HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Har inga filter i mina högtalare!? :S
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Cylopcan
Starting Member

27 Posts

Posted - 2013/08/10 :  13:28:31  Show Profile Send Cylopcan a Private Message  Reply
Hejsan.
Har ett par System One H-388CS stativare för tillfället som jag kikade in i idag. Märkte till min förvåning att det inte fanns några filter i dom. Bara en kondensator som satt fast lött på ena diskantkabeln.

Just dehär med filter har jag ingen koll på alls. Förutom att jag bytte kondensatorer i mina gamla F6or som jag hade.

Vet hur ett filter är uppbyggt med spole, kondensator m.m. Men de är alla dessa siffror jag inte har någon koll på. Hur ska jag veta vad jag ska köpa för typ av spole t.ex? Har ni några tips till en "filternoob"? Gärna ett kopplingsschema oxå.

Ska sägas att dessa högtalare bara är tillfälliga. Ska börja bygga på en egen design nästa månad. Dessa kommer jag då att ge till mina svärföräldrar och tänkte att detta är ju ett bra tillfälle att lära sig lite mer om filter :)

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/08/10 :  15:45:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kondingen är 6 dB filter för diskanten. Basen är ofiltrerad.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Cylopcan
Starting Member

27 Posts

Posted - 2013/08/10 :  15:52:50  Show Profile Send Cylopcan a Private Message  Reply
Ok. Borde de inte vara något filter till basen? Eller de kanske beror helt på elementen?
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2013/08/10 :  18:05:01  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Om basen rullar av med ca 6 dB/oktav är det ok. Då slipper man dessutom förlusterna i en spole.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Cylopcan
Starting Member

27 Posts

Posted - 2013/08/10 :  19:30:13  Show Profile Send Cylopcan a Private Message  Reply
Ok. Förstår inte mycke av de men antar väl att jag får hitta på något annat än att va där och pilla.
Go to Top of Page

Cylopcan
Starting Member

27 Posts

Posted - 2013/08/10 :  19:30:42  Show Profile Send Cylopcan a Private Message  Reply
Ok. Förstår inte mycke av de men antar väl att jag får hitta på något annat än att va där och pilla.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/08/10 :  20:51:35  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
om basen faller med 6dB/okt innebär det att basen naturligt sjunker i nivå med 6dB per oktav(en oktav är en halvering eller fördubbling av frekvensen) om basen börjar falla vid 2000Hz så har den sjunkit med 6dB vid 4000Hz..

Kolla hur jag byggde filter till mina senaste småhögtalare:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=89636

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Cylopcan
Starting Member

27 Posts

Posted - 2013/08/10 :  20:58:29  Show Profile Send Cylopcan a Private Message  Reply
Jaha ok då förstår jag lite mer. Tackar :) Ska kolla länken om ett tag
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/08/11 :  04:02:19  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
Ok. Förstår inte mycke av de men antar väl att jag får hitta på något annat än att va där och pilla.

Utgå från att tillverkaren vet vad HEN gjort när HEN snodde ihop tillverkaren och inte bara såg till HENNES förtjänst att snåla in på komponenter. Det innebär att allt mixtrande med filter kan ställa det mesta på ända och den sköna harmonin är spridd som en kortlek i en tropisk orkan.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2013/08/11 :  19:21:41  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Nu blev det fel Magnus - Ska det inte vara HENOMS istället för HENNES? :)

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/08/11 :  23:37:21  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
My wrong!
Men i övrigt hade jag väl rätt.

Det sägs att Öhman tar hänsyn till allehanda resistanser och sådant i sina filter. Skulle man då byta en spole till en annan med samma induktans men med lägre/högre resistans ändras ju filtrets prestanda.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/08/12 :  10:23:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Särskilt om det inte finns nån spole...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2013/08/12 :  12:03:21  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Kan ha helt fel men är faktiskt lite tveksam till att System One har skaffat sådana element att de inte behöver någon delning/kompensation alls av basen. Kan ha helt fel förstås. Vore kul att se en mätning om det finns några uppbrytningar i elementet eller om det rullar av fint.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2013/08/12 :  12:43:17  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Tror att högtalaren skulle tjäna på ett "riktigt" filter. Dessa typer av filter sitter ofta i billigare högtalare för att, antar jag, spara pengar.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/08/12 :  21:22:29  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:
Kan ha helt fel men är faktiskt lite tveksam till att System One har skaffat sådana element att de inte behöver någon delning/kompensation alls av basen.



quote:
Tror att högtalaren skulle tjäna på ett "riktigt" filter. Dessa typer av filter sitter ofta i billigare högtalare för att, antar jag, spara pengar.



Mja, alltså det där är en avvägning man får göra huruvida det blir bättre med filter eller inte..
Dels kan det bero på att kostnaden ökar och dels kan det bero på att ett filter ställer till det med fasvridningar å grejer och det är inte alls säkert att det låter bättre..

B&W t.ex. kör med 6dB filter i flera modeller å dom kan man väl knappast kalla för "billigare högtalare"

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2013/08/13 :  02:37:27  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Det krävs väldigt speciella element för att det ska bli bättre utan något som helst filter. En tjusig avrullning utan några resonanser, enbart det är svårt att hitta i ett element. Dessutom lär högtalaren sakna baffelstegskompensering, vilket iofsig kan vara medvetet om designern optimerat för en väggnära placering.

Ingen expert på B&Ws filter men jag vet att de har första ordningens elektriska på diskanterna i Nautilusserien. Där har de däremot andra ordningen på mellanregistret för att matcha diskantens avrullning.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/08/13 :  08:25:44  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
My wrong!

Ja nog blev det fel alltid - Hen betyder ju höna... inget annat



Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2013/08/13 :  09:15:45  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Nja alltså B&W har väl bara 6dB filter men då har de designat elementen till ganska höga kostnader själva. Tror inte System One gör det faktiskt.

Sedan kan det hända att B&W även har notchfilter eller sugkretsar av någon form så även om det bara är ett 6dB filter kan det ju vara en uppsjö av komponenter. Detta vet jag att du oxå vet RuneStone men vill bara förtydliga att jag är mer skeptisk till System One än vad jag försiktigt försökte säga tidigare.

Ang mätningen så skulle den ev kunna avslöja om konstruktionen är genomtänkt eller billigast möjliga!?
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/08/13 :  21:27:21  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Ja, jag säger inte att nämda högtalare skulle vara av superkvalité, men det är däremot inte sagt att det behöver låta bättre med ett filter, då det kan bli en komplex historia för att rätta till fasvridningar å grejer.. Men allt är en avvägning man måste ta ställning till.. Kan vara så att kostnaden för filtret blir så stor att det är bättre att byta elementen istället.

teknikern i mig säger "i med så mycket komponenter tills önskad kurva uppnås" medan erfarenheten säger "ju mindre komponenter destå bättre"..

Ibland pågår väldiga strider där uppe..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2013/08/14 :  13:53:04  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Personligen hade jag nog inte kunnat låta bli att göra ett "riktigt" filter, då man skulle slippa en del av konuppbrott i basen som nämnt ovan. 6 eller 12 dB / Oktav beror ju lite på elementen som sagt.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2013/08/16 :  21:58:53  Show Profile Send marens a Private Message  Reply
Tror de valt en enkel väg på en sådan billig högtalare och räknar med att alla elementen ska fylla i varandra någorlunda så att ingen märker något.

Frågan är om det är högtalaren man känner att det är värt att göra ett ordentligt filter till. Det beror på om man tycker att de verkar ha hög potential som gör mödan värt. Annars kan man ju istället bygga ett par högtalare från grunden enligt någons konstruktion.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000