HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur skulle du planera ett hobbyrum?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/05/23 :  17:02:35  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jag har fått tag i ett utrymme i källaren att bygga om till hobbyrum. Utrymmet är helt kalt överallt och jag kommer sätta upp en vägg som avskärmar utrymmet till resten av källaren. Dörren är flyttbar längs den vägg den sitter på nu. De övriga väggarna (och naturligtvis dörrväggen också...) är tillgängliga för förvaring av verktyg, material osv...

Hur hade du planerat rummet? Verktyg ska vara lättillgängliga och dessutom dammsäkrade. Skåp / plastlådor med lock exempelvis. Det ska få plast med en bordssåg för att hantera skivor, dock inte fullstora eftersom jag ska hantera dem själv men ändock respektabel storlek. En fast plats för kap/gersågen skulle också vara fint. Hand(el)verktygen tar jag fram vid behov. Hur skulle ni tänka med arbetsbord? Här finns alla möjligheter till ett stort arbetsbord. Tror ni det skulle gå att använda färgspruta i ett utrymme likt detta? Tyvärr finns inget bra fläktsystem.

Jag lämnar resten öppet och tar varmt mot förslag. Jag har tänkt en del själv, men tänkte att det finns säkert många smarta lösningar att använda på ett begränsat utrymme.

Tack för hjälpen!
Petter

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/05/23 :  17:14:55  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Underskatta inte eluttag i taket.
Skruvade upp en dosa i garaget och det är mycket praktiskt när man jobbar med maskiner. Samt att man tydligt vet när dom är inkopplade.

Jag skulle nog ha arbetsbänk till vänster om dörren och hålla hyfsat öppet direkt till höger. Förvaring längst in.

Kanske tre hyllor, två längs väggarna och en större/dubbel i mitten. Skynken som man drar för "gångarna" för att hindra damm.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

maal
Member

803 Posts

Posted - 2013/05/23 :  20:00:08  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
quote:
Tror ni det skulle gå att använda färgspruta i ett utrymme likt detta? Tyvärr finns inget bra fläktsystem.

Min erfarenhet av lackering är att det är mer eller mindre rent hälsovådligt att lackera utan utsug, även med en liten spruta. Jag har skaffat tre modeller till min kompressor och lackat några chassin etc. Det dammar som bara attans! Dessutom så får du färgdamm på precis allt som finns i lokalen. Kör du med två komponentslack så får man inte bort färgdamm från verktyg, maskiner etc. Inte ens med thinner om färgen har hunnit härda.

DIY och rör.

Edited by - maal on 2013/05/23 20:08:23
Go to Top of Page

nisse.p
Member

92 Posts

Posted - 2013/05/23 :  23:47:48  Show Profile Send nisse.p a Private Message  Reply
Jag har trådlösa strömbrytare på uttagen i mitt hobbyrum.
Det är riktigt praktiskt att kunna starta och stoppa damsugare och maskiner med en liten fjärrkontroll i fickan.
En rejäl damsugare är lite utav ett måste. Gärna med slangen hängandes från taket på ett smart sätt.
Eller ännu bättre skulle vara att installera centraldamsugare med flera uttag.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/05/24 :  00:23:13  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Grattis!

Ett tips jag skulle vilja ge; planera för förändringar.
Dvs, tills du är provat dig fram ett år eller så bör du kanske vänta med att bygga väldigt definitivt. Sen kan det vara käckt att kunna plocka fram och bort grejjer.
Ett exempel är från en tidigare verkstad där vi hade maskiner som bandsåg och pelarborr på pallar så man kunde flytta dem med en pall-lyftare.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2013/05/24 :  02:29:48  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Grattis1
De låter ju strålande.

Börja med att montera Plyfa å klä den med Stål-plåt så har du hindrat det värsta "buset" från å kliva rätt in.
När de e fixat så har du stadiga väggar å montera hyllor på.

Se de tråkiga vägg montaget som inflyttning så blir det lättare.
Du kommer att behöva en skön stol/fotölj å en anständig ljudanläggning
för att klara den uppgiften, sen ordnar sej resten.

Jag kan donera ett näst intill antikt skruvstycke fall du behöver.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2013/05/24 :  07:08:14  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Motera hjul på så mycket saker som möjligt (bord, hyllor etc.) och satsa på stängda förvaringsutrymmen
Det går ganska enkelt att dammsuga ett tomt rum fritt från MDF-damm, men är omöjligt att få rent om man har öppna hyllor
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2013/05/24 07:09:29
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2013/05/24 :  08:31:41  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
En arbetsbänk som monteras med gångjärn på väggen (gångjärn även till "bordsbenen") gör att man kan få lite extra plats vid behov.

Köksväggskåp med luckor är bra att ha grejer i, överskåp med gångjärn längs med taket skulle gå att använda runt hela rummet. Bra med förvaring och tar ingen egentlig yta.

Festool cs50/70 är en riktigt trevlig bordssåg som går att vika ihop och ställa undan.

Skivmaterial är ett riktigt krångel att förvara på små utrymmen, har inget riktigt bra tips där men om någon annan har så....

