Author |
Topic |
bejje
Member
83 Posts |
Posted - 2013/06/05 : 15:08:27
|
joda har bara snabbkollat ritn. & den verkar toppen... märker om det är några konstigheter då jag ritar upp den i datorn..
hur stor betydelse har formen på öppningen på ljudet? eller är det öppnings Arean som är viktigast ?
Jag ska göra en mer detaljerad skiss såfort jag har möjlighet (ikväll eller imorgon) så lägger jag upp den så får du komma med lite åsikter..
beställer nog 1st bas om en stund så får det bli en till då jag testat denna lite.
massor av Tack för allt arbete du lagt på detta !!! ps: sen får vi hitta på ett passande namn på denna skapelse |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2013/06/05 : 15:24:58
|
Inspration gällande öppning kommer från denna tråden: http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/185588-keystone-sub-using-18-15-12-inch-speakers.html
Är inte säker på hur mycket öppningen påverkar denna typen av konstruktion men om man får tro Art så gjorde det stor skillnad på hans TH. Så det är kanske värt att prova.
Stor credit går också till Brian Steele för hans Excel ark som jag modifierat lite. http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/171747-spreadsheet-folded-horn-layouts.html
Jag har testat ett stegat TH och det fungerar mycket bra att göra på det sättet. Tycker det blir lite lättare med stag och annat om man har paralella väggar. Början/slutet blir dock en liten vinkel på. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
bejje
Member
83 Posts |
Posted - 2013/06/05 : 18:31:11
|
nice! aldrig läst om olika former på öppningen på ett TH tidigare... mycket intressant... då kör jag på din variant till att börja med & gör en löstagbar portöppning så man kan göra lite tester & mäta lite bara för nyfikenhetens skull...
började nyss med cadritn.. öppningen ser rätt liten ut stämmer den? en öppning på 400cm2 till en bas med sd på 855cm2 det är ju inte ens halva konarean !?! |
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2013/06/05 : 19:49:33
|
Det stämmer bra. Den är ganska liten. Vi toppar runt 12m/s vid 30Hz och det bör inte bli så jättestora problem med den öppningen. Är inte helt säker på vad som händer närmre 90Hz men det borde inte bli problem för då borde det stått något i tråden ovan. Art har garanterat testat på hög volym.
Så jag kan inte ge dig några garantier, men öppningen borde gå att modifiera om det skulle bli problem.
Lämplig mängd dämpning längs väggarna i stora delen av pipan för att minska burkljud från de HF som letar sig igenom delningen. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
bejje
Member
83 Posts |
Posted - 2013/06/05 : 19:54:47
|
var anses som lämpligt ?? 5-8mm "trasseltyg.matta" som används till bilar ???
Tänkte göra så att det går att byta hela fronten vid behov så då blir det lätt att modifiera öppningen.. om det blir problem!
|
|
|
bejje
Member
83 Posts |
Posted - 2013/06/05 : 20:39:35
|
Ställer det till något om jag monterar reglar i fronten för att ha något att bulta framsidan i ??
dom är 30x30mm & jag flyttade fram fronten 4mm för att kompensera förlusten av arean.
|
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2013/06/05 : 21:06:44
|
Iom att du kan sätta i elementet på tvären genom ribborna borde det inte vara något problem, om nu elementet skulle vara för stort att sätta rakt in. Ett stag från väggen bakom magneten till nästa vägg och till bakväggen. Samt toppväggen och ovansidan. Bör inte behöva vara så stora. Några 30x30mm listbitar kanske. Gör du stagen något större än dom borde vara så spänner dom lite och gör lite mer nytta (borde iaf). Ett stag att dra fronten i kanske, går dock att sätta i i efterhand om det behövs så slipper man störa finnishen i onödan. |
|
|
mostlydiy
Member
344 Posts |
Posted - 2013/06/05 : 22:36:22
|
Bejje,
Det här blir nog skitbra! Jag har hört tham15 exempelvis hos en kompis och det lät grymt. I mitt rum funkade det inte iof men det är en annan femma. Jag kör min grej så får vi se var det slutar.
