Author |
Topic |
|
Tomas J
fd _T_
1550 Posts |
Posted - 2013/05/26 : 19:44:33
|
Hej!
Jag petade ihop ett klass D steg med switchat nätaggregat efter en smidig affär med "bugared" på forumet. Jag har aldrig jobbat med ovannämnda aggregat förut, så jag klämde dit en liten elektrolyt på sekundärsidan (1000uf)
Sen kom jag på att det kanske är onödigt, eller rent av olämpligt med extra kapacitans när man använder switchad teknik?
Vad säger experterna? |
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
|
tordnilsson
Member
383 Posts |
Posted - 2013/05/26 : 21:28:27
|
Det beror på hur aggregatet är konstruerat, vilken last det är dimensionerat för samt hur du belastar det. Svårt att ge ett svar på om man ej vet dessa parametrar. / Tord |
|
|
Tomas J
fd _T_
1550 Posts |
Posted - 2013/05/26 : 21:40:58
|
Det jag vet om det är att det ger ut 13A och 27 V Detta skall driva en slutstegsmodul ifrån "sure" som sägs ge ut 4x100 W På modulen står det att rekomenderad spänning är 6-26 V och rekomenderad ström är 6-12 A |
|
|
tordnilsson
Member
383 Posts |
Posted - 2013/05/27 : 21:01:11
|
Spontant verkar det ju vara "rätt" dimensionerat så jag tror det kvittar om du laddar på med mera kondensatorer, men det kanske kan vara idé om du ständigt maxar slutsteget... /tord |
|
|
Freddy
Member
70 Posts |
Posted - 2013/05/28 : 07:30:33
|
Är bara det switchade aggregatet hyggligt konstruerat så spelar det inte så stor roll. Jag hade nog varit mer bekymmrad över att aggregatet ger 27V ut och slutstget vill ha max 26V. Det kan ställa till med större problem, typ att något går sönder på slutstegsmodulen. |
|
|
bugared
Member
135 Posts |
Posted - 2013/05/28 : 08:06:43
|
Det var väl justerbart? Bert |
|
|
bugared
Member
135 Posts |
Posted - 2013/05/28 : 08:12:54
|
Jag kollade på bilden av det som jag har det är justerbart den lilla poten till vänster Bert |
|
|
Tomas J
fd _T_
1550 Posts |
Posted - 2013/05/28 : 10:58:10
|
Det är justerbart, men det står också i specen att modulen klarar 30V, så det är nog ingen fara :)
|
|
|
rblilja
Starting Member
11 Posts |
Posted - 2013/06/24 : 21:22:21
|
För framtida kopplingar med switchade spänningsregulatorer så är ett tips att använda kondensatorer med låg ESR (iaf för en Buck-regulator, gäller troligtvis andra topologier också). Men iom att du redan har kondensatorer där som förhoppningsvis har låg ESR, så spelar det troligtvis mindre roll (om din extra kondensator inte har väldigt hög ESR då).
Hög ESR ger självuppvärmning av ström-ripplet och förkortar därmed livslängden.
Ett annat tips som jag lärt mig den hårda vägen, är att se till att ha minimal induktans på primärsidan (ha alltid kondensatorerna så nära regulatorn som möjligt). Min första egenbyggda Buck uppgav den magiska blåa röken pga. detta, räckte med en kabelstump mellan min primärkondensator och regulator för att en spänningsspik skulle uppstå.
Lycka till med monstret som byggs i din källare! :) |
|
|
Tomas J
fd _T_
1550 Posts |
Posted - 2013/06/25 : 06:54:57
|
Javisst ja, det här hade jag glömt bort =)
Resultatet av den här historien ser ut som följande.
Av det stora hela bidde det en tummetott... eller en cd-spelare. [/URL]
Eller? Jo, det ser ut som en Cd-spelare i alla fall. [/URL]
Men om man vänder på den så avslöjas den mörka baksidan. [/URL]
Och lyfter man på locket så ser man inte en skymt av drivverk, kretskort eller strömförsörjning till någon spelare. [/URL]
[/URL]
Här satte jag en liten kondensator på 1500µf, jag vet inte om den gör till eller från, men när jag satt dit den så kändes det rätt, så den får sitta kvar om ingen annan säger något annat. [/URL]
Så var denna sagan slut.
Ang. monstret i källaren så är väl det något alla har, men det får bli en annan historia |
|
|
rblilja
Starting Member
11 Posts |
Posted - 2013/06/25 : 08:13:17
|
OK, det var inget dåligt switchaggregat det där. Högst troligt en flyback för isolationens skull.
Jag skulle inte oroa mig för kondensatorn :)
Fint som vanligt Tomas! |
|
|
bugared
Member
135 Posts |
Posted - 2013/06/25 : 08:57:02
|
Ser gött ut hur låter det? Bert |
|
|
Tomas J
fd _T_
1550 Posts |
Posted - 2013/06/25 : 09:35:23
|
Robin, Det jag funderade på ifrån början var väl egentligen hur ren och stabil spänning det switchade aggregatet gav ut, om man behövde glätta något extra eller inte. Det ska ju ge ut 13A och det är ju faktiskt rätt så mycket.
Dock är ju jag van vid att jobba med riktiga transformatorer och då spelar det ju ingen roll hur feta de är, man behöver likförbannat klämma dit lite kapacitans. Den switchade tekniken är ett nytt område för mig :)^
Bert, skäms-mössan åker på, i ärlighetens namn har jag inte lyssnat på det, tanken var att jag skulle ha detta för drivning av ett delat system i vardagsrummet som övriga familjen skulle kunna använda, nu har jag tänkt om lite och om jag får ordning på mitt tidigare projekt (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=85175) så att jag tycker att det låter bra så får Sure-steget stå på hyllan som backup.
Dock så provad jag av det när det var färdigt med en provisorisk högtalare och det fans ingen tendens till brum eller brus, helt knäpptyst. Eventuellt kanske jag bygger upp en liten minianläggning i mitt hobbyrum, då skulle det kunna komma till användning! |
|
|
bugared
Member
135 Posts |
Posted - 2013/06/25 : 13:12:01
|
Vi är många som får ta på skämsmössan Bert |
|
|
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2013/06/25 : 14:15:28
|
Om det är en tripathförstärkare kan man i princip mata den med sågtandspänning. Det kondingen kan förbättra är kicken i basen. |
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2013/06/25 : 15:42:29
|
Har en liknande Sure-förstärkare. Men har en del problem med brus. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
Tomas J
fd _T_
1550 Posts |
Posted - 2013/06/26 : 06:30:04
|
Som sagt så har jag inget brum eller brus, dock var väl den högtalare jag provade med inte världens känsligaste... Något jag är lite fundersam över är om ventilationen i lådan kommer att räcka till, men det visar sig väl när jag använder den, i värsta fall får jag ta upp flera ventilationshål i botten och på baksidan av lådan. |
Edited by - Tomas J on 2013/06/26 06:31:11 |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2013/06/26 : 17:25:26
|
Har provat lite snabbt med en vanlig glättad nätdel. Det blev ingen skillnad. Har dock inte mätt ripplet. Får bara en känsla av att det är modulen som är orsaken till bruset. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
|
Topic |
|