Author |
Topic |
|
rblilja
Starting Member
11 Posts |
Posted - 2013/06/22 : 18:15:19
|
Tänkte dela med mig av mitt senaste bygge. Efter att ha byggt ett SOHA-hörlurssteg (OP Amp + ECC82 hybrid) ville jag ge mig på ett hörlurssteg med enbart rör i signalkedjan, samt lite högre anodspänningar. Efter en del googlande fastnade jag för en vidareutveckling av ett Morgan Jones-steg, nämligen ett Cavalli Jones-steg.
Som elschemat avslöjar är detta en OTL-konstruktion med variabel negativ-återkoppling. Vitsen med variabel återkoppling är att kunna låta steget anpassas efter olika lurar, med olika impedans, dessutom ger återkoppling en lite plattare Bodekurva. Mitt bygge följer elschemat sånär på potentiometern för återkopplingen, jag använder 200K istället, detta medför att jag inte kan matcha mot lurar med högre impedans.
Kraftenheten är där jag har lagt ned min tid. Jag ville hitta en bra konstruktion för framtida byggen. Jag använder två transformatorer, en step-down (230->12VAC, 2A) och en step-up (12->230VAC, 1A), detta ger isolation plus lågvolt för glödspänning. Den isolerade 230VAC spänningen helvågslikriktas och regleras från lite över 320VDC till 230VDC med en MOSFET. MOSFET:en är kopplad som en serieregulator där jag använder zener-dioder som referens, vidare har jag en RC-krets på gaten, som ger en slow-on start på anodspänningen. För kanalseparation och ytterligare filtrering har jag två RC-filter efter regulatorn, ett till vardera kanal. Så en signal mellan kanalerna möter ett CRC-filter, och kondensatorn innan regulatorn skapar ett CRC-filter mellan in och ut på kraftenheten. Kanske inte helt korrekt om man skulle göra en analys, men efter att testat olika kopplingar och gjort enklare mätningar så bestämde jag mig för den här lösningen.
Glödspänningen var det som genererade mest problem. Från början använde jag en LM317 som jag styrde via en RC-krets och BJT för att skapa en slow-on start även här. Men pga. min kompakta konstruktion fick jag väldiga problem med värme. E88CC-rören drar strax under 1A tillsammans, detta gav mig en effekt på någonstans runt 6-7W i LM317:en. Efter mycket strulande med olika försök till lösningar ersatte jag LM317-lösningen med en Buck-regulator. Med moderna Buck-regulatorer måste man vara fladdermus eller delfin för att höra dem, om ens det räcker till. Det utvecklas fortfarande en del värme, men nu till en vettig grad (>70C, om man kan kalla det vettigt).
Ett annat problem jag stötte på var obalans mellan kanalerna, som bara uppstod intermittent. Detta spårade jag upp till en dålig potentiometer, plus en kass kabel. Det råder fortfarande lite obalans vid mycket låga volymer, detta kan bero på att rören inte är matchade samt billigare modell av potentiometerar.
Rören jag valde att satsa på blev en uppsättning E88CC Tesla gold-pin, mycket nöjd! Jag tänker inte kasta ur mig några utläggningar om ljudet utöver det, mer än att säga att jag har inget hörbart brus (jag är känslig för brus).
Lite lärdomar till nästa bygge är: - Bygg inte så kompakt! - Tveksam till billigare transformatorer. Tycker mig kunna se tendenser till mättning hos step-down transformatorn (som jag valt med marginal), men värmen är ok, även om jag velat vilja ha den lägre i temperatur. Kan ju också ha att göra med att den har en induktiv last (step-up transformatorn)? Bilder från bygget..
Efter en del mätande och t-röd:
Provmontage av rör:
Point-to-point montage påbörjat (no name PP-kondensatorerna blev senare utbytta, märkte dock ingen skillnad):
Montage av utgångskondensator:
Allt utom kraftenheten monterad:
Testar olika kopplingar av kraftenheten på en exprimentplatta:
Testkör Buck-regulatorn, lite ostruktuerat för min smak, men ibland blir det så:
Insidan (fortfarande med de gamla PP-kondensatorerna, även en kylfläns på Buck-regulatorn har tillkommit efter bilden):
Botten med ventilation:
Färdig:
Det som återstår är att bygga in step-down transformatorn i en separat låda. Samt att kanske hitta något juste hölje/skydd för step-up transformatorn.
Det var allt.
-- Robin Lilja
|
Edited by - rblilja on 2013/06/22 18:21:56 |
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2013/06/22 : 20:42:21
|
Härligt bygge. Har testat Morgan Jones-kopplingen själv och var nöjd. Kan du utlåta dig om det blev en ljudmässig skillnad mot OP/rör-hybriden? |
Modda allt som går att modda! |
|
|
rblilja
Starting Member
11 Posts |
Posted - 2013/06/22 : 23:47:49
|
Tack!
