HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 6B4G Free lunch
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Ryssen
100.000-klubben

8621 Posts

Posted - 2013/09/20 :  22:40:37  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja nu spelar den i varje fall,genom skräphögtalare (som test).
Men ett problem är att jag bara får 185v över varje 6B4G (Psu designer igen...)
Kan jag minska på 2,5K motsåndet mellan de 2 variabla motstånden,det är 140v över det,eller funkar det inte att göra så?B+ är ca 400v.Så det fattas ca 60v.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2013/09/21 :  09:09:11  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Du kan få lite knepig arbetspunkt när B+ är allt för låg
Om du har 140V över 2K5-motståndet så går 56mA genom detta (inte 40mA som enl. schemat)
Men betänk att ytterligare 20mA går genom ditt 6B4G och vidare till ingånsröret, så du spelar med 76mA genom 6B4G-röret och en rel. låg spänning (jag gissar att du har ca 100V).

Du spelar alltså med låg spänning/hög ström (eftersom rörets effekt är främst den begränsande faktorn) .
Och det är svårt att göra annat när B+ inte riktigt räcker till

Val av arbetspunkt är ju något subjektivt, men jag skulle rekommendera att jobba vidare med nät-delen för att höja B+
T.ex kan du bygga en till nätdel och seriekoppla B+, alternativt bygga en spänningsdubblare (inte optimalt, men bättre än en tveksam arbetspunkt)

Jag spelar visserligen med 300B/6C45, men fö. en i ganska snarlik koppling, mina öron vill ta mig åt andra hållet, dvs högre spänning/låg ström. Jag har en B+ på strax under 700V
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2013/09/21 09:19:29
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8621 Posts

Posted - 2013/09/21 :  12:33:08  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Så om man seriekopplar 2st transformatorer på AC sidan (är det okej att seriekoppla min högvoltare med en på lägre spänning?)
Säg att jag tar en på 50Volt AC (2x25v)då skulle jag hamna på 50x1.41=70 volt.
B+ 400v+70v=470v, eller ska jag välja en högre spänning för att "vara säker"?
Och det torde räcka med en 30 VA trafo?

P.S Såg nu att B+ ligger på 380v..
70v x1,41=98,7v
98,7v + 380v = 478,7v
Räcker det ?

Learning by burning..

Edited by - Ryssen on 2013/09/22 06:38:06
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2013/09/22 :  12:42:19  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Det går att seriekoppla trafos sekundärsida, men du måste vara noga med att dessa ligger i fas, annars så sänker den ena trafon spänningen.
Du kan även DC-likrikta varje traf för sig och seriekoppla DC.
Ibland kan detta vara att föredra om man t.ex har två rör på varandra (ex. Mu-följare el SRPP med IDHT-rör)
I ditt fall så är ditt 6B4G ett exempel på detta, men då dess glöd är en egen spänning, frikopplad från jord så behöver du inte tänka på detta.

478V är ju okey enl. Boozhound för denna koppling, men å andra sidan, så finns ingen "bästa" arbetspunkt.
Man kan behöva testa lite och se vad man gillar
Tonen i förstärkaren ändras radikalt med vilken arbetspunkt man väljer
Jag föredrar att köra 300B-rör väldigt snällt
Det har kanske med vilka högtalare man kopplar till, subjektiv smak och vilken musiktyp man lyssnar till.

Men samtidigt få vet jag att det finns många uvar här som tycker att 300B börjar sjunga först när detta pressas nära sin max nivå 40W.

Och skall man labba lite med arbetspunkten så är det ju aldrig fel att ha några tiotal volt att spela med.
Att sänka några volt är enkelt, men att höja dessa är svårare.

Observera dock att ju högre B+ destå viktigare är det att du har koll på uppstarten i en DRD-förstärkare
I mitt steg stiger B+ till strax under 900V under en kort sevens i uppstarten innan all glöd är varm och rören börjar lasta nätdelen
Alla kondingar och dyl. måste alltså vara dimensionerade för detta, och inte bara för normal-läget

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2013/09/22 12:45:54
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8621 Posts

Posted - 2013/09/22 :  13:25:58  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Jag har dimensionerat elyterna för dubbla B+.
Men hur tar man reda på fasen på en transformator,går det att mäta eller blir det trial and error som gäller?
(den jag har där nu vet jag inte fasen på,men den jag beställer vet jag ju.)

Learning by burning..
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2013/09/22 :  16:29:58  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Det "snygga" sättet är ju att mäta med ett oscilloscope, genom att mäta ena trafon på kanal A och den andra på kanal B
Då ser du om bägge kurvorna ligger i fas eller 180 grader förskjutna.
(kolla dock så du ej passerar max spänning för instrumentet, då är det lättast att lasta resp. trafo med en spänningsdelare, och sedan mäta över det ena motståndet)

Annars är det ingen fara att koppla sekundärlindningarna i serie och prova (att parallellkopplar trafo sekundärlindningar kan vara kinkigt).
Du bör se spänningsskillnad även olastat
/Pix

Ps. Den vekaste trafon kommer att sätta gränsen för nätdelens strömkapacitet.

Edited by - pix on 2013/09/22 16:31:56
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8621 Posts

Posted - 2013/09/23 :  18:26:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Transformator beställd.

