag få det till att halva poängen med OB försvinner när man tar bort reflektionerna från baksidan.. Hela systemet borde bli nån hybrid av IB och OB...

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2013/09/27 :  18:32:00  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Kan det inte vara det bästa av två världar? Att bli av med en förhatliga lådan men också slippa mycket av bakre reflektionerna från konen.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/09/27 :  18:36:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:

quote:
Jag hade en del ideer en gång i tiden om att sätta basätare bakom dipoler, alternativt slutna lådor bakom som håller emot den akustiska kortslutningen.



Det där har jag och Fuling disskuterat en del och är helt klart intressant.. dock vill ju jag få det till att halva poängen med OB försvinner när man tar bort reflektionerna från baksidan.. Hela systemet borde bli nån hybrid av IB och OB...
Ja, sen beroende på hur mycket man drar på de slutna lådorna där bakom så var min tanke att kunna ställa in lagom för att möta rumsstöd/akustisk kortslutning för att kunna få en ganska jämn respons i basen. På så vis får man ett system som kan ställas in lite grann efter det aktuella rummets egenheter. Ännu mera så med basätare. Men å andra sidan finns det ju enklare saker att ge sig på.

Som jag ser det är reflexen från baksidan helt oönskad. Det jag gillade med dipolbas var den lätta och lediga basåtergivningen. Men den får man ju med ett bra konstruerat horn också, fast då helt rent utan bakreflex.

Beat: precis så.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2013/09/27 18:39:27
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7827 Posts

Posted - 2013/09/27 :  20:00:33  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Håller med om att reflexen från baksidan är oönskad. I somras släpade jag ut anläggningen (med artontummarna) på gården för att spela och mäta lite, trodde basresponsen skulle falla som en sten utomhus men jag behövde bara kompensera upp en aning för att det skulle bli bra.

Det jag har märkt från tidigare rum jag spelat i är att bakreflexen kan paja frekvensgången i basen ganska dramatiskt om inte avståndet mellan baffel och bakvägg är tillräckligt stort. Nu har jag ca. en meter mellan och det verkar vara i underkant av tillräckligt, jag ska experimentera med aktiv eller passiv dämpning bakom bafflarna framledes.


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2013/09/27 20:05:02
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/09/28 :  16:25:32  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:
Ja, sen beroende på hur mycket man drar på de slutna lådorna där bakom så var min tanke att kunna ställa in lagom för att möta rumsstöd/akustisk kortslutning för att kunna få en ganska jämn respons i basen. På så vis får man ett system som kan ställas in lite grann efter det aktuella rummets egenheter. Ännu mera så med basätare. Men å andra sidan finns det ju enklare saker att ge sig på.


Det låter ungefär lite som att försöka lura systemet att tro det är en IB.. intressant tanke, men det känns som begreppen blir fel när man kallar det för OB...

Det blir väl som en variant av isobarik, eller möjligen OB, fast man tar bort en del av bakåtstudsen... tar du bort allt blir det rimligtvis en IB.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7827 Posts

Posted - 2013/09/28 :  16:51:28  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ju mer jag funderar kring detta med aktiv absorption bakom OB desto intressantare blir det. Om det fungerar så som jag tänker så kan det lösa två stora problem, dels bristen på djup och nivå när man kör med för små element och bafflar samt ojämnheterna i frekvenskurvan som blir när bafflarna står för nära bakvägg.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2013/09/28 :  20:57:07  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Det här verkar vara intressant, resonator bakom OB
http://www.decware.com/paper92.htm
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/09/28 :  22:46:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Intressant, liknande ideer. Den länken ska läsas!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000