Author |
Topic |
|
ulfn
Member
210 Posts |
Posted - 2013/09/05 : 10:04:31
|
Här kommer några skivor som jag skulle ha svårt att vara utan en längre tid. Det finns fler, men detta får räcka så länge. Vilka skivor är oumbärliga för dig? Bidrag uppmuntras!
Creedence Clearwater Revival - Cosmo's Factory 1970 Lookin Out My Back Door från denna var den första rocklåten jag gillade som tonåring.
Mary Gauthier - Mercy Now 2005 Country/Americana. Självutlämnande texter, fin röst, bra låtar och sparsamt komp.
Boz Scaggs - Boz Scaggs 1969 Hans första soloskiva, förutom en udda skiva som gavs ut i Sverige (!) 1966. Med Duane Allman på gitarr. Fantastiska låtar och härlig röst.
Pink Floyd - Wish You Were Here 1975 Wish You Were Here/Have A Cigar/Shine On You Crazy Diamond #8211; och min mamma, 78 år, tycker den sista måste vara världens bästa låt - har lärt av mig
Leonard Cohen - Songs Of Leonard Cohen 1967 Han första. Kan nog texten till varenda låt på denna skivan.
Nigel Kennedy - Vivaldi: The Four Seasons, den som kom på LP 1989 Allt är bra, men Concerto No. 4 in F Minor, RV 297, 'L'inverno': II. Largo - en del av Vintern, är som att höra änglarna sjunga, så vackert är det. Och så kort, bara 2:06.
Fleetwood Mac - Live In Boston Volume One 1970 Peter Green, räcker med Jumping At Shadows #8211; men I Can't Hold Out får åka med på köpet.
Neil Young & Crazy Horse - Zuma 1975 Har de flesta, men det får bli denna.
Nick Drake - Fruit Tree - LP-box 1986 Alla hans tre skivor + Time Of New Reply med tidigare outgivet. Allt måste med, ingen låt är överflödig.
Ulf
Ursäkta ev. teckenproblem - jag ger upp försöken att få till det
|
Edited by - ulfn on 2013/09/05 10:08:12 |
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/09/06 : 07:46:16
|
Jag behöver bara få med mig mästerverkens mästerverk: Kind of Blue
Det är den enda skiva jag inte blir mätt på, har lyssnat på den varje vecka i varierande omfattning i minst 15 år. Så för mig är denna topic i singular. Den skivan slog knock out på mig första gången jag hörde den och jag blir lika fångad varje gång. |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/09/06 : 10:20:17
|
Jag skulle överleva med en skiva också: Genesis - Seconds Out
Liksom HerrD's preferens för Miles Davis, så har jag vuxit upp med denna, en av de allra första jag köpte för egna slantar runt 77-78. Samma skiva spelas med stor behållning regelbundet fortfarande!
Vh Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
ulfn
Member
210 Posts |
Posted - 2013/09/06 : 10:26:54
|
Ja, det är väl inte mängden skivor det hänger på, men själv har jag svårt att välja ut enda enda. Man måste ju bereda sig på att man har olika humör olika dagar även på den (tänkta) öde ön...
Har f. ö. "Sketches Of Spain" på LP, men den har aldrig riktigt talat till mig... Nu var det länge sedan jag lyssnade på den och med de nya högtalarna och (ännu ej levererad) ny skivspelare, kanske den talar ett annat språk som jag förstår.
Men om jag måste välja en, så blir det Creedence Clearwater Revival, "Cosmo's Factory".
Ulf
EDIT. Tillägg |
Edited by - ulfn on 2013/09/06 10:34:26 |
|
|
ulfn
Member
210 Posts |
Posted - 2013/09/06 : 11:30:32
|
Min tanke med "Desert island discs" är att ge och få tips om verkligt bra musik.
Bara ett exempel, Helge: AlfaGTV/Micke säger att "Seconds Out" är hans favoritskiva och HerrD talar om "Kind Of Blue, kan det då vara något som är värt för mig att kolla upp?
...och jag för min del säger: Lyssna på Mary Gauthier!
Så fler bidrag välkomnas.
Vi behöver alltid något nytt att lyssna på, oavsett på vilka vägar vi hittar det.
Ulf |
|
|
mabron
Member
572 Posts |
Posted - 2013/09/06 : 14:18:18
|
Samma här måste jag välja så blir det den första Lp jag köpte Cosmos Factory. En speciell upplevelse på alla plan. Snurrar fortfarande ofta, även om samlingen gör det oftare.
|
|
|
MatsE
Member
626 Posts |
Posted - 2013/09/06 : 19:05:09
|
Kul tråd! Det här är svårt. En skiva jag ofta på lyssnar sent på kvällarna är John Prine´s debut med samma namn.
Han har en värme och skön humor som få andra. Illegal Smile, Hello in There, och Sam Stone är starka nummer.
En Dylan måste jag ta med mig till öde ön. Valet får bli Blood On the Tracks.
En helgjuten skiva med kanoner som Simple twist of fate, If you see her say hello och Shelter from the storm.
En rockrökare måste också med så klart. Rolling Stones är världens bästa rockgrupp bara så Ni vet. Let it bleed eller Sticky Fingers är en smaksak. Idag väljer jag den senare.
