HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 ”En släckning av FM-nätet...”
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2013/06/20 :  11:34:17  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply

http://www.svd.se/naringsliv/20-miljoner-radioapparater-blir-obrukbara_8279384.svd

Själv fortsätter jag glatt att köpa fysisk media/skivor. Några tankar från er?

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/06/20 :  12:01:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kan man köpa lunchekot på fysisk media/skivor?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2013/06/20 :  12:35:01  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Kanske vore en affärside

Själv tänkte jag ju mest på musik / album. Brukar inte lyssna på radio då så nyheterna tar jag ändå del av via internet (...och dagens "viktigaste" såklart via löpsedlarna...)

Edited by - Passerati on 2013/06/20 14:10:29
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2013/06/20 :  14:40:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
I bilen då?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2013/06/20 :  14:47:23  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Är väl inget konstigt med detta. Samma sak har ju redan skett med TV i och med övergången från analog till digital. Nu vill man alltså inom en överskådlig framtid göra samma sak med radio.
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2013/06/20 :  18:44:42  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Man kan ju inte annat än hålla med...

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.513309/dab-radio-makalost-pinsamt

Edited by - tomano58 on 2013/06/20 18:45:05
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2013/06/20 :  19:53:29  Show Profile Send rovis a Private Message  Reply
Ett kraftfullt slag i luften!

Ingen kommer köpa DAB-mottagare den här gången heller, däremot har jag hört att en del människor redan idag går omkring och bär på portabla multimediamaskiner med trådlös internetuppkoppling. Det senare kan säkerligen få ett ytterligare uppsving om man i en handvändning gör landets alla radiomottagare värdelösa.

För den intresserade finns propositionen finns att läsa på Regeringens hemsida: [http://www.regeringen.se/sb/d/16860/a/219688].
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/06/24 :  17:43:04  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
SR och SVT har i historiska tider betett sig besynnerligt besynnerligt. Man har varit motståndare till TV2, färg-TV, stereoradio ... Men nu har man slagit över helt. Man sänder TV-programmen på nätet och ska plötsligt ha betalt av alla som har en internetanslutning och man ska på synnerligen kort tid släcka ner FM-radion. Hur många bilar rullar inte med senaste radiomottagaren och dessutom integrerad med massa annan bilelektronik. Det här liknar apskit!

Fel, jag menar givetvis ankskit.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/06/24 :  18:53:31  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Ja besynnerligt är det.

Betalt av alla som har internetuppkoppling lär aldrig hända så länge inte lagen ändras då det inte finns belägg för det i nuläget.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2013/06/24 :  20:21:42  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Det som jag tycker är mest märkligt är att man inte kan ta emot SVT HD utan att vara tvungen att behöva ansluta sig till något kabelbolag. det kostar mig 258 spänn plus 58 spänn för ett jäkla plastkort, å det varje månad. Det gör mig mera upprörd än det ni skriver om. Jag vill alltså bara ha SVT HD och inget annat skit.
Go to Top of Page

MatsE
Member

626 Posts

Posted - 2013/06/24 :  21:35:26  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply
Inte mkt att bli upprörd över. Nio år är en evighet i elektronikens värld. De flesta verkar byta mobil efter 2 - 3 år. Många köper ny skrivare till datorn istället för att byta färgpatron. Vem vill ha samma gamla bilradio efter 9 år??? Jämfört med det så är väl att Sveriges Radio lägger ned FM-nätet efter 100 år inget att klaga på. TV-avgiften blir snart en skatt och alla snåljåpar som påstår att de aldrig ser på TV slipper oja sig

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2013/06/24 :  23:47:52  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
quote:
Det som jag tycker är mest märkligt är att man inte kan ta emot SVT HD utan att vara tvungen att behöva ansluta sig till något kabelbolag. det kostar mig 258 spänn plus 58 spänn för ett jäkla plastkort, å det varje månad. Det gör mig mera upprörd än det ni skriver om. Jag vill alltså bara ha SVT HD och inget annat skit.

Vad det nu har med FM-nätet att göra och med risk för att jag missförstår dig... SVT1HD/SVT2HD ingår i grundutbudet och kan ses/höras i marknätet utan kort. Allt som behövs är en box som klarar DVB-T2

Edited by - tomano58 on 2013/06/25 06:55:40
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2013/06/25 :  10:22:54  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
quote:
Vad det nu har med FM-nätet att göra och med risk för att jag missförstår dig...
Jag tycker att det är en viktigare fråga än det att man nu vill lägga ner FM bandet efter 60år. Det var ingen som reagerade på att SR för länge sedan släckte sändningarna på AM bandet. Var sak har sin tid.
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2013/06/25 :  13:23:06  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
OT:

Ok, men frågeproblemet existerar ju egentligen inte. Du behöver inget kort med kortavgift för att se på STV's HD-kanaler. Förutsatt att du kan ta emot marksänd TV vill säga. Även hos de flesta kabel/iptv-leverantörer så kommer du åt grundutbudet utan kort men box krävs givetvis (eller inbyggd i TV'n).
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2013/06/25 :  14:00:44  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag har digibox i TV:n men med den får jag bara in grundutbud som inte är HD. Jag har frågat och alla säger så.
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2013/06/25 :  15:30:23  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Du måste ha en som är klar för DVB-T2, annars kan du inte se HD via marknätet. Och givetvis en antenn som tar in rätt band. Marksänd tv sänds på både uhf och i vissa fall vhf beroende på var man bor. Kolla vad som gäller för din sändare. HD-kanalerna ligger på mux/nät 6.

http://www.teracom.se/Sandarinformation/Hitta_ratt_tv_mast/

Edited by - tomano58 on 2013/06/25 15:34:25
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2013/06/25 :  21:26:53  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag har frågat hos min TV leverantör/butik och jag inser att han nog ville sälja en box. Sedan kom en kille från Comhem och det är det vi har hos oss. Tack för tipset och jag ska undersöka detta innan jag säger upp avtalet om ett år.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000