Edited by - DahlbergAudio on 2013/05/24 08:32:36
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/05/24 :  08:36:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Skjutdörrar är bra framför hyllor, det tar ingen plats ute i rummet att öppna.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2013/05/24 :  09:39:32  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
@Dahlberg audio,, snygg spånsamlare du har på golvet under arbetsbänken 18" ?? :-) :-) :-)

quote:
Underskatta inte eluttag i taket.

Det var ta mig sjutton genialt, att jag inte tänkt på det. jag som är lång.

centraldamsugare är nämt tidigare i tråden, det står högt på inköpslistan. underskatta inte heller draperier eller skjutdörrar, skåp med luckor. jag har lackat o samma erfarenhet som alla andra, 4 år senare hittar jag fortfarande färgpulver bland hyllorna. Detsamma efter att ha fräst o sågat. lättstädat ska det vara.

Jag vet att det tar en hel del plats men kan man dela av rummet lite med en bokhylla rakt ut så tex bokhyllorna vara vända mot varandra med en gång imellan så man kommer in. Det brukar förhindra massa skit. samt att man får en del i rummet som är helt kalt ( sågning målning etc) och en del med förvaring. Men rummet kanske behöver vara lite större, typ garage.

Edited by - Stormen on 2013/05/24 09:42:19
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/05/24 :  10:09:05  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Som några tidigare talare skrivit så är hjul på grejerna helt klart underskattat.. Speciellt på bordssågen.. Då kan man flytta den åt sidan när man behöver extra plats.. Skjutdörrar som nån också skrivit är helt genialt. Centraldammsugare(haha, skrev damsugare först, kanske inte en sådan man ska ha i ett hobbyrum ) kanske är aningens våldsamt, men en bra byggdammsugare med riktigt filter är fullt tillräckligt. Har man bara bra maskiner så får man bort nästan allt damm..

Att lackera skulle jag nog inte ge mig in på utan ett ruskigt effektivt utsug, men sådana tar väldig plats.
Dels är färgen ohälsosam, dels dammar det ner allt som finns och dels så är risken stor att grannarna känner lukten och då blir du nog inte populär..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2013/05/24 :  11:22:01  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Skåpen högt upp på väggen var ett smart tips, ger mycket golvyta att leka på

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2013/05/24 :  12:10:19  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Om man förvarar verktyg och maskinen (materiel) i liknande dessa http://jysk.se/forvaring/korgar-mm/plast/forvaringsbox-smartstore-b39xl50xh41cm går det bra att ha Elfakonsoler/trådhyllor. Enkla att flytta vid behov och enkla att damma av.

Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/05/24 :  12:43:08  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Reglar så att man kan hänga saker i taket som är lite tyngre. Flyttbara lampor med lite mer oompf i men som inte grillar en under tiden.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2013/05/24 :  12:51:36  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Jag köpte mig ett gäng gamla garderober.
Funkar bra, men kolla att dörrarna inte har slagit sig.
Några av mina har en förkärlek för att öppna sig så nu är allt lika dammigt i dem som utanför
Med andra ord, köper du begagnade skåp kolla att luckorna/dörrar är ok.

Ska städa mitt hobbyrum i helgen, soppa dammsuga o dammtorka allt

Annan lämplig sak är ett tätt skåp där man kan ha skyddsglasögon, munskydd mm. Även plåster förstaförband o sådant är inte fel att ha där.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2013/05/24 12:58:00
Go to Top of Page

bejje
Member

83 Posts

Posted - 2013/05/24 :  13:59:03  Show Profile Send bejje a Private Message  Reply
central damsugare är lite klent tycker jag. kolla på tex http://www.jula.se/spansug-1500w-232012 eller liknande med 5micron säck.. skönt då man kapat & fräst & det är damm i luften... kör denna en liten stund så är problemet i det närmast löst. & små träflisor mm sätter inte igen slangen så lätt.. dock är sugslang Ø100mm rätt dyrt om man vill drafram till flera platser.
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2013/05/24 :  20:45:40  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Här var det fullt av bra tips Jag tackar som ödmjukast för alla
bidrag och fortsätter planera. En ordentlig spånsug och bordssåg står
högst upp på den maskinära önskelistan. Skjutdörrar var väldigt
praktiskt. För mig räcker det dessutom med två skivor på höjden längs
en kortvägg. Måste även kolla om det finns uttag på olika faser i
källaren att sno ström från. Risken är annars om både såg och spånsug
går samtidigt att det blir svart...

Go to Top of Page

bejje
Member

83 Posts

Posted - 2013/05/24 :  21:47:08  Show Profile Send bejje a Private Message  Reply
tur det finns 13amp säkringar som är godkända att sätta i 10amp uttag..
spånsugen har en rackarns startström med då den väl går så är det inget större problem.
ibland sköt jag 10amp prop då jag startade min med då den väl går är det inget problem att köra hyveln eller bordskapen samtidigt.