Can´t you hear me knocking!!!
Innan min ålder blev tvåsiffrig så började mitt musikintresse på allvar med the Beatles. I och med att de upplöstes så var John Lennon husguden. Jag väljer ändå ett album med the Beatles som ligger lite mellan den första popen och början på de lite rockigare och experimentfulla albumen som kom sedan. Rubber Soul får bli mitt val.
När Stones gick in i en svacka i slutet av 70-talet, Disco, Prog och jobbiga temaalbum härjade som värst kom Punken och med den Joe Strummer och the Clash. Ett litet senare album med dem vill jag ta med till ön, London Calling.
New wave blev ett begrepp och jag glömmer inte när jag såg Elvis Costello på svensk tv med låten Mystery Dance från albumet My aim is true. Nästan okänd, ensam med en gitarr rev han av denna rökare som om han inte hade gjort något annat tidigare i livet. Flera härlig låtar på denna debut som t.ex Alison.
En annan från samma tid och vars debutskiva jag köpte ohörd, precis som jag gjorde med Costellos, pga. de fräcka omslagen var Graham Parkers Howlin Wind. Jag har nämnt honom tidigare i annan tråd och då som soloartist med albumet Another Grey Area. Här är det dock med the Rumour.
Albumet var producerat av Nick Lowe. Nu får det räcka för idag. Vi får se om jag återkommer med 3 skivor till senare.
|
"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman |
|
|
ulfn
Member
210 Posts |
Posted - 2013/09/06 : 19:19:38
|
MatsE
Vi har delvis samma musiksmak... Om vi tar bort dina tre sista här, går alla övriga hem hos mig. Kanske inte till den öde ön, men man får ju begränsa sig
Ulf |
|
|
MatsE
Member
626 Posts |
Posted - 2013/09/06 : 20:57:36
|
Jag har en ganska spretig musiksmak och lyssnar även på lite jazz och främst då på Miles Davis. Det började i och med självbiografin Miles 1990. Självklart finns Kind Of Blue i samlingen även om den inte kommer med till ön. Bye Bye Blackbird på Round about midnight är en favorit. Den börjar "traditionellt" för att senare bli en hel del improvisationer men återgår till slut till just Bye bye Blackbird.
Klassiskt hade jag en period på 80 - 90 talet då det inhandlades drygt 100-talet verk. Vivaldis The Four Seasons visades på tv med Il Giardino Armonico. Mästerligt filmad i Venedig där verket också var komponerat.
http://www.amazon.com/Vivaldi-Four-Seasons-Giardino-Armonico/dp/B000JGWD3C |
"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman |
|
|
ulfn
Member
210 Posts |
Posted - 2013/09/06 : 21:00:45
|
MatsE Som jag brukar säga: Jag tycker om all bra musik
Ulf |
|
|
MatsE
Member
626 Posts |
Posted - 2013/09/06 : 22:06:48
|
Paus i fotbollen. Två favoritskivor till. The Doors har jag alla skivor med. Skall jag välja en så får det bli Morrison Hotell.
Första sidan Hard Rock Café innehåller lite tuffare bluesrock med pärlor som Roadhouse Blues och You make me real. Den andra lugnare sidan kallas Morrison Hotel.
Den andra skivan jag brukar återkomma till rätt så ofta är Bad Companys första skiva Bad Co.
Sångaren från Free, Paul Rodgers, har varit en favorit allt sedan hiten All right now. Bad Company var en sk. supergroup med medlemmar från King Crimsom, Mott the Hoople och the Free. |
|
|
ulfn
Member
210 Posts |
Posted - 2013/09/06 : 22:18:47
|
Doors: Själv kommer jag tänka på
This is the end Beautiful friend This is the end My only friend, the end
Har inte alla, men fyra är väl inte dåligt
Tack för bidragen
Ulf |
|
|
MatsE
Member
626 Posts |
Posted - 2013/09/06 : 23:41:18
|
Jag skall väl ta med 10 album till ön. Det sista får bli Van the Man och Moondance.
och vilka låtar sen: And it stoned me, Crazy love, Into the mystic, Caravan m.fl.
Imorgon väljer jag kanske 10 andra |
|
|
ulfn
Member
210 Posts |
Posted - 2013/09/16 : 10:33:25
|
Som MatsE har jag svårt att förlika mig med tanken att bara en skiva gäller. Den här måste också med
Blue Ridge Rangers, dvs John Fogerty på sång och alla instrument. Inspelad 1973. Olika låtar han hörde under sin uppväxt, countrymusik i olika smaker, med inblandning av gospel och tidig rock. Insåg tidigt att den var omistlig, så jag har försett mig med 3 ex av LP:n och har nu köpt den på CD.
Absoluta favoriter är Somewhere Listening (For My Name) Jambalaya California Blues (Blue Yodel #4) I Ain't Never Hearts of Stone
Ulf |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2013/10/14 : 18:40:42
|
Det finns ju många bra Öde-ö kandidater som t.ex Nightfly men sanningen att säga skulle jag nog tröttna på även den efter ett tag. Vill ha tillgång till mycket olika musik ju ;.) |
|
|
|
Topic |
|