Learning by burning..
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8621 Posts

Posted - 2013/10/18 :  23:15:10  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Trafon inkopplad och stärkaren startad och nu ligger B+ på 480v,skulle behöva bli av med ett tiotal (1K potten ligger nära sitt ändläge och det ligger ca 273v över 6B4G röret.Över 2,7K ohms motståndet (2,5K på ritningen)ligger det 133v = 50mA vilket är väl som det ska,tror jag.
Jag provade batteri bias (2,4v) på in röret,C3G men då distade signalen tidigare än med resistorbias,varför?
Lödde tillbaka 100 ohms motståndet som det ligger 0,47v över = 4,7mA!!
Varför så lågt?

Learning by burning..

Edited by - Ryssen on 2013/10/18 23:16:48
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/10/19 :  00:05:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Vad är det för spänning på anoden på C3G? Med biasen på 2,4 volt kan det ju knappt ha gått nån ström alls.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8621 Posts

Posted - 2013/10/19 :  14:44:42  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Det är 165v ställd med 1K trimmern.

Learning by burning..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/10/19 :  16:07:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hur stämmer det med triodkurvorna till C3G? 100 ohm kanske är fel för det röret.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8621 Posts

Posted - 2013/10/19 :  16:23:19  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Det visar att med batteriets 2,4v så ska röret dra ca 14-15mA.
Så med en resistor på 172 ohm ska det bli en liknande arbetspunkt.ska mäta strömmen och se om jag hittar en (2) resistorer.

Learning by burning..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/10/19 :  16:52:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Är det katodresistorn du menar så ska den minskas för att få mer ström.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2013/10/19 :  16:57:39  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Datablad till C3g:

http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/128/c/C3g.pdf

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8621 Posts

Posted - 2013/10/19 :  17:30:45  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Uppmätt sröm genom C3g med battribias:2.3mA
Med 100 ohms motstånd:6mA
200 ohm:5,6mA
Ska testa mäta med 50 ohm..
Men konstigt nog så tycker jag att det låter bäst med batteriet,kan ju vara en synvilla..

Tack Bardis!

Learning by burning..

Edited by - Ryssen on 2013/10/19 17:32:12
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8621 Posts

Posted - 2013/10/19 :  18:04:56  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Med 50 katodmoststånd;6,4mA
Med LED bias:3,2mA
Nåt är fel men vad?

Learning by burning..
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8621 Posts

Posted - 2013/10/19 :  20:52:10  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Jag har sett att somliga kopplar 2 av gallren till anoden till skillnad mot var jag har gjort ett genom ett 100 ohms motstånd till anoden,och det andra till katoden.
Spelar det nån roll hur man gör?

Learning by burning..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/10/19 :  21:33:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag har inte sysslat med triodkoppling av småsignalpentoder men man måste ju spänningssätta skärmgallret (g2) på något sätt för att det ska gå ström. På effektpentoder är det med ett 100 ohm mellan anod-g2. Bromsgallret (g3) ska jordas.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8621 Posts

Posted - 2013/10/24 :  16:09:48  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Monkey operation pågår..

Efter en liten konversation på Diyaudio,om C3g orna,så jag har 4st Siemens C3g 2st med ljusgul ask,det är dom jag provade först sedan 2st i orange ask som jag kör med nu dom ger ett par mA mer ström konstigt nog.Skulle vara intressant att prova ett par av annat märke oxå,men verkar svårt att hitta på nätet,någon som vet om nåt hemligt ställe?
Så med dessa sista paret får jag med LED bias 5.6mA,så det är så jag får köra vi kom inte fram till något annat,har kollat på sinus vågen men oschilloscopet och jag får ut den effekt jag ska (ca 4,5 w om jag räknat rätt)utan distortion,Och det låter bra så...

Learning by burning..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/10/24 :  17:56:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ser hemtrevligt och mysigt ut!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2013/10/24 :  18:20:53  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Visst finns det hemliga ställen. Hur låter det förutom bra?
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8621 Posts

Posted - 2013/10/24 :  18:32:36  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Har bara lyssnat mono på den högtalaren som syns på bilden,men förvånandsvärt kraftful bas och cympalslagen (som jag brukar lyssna efter)klingar naturligt.men det är klart det går ju inte att spela med koncertvolym med 3,5w...
Tänkte när jag fått iording den spela på mina diskanthorn (110db/w) ner till 1khz.

Learning by burning..
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2013/10/24 :  20:04:10  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Bra jobbat Ryssen

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8621 Posts

Posted - 2013/10/24 :  20:53:53  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Tackar!

Learning by burning..
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8621 Posts

Posted - 2013/10/30 :  21:55:25  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Vad beror det på att det är ett blått sken i slutrören? (6B4g) Dom är nya.
Nackdelen med att ha hög kännslighet på högtalarna (110db/w)är ...brumm,i dom små högtalarna på bilden ovan fick jag trycka örat mot för att höra brum,men här hörs det kanske en halvmeter ifrån..(Diskanthornen alltså)
Mister man dynamik om man dämpar dom ca 10 db med en LPad med motstånd?

Ehumm,med bara 3,5watt vill man (jag) nog inte ha en Lpad mellan högtalaren och steget,blir nog så småningom att krypa till korset och jorda och och göra rätt...

Learning by burning..

Edited by - Ryssen on 2013/10/30 23:27:09
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000