Edited by - bejje on 2013/05/24 21:48:07
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2013/05/25 :  08:39:34  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Med tanke på utrymmet du har så skulle jag skippa skåp och avskärmat ena kort sidan med vägg för förvaring av verktyg och annat alltså ett rum i rummet, sedan hade jag haft en dubbeldörr istället för en 900mm dörr när man skall släpa fram och tillbaka på material samt färdiga produkter så får inte en smal dörr reta upp en. Ett monteringsbord med fällbara sidor utnyttja sedan undersidan med lådor låsbara hjul givetvis, spånsug är ett måste se till att den har möjlighet att använda säckar (damm är inget kul).

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

bejje
Member

83 Posts

Posted - 2013/05/26 :  19:25:00  Show Profile Send bejje a Private Message  Reply
håller med spara på utrymmet så mycket du kan det tar fort slut på plats om du inte ska bygga små satteliter enbart..

ett monteringsbord som det primära gillar jag med. man kan göra mycket av ett enkalt monterings bord.. typ https://dl.dropboxusercontent.com/u/24252079/HiFiForum_bild_upload/Div%20QW-1%20bygge/2013-02-27%2021.04.54.mp4 ställ en simpel kap på sidan om & skruva fast lite plastlist på bordet så går det enkelt kapa hela skivor med förvånansvärd precition https://dl.dropboxusercontent.com/u/24252079/HiFiForum_bild_upload/Div%20QW-1%20bygge/2013-02-27%2021.06.00.jpg & kör med hyllförvaring efter ena kortsidan gärna med skjutdörrar för att begrännsa dam å dyligt.. det kommer att hittain iallafall men lite begränsning är nice. dubbeldörren dit in är nog den bästa ide'n hittills !
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/05/26 :  19:29:33  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:
gärna med skjutdörrar för att begrännsa dam å dyligt.

Det är ju inte alls så dumt.. De e ju inte alla gånger man vill ha kärringen i hobbyrummet..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

bejje
Member

83 Posts

Posted - 2013/05/27 :  08:31:26  Show Profile Send bejje a Private Message  Reply
så fel det blev men dock så sant! he he
Go to Top of Page

Freddy
Member

70 Posts

Posted - 2013/05/27 :  12:36:47  Show Profile Send Freddy a Private Message  Reply
Vet inte vad du har för verktyg i övrigt men jag skulle hellre välja en sänksåg med skena istället för en bordssåg. Är du noggrann så kapar du hela skivor med mycket hög precision. Även små bitar går väldigt bra. När jag gör detta hemma ligger jag på en onoggranhet på ca +-0.1mm. Jag har ingen bordssåg men har svårt att tro att man lyckas med detta på den. Men det ena utesluter ju inte det andra...

Jag förvarar mina skivor i ett ställ längst in mot en av långsidorna (tar halva långsidan i din ritning). Utanför detta ställ har jag byggt en fast bänk, som inte är så djup. Andra halvan har jag två arbetsbänkar på hjul med fullt djup. Dessa måste man då rulla bort för att komma åt skivorna. Fördelen med arbetsbänkar på hjul är att man kan jobba runt hela bänken när den står utrullad på golvet.
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2013/05/27 :  16:59:35  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Om du ska bygga anhåll, jiggar etc till såg, fräs eller dylikt finns det många bra-o-ha-detaljer här: http://www.wiberger.se/ Inte alltför dyrt heller som privatperson.

Jag köpte koniska pinnar, gängstänger, skalskivor/rattar och lite annat när jag fixade sånt till mina maskiner. En "slirkopplad" numrerad skalratt tillsammans med rundstång och gängstång där du vet gängstigningen och som flyttar anhåll steglöst gör att du kan göra justeringar ned till bättre än 1/10 mm (teoretiskt i alla fall, sen beror det på hur mycket klingan eller frässtålet vibrerar och vad du har för låsningsanordningar).
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2013/05/27 :  19:59:40  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Många tack! Det kommer bli skjutdörrar till vänster om ingången som
dessvärre bara kommer bli en dörr. Det är enklast att täta och bygga.
Detta rum är ju inte mitt "för evigt" utan bara så länge vi bor kvar
här, uppskattningsvis ett par år. Så jag vill ha så mycket ut av
utrymmet som möjligt med så lite insats som möjligt så att säga. Jag
är förtjust i bordssåg på sätt och vis. Jag har en förkärlek till
enformiga träarbeten...Har gjort min egen nu bordssåg av cirkelsågen,
ett egenhändigt gjort mothåll och ett par tvingar. Det fungerar över
förväntan, men ett riktigt sågbord är underbart att använda. Det
kommer snickras allt från lister, soffbord och naturligtvis högtalare
här nere. Så det behöver mångfaldigt.

Jag är mycket tacksam för era bidrag och erfarenheter. Det inspirerar
och kommer göra rummet mer effektivt och kreativt!

Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2013/05/29 :  05:44:23  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jag har funnit dessa intressanta spånsugar:

http://www.duabhuset.se/#showCategory.php?id=74

http://www.jula.se/spansug-1500w-232012 - 5 µm-filter

http://verktygsboden.se/spansug/spansug-dc2000 - låg effekt, högt flöde (snäll mot säkringen)

Någon med erfarenheter eller input? Går det att få tag i ett 5 µm-filter till de andra två också?

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000