Förutom att SOHA:n brusar och brummar lite, och inte CJ:n? :)
Skämt åsido. Jag plockade ut tre låtar (av Adele, Dominik Eulberg och The Knife) som jag alternerade mellan stegen, två vändor vardera blev det. Samma lurar, samma källa.
Lurarna är ett par öppna Philips SPH8900, långt ifrån några värstinggrejor, ganska färgade. Men låter för mig bättre än någon AKG-lur jag testade i dubbla prisklassen. Hurusom, för ett relativt test spelar det mindre roll.
Röret i SOHA:n var ett Tungsram ECC82 från 70-talet. OP-förstärkaren en OPA2134, utan någon impedansanpassning.
Kort och gott, om det är någon skillnad mellan dem, så tycker jag att CJ:n låter lite fylligare i ljudet. Det Känns som det finns lite mer bakom ljudet på något vis, både för bas och mellanregister. Diskanten kan jag inte höra någon större skillnad på, kanske att SOHA:n är en aningen skarpare/klarare.
För den som vill bygga hybrid så kan jag varm rekommendera SOHA:n, en ganska enkel design med smarta lösningar! Det finns en nyare version av SOHA:n, men den har gått ifrån less-is-more till more-is-more, jag gillar det första.
Kul, hur löste du kraftförsörjningen till din Morgan Jones? |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2013/06/23 : 10:49:54
|
quote: Kul, hur löste du kraftförsörjningen till din Morgan Jones?
Vanlig drossel-filtrerad anodspänning och likriktad glöd. Tror inte likriktad glöd är nödvändig ur brumsynpunkt.
Raleigh-Audio använder konstantström även till indirekt upphettadse rör. Måste jag prova i min framtida 6AS7 baserade hörlursförstärkare. |
|
|
rblilja
Starting Member
11 Posts |
Posted - 2013/06/23 : 11:38:02
|
quote: Raleigh-Audio använder konstantström även till indirekt upphettadse rör. Måste jag prova i min framtida 6AS7 baserade hörlursförstärkare.
Konstantström är ju dessutom trevligt när rören är kalla vid start! En 6AS7 har jag också kikat på. Någon specifik design du tittat ut, OTL antar jag? Mitt nästa bygge blir en ECC82 pre-amp, efter det så kanske det blir ytterligare en headamp. |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2013/06/23 : 18:14:42
|
Ja det blir nog OTL typ http://headwize.com/?page_id=427 Kanske jag krånglar till det med CCS på drivröret. Behöver en hörlursstärkare i sovrummet med alla nödvändiga knappar på fronten. Kanske till och med fjärr. Den gamla lurstärkaren har av/på knappen på baksidan. Otroligt osmidigt! |
|
|
rblilja
Starting Member
11 Posts |
Posted - 2013/06/23 : 18:29:44
|
Då har vi spanat på samma design. Ser fram emot att läsa hur det blev!
Ja, det är en krånglig grej med mitt bygge, iom att jag har för avsikt att ha step-down transformatorn i en separat låda nere på golvet, så kommer knappen där. |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2013/06/23 : 19:05:02
|
Hörlurssteget ligger lite i framtiden. Jag håller på med ett RIAA-steg. Eventuellt två. Om jag skall försöka få det gamla att fungera med!? Men det är kul att byta ideer till framtida byggen.
Om du får plats med en fullbredds-apparat kan du bygga steget i en låda trafon i en annan och skruva allt sammans på en gemensam sockel i fullbredd!? Funkar inte det finns det förgreningsdosor där själva knappen sitter på en sladd. Vilken lätt kan fästas där man kommer åt den. Köpte en själv. Men den används till datorn nu. |
|
|
rblilja
Starting Member
11 Posts |
Posted - 2013/06/23 : 20:25:05
|
Aha, ok. Det är dock alltid bra med framtidsplaner. När man ledsnar lite på det nuvarande bygget så kan man motivera sig lite med att ha nästa bygge som en morot, om man inte fuskar och påbörjar nästa grej då :)
Har ingen erfarenhet av RIAA-steg tyvärr.
Jag börjar få ont om plats på den allokerade ytan jag förhandlat mig till på skänken här hemma i läshörnan / lyssnarhörnan, så jag får köra på en golvlåda, kommer bli bra när jag väl hittar en passande låda (alla är för stora eller för små som jag hittar på Electrokit, Conrad och Elfa). Mitt försteg kommer få en väldig diskret design, vitlackerad för att smälta in på den vita TV-bänken. Kommer ändock kosta mig ett par månaders fotmassage! :)
|
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2013/06/23 : 20:33:11
|
Fotmassage och välljudande musik från nya anläggningen låter angenämt. Tror hon mjuknar då! |
|
|
Tomas J
fd _T_
1550 Posts |
Posted - 2013/06/25 : 09:44:03
|
Stiligt!
Vaddå ostrukturerat?
Du lyckades ju ändå att få ihop allting väldigt stiligt i slutändan!
Jag har byggt trångt några gånger, och alltid svurit över hur knepigt det är att göra om något när det första inte blir rätt. Jag beundrar de som lyckas |
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
|
|
|
Topic |
|
|
|