/Marcus |
|
|
bejje
Member
83 Posts |
Posted - 2013/06/06 : 20:52:20
|
Sol Sol Sol Mycket nice men inge DIY & lite paus här men....
funderar nästan på att göra hela fronten i plexi med ett special stag mellan front & precis ovanför basen.. 20mm plexi ca 1500:- någon som vet om 20mm räcker ?
Inget stag inritat eller gummitätning mellan glas & låda (hittade ett vitt gummi på jobbet ca 1->2mm tjockt) kommer nog testa med en MDF först & byta sen men lite kul att se basen i lådan..
|
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2013/06/06 : 22:28:24
|
Med 20mm kan du lätt skippa staget.
10mm skulle nog räcka då plexi är väldigt hållfast. Har ett par bitar som varit benen till ett glasbord, ska kolla vad jag tycker om hållfastheten.
Pratar vi riktig prexi eller akryl från någon annan tillvärkare? Jag hade nog lagt kostnaden för plexi på fler lådor och element, å andra sidan kan det bli rätt snyggt. Om än lite bilbasvarning. Hmm, kanske skulle sparka på rätt bra i bagaget.
Frågan är om lite smalare och högre öppning skulle se bättre ut. Men vi vet inte vad det har för påverkan på ljudet än. |
|
|
bejje
Member
83 Posts |
Posted - 2013/06/07 : 00:09:58
|
jepp! håller med en högre lite smalare öppning skulle det se bättre ut..
du hade inte satt något mått på vart öppningen ska vara, men jag mistänker att beräkningen är så långt ner som möjligt...
planen med att ha en löstagbar front är att det ger en väldigt enkel möjlighet att testa flera olika varianter & mäta en massa.. tycker det verkar lite intressant att se vilka skillnader det ger... Nyfiken som man är ! så det blir att testa med mer än en MDF front på första lådan!
tycker dock inte om att ha en massa synliga skruvar/"lösa" paneler (vill ju dock ha möjlighet att komma åt/montera basen) & därför göra det uppenbart varför det ska vara skruvar genom att välja ett annat matrial, Akryl plast, men som du säger... det blir nog lite mycket bil bas.. fast mycket bas i bil är ju trevligt det med, så 2st av dessa i skuffen så kan man nog kännav basen lite men biljud har jag slutat med för många år sedan! byter ev.. lite element.
dax att köpa hem lite skivor så man kan köra igång då basarna anländer!!! |
|
|
bejje
Member
83 Posts |
Posted - 2013/06/07 : 09:52:04
|
problem har uppstått... min beställning av Precision Devices PD.15BR40 beräknad lev. tid 2013-07-22 det är ju inte hållbart |
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2013/06/07 : 09:53:52
|
Ska räkna ut ett lite mer finurligt mått i eftermiddag.
Lämnade position på öppning lite flytande iom ram och annat men i slutet av pipan ska den vara så som den sitter nu.
Kan dock inte få ur funderingana ur huvudet på vad som skulle hända om du vände på fronten och satte den upp och ned. Är inte säker på hur detta skulle simuleras i Akabak.
En våd av snygg tapet och snygga skruvar så skulle fronten kunna fungera fint med MDF. |
|
|
bejje
Member
83 Posts |
Posted - 2013/06/07 : 10:20:04
|
Jag kan ju inte med Akabak heller men det finns andra som säkert har ide'er på hur man simulerar detta.. hoppas någon hoppar in med ide'er.. annars måste jag vänta tills lådan är byggd & testa mig fram...
Tapet/plasfilm mm är inget som faller mig i smaken, ska jag limma på ett ytskikt så blir det trä.. faner eller tunna bräder, Fast nu har frugan haft önskemål på ett par högtalare utan träutseende så jag tänkte vara snäll !!! Vit blank lackade.. & då jag har en lackbox i källaren så ser jag inte det som något problem. Vitt mot svarta koner ger onekligen en skön kontrast. byggde ett par till sovrummet som sprutades vita..
vet någon av någon annan butik som kan leverera elementen (Precision Devices PD.15BR40) då thomann har dom var restade till 22-Juli!!!!!!! |
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2013/06/07 : 13:45:59
|
Lite dåligt då dom just fått in dom i lager. Kanske sålde slut fort. Är nog värt att vänta då jag gissar att dom kommer kosta några hundra mer på andra ställen. |
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2013/06/07 : 13:57:28
|
Dessa element borde fungera hyfsat om du vill välja något annat:
http://www.thomann.de/se/bc_15_ps_100.htm Lite mindre Xmax 8mm
http://www.thomann.de/se/fane_colossus_prime_15xs.htm Mer oompf och Xmax på 12mm men dyrare, kan gissa att det blir turbulens vid full effekt.
http://www.thomann.de/se/jbl_2226h_tieftoener.htm ser ut att funka men kostar...
|
Edited by - Joda on 2013/06/07 14:14:39 |
|
|
bejje
Member
83 Posts |
Posted - 2013/06/08 : 00:23:03
|
tack för alternativen.... ska ta & fundera lite på dessa. |
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2013/06/08 : 22:35:05
|
FaitalPro 15HP1010
FaitalPro 15FH510
Jag kan även kolla på neodymvarianterna om du vill men antar att dom kommer kosta lite mer. http://www.supersonic.se/brand.html/faital-pro
Hör med Ingvar.Ahlberg här på forumet för pris. |
|
|
bejje
Member
83 Posts |
Posted - 2013/06/08 : 23:17:47
|
Tror att Pris runt 2k är vettigt. Men faitalpro elementen verkar ju helt ok! Ska kolla dem lite noggrannare imorgon.. Tack för alla tips! |
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2013/06/10 : 14:24:17
|
Det går naturligtvis att designa om lådan för att anpassa till elementet. Så hittar du något du vill använda är det inget problem att tweaka lite. |
|
|
bejje
Member
83 Posts |
Posted - 2013/06/10 : 14:59:43
|
Tja. jag har lite problem med nätet & mobilen är inge vidare till detta.... men som det serut nu så verkar Fane COLOSSUS PRIME 15XS passa bäst vad jag kan se... hög Känslighet,BL & Xmax. Dock kan man ju fundera på om den är värd 600:-/st extra mot Precision Devices PD.15BR40??
någon som har erfarenhet av FANE COLOSSUS PRIME 15XS? hur är Fane element generellt sett?
FaitalPro 15FH510 är även den intressant & lite billigare är den med. dessa 2 serut att spela rätt lika i lådan.. vilken att välja är ju frågan?? kvalitets skillnader mellan dessa? då jag ej har någon erfarenhet av något av märkena!?!? någon som har erfarenhet av något av dessa element eller helst båda ? |
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2013/06/10 : 15:21:10
|
Skrev till dom för länge sen att dom hade fel T/S parametrat på hemsidan och i databladet för 15XS. Sd på 2700 nånting bla. Fick svar tillbaka med rätt parametrar och svar på lite andra frågr. Två månader senare påminde jag dom att hemsidan och datablad fortfarande visade fel.
Nu ett antal månader senare har dom äntligen ändrat.
Tror dock att det är ett riktigt trevligt element med bra egenskaper. Kostade runt 1900:- då.
Fane gör ganska många billiga element som enligt mätning inte hade samma parametrar som databladet, men deras pro element ser ut att vara helt annan kvalité på.
Men båda två är för mig oprövade.
Ingvar har erferenhet av FaitalPro och har säkert bättre koll på kvalitén där. Skicka PM till Ingvar för pris.
Jag har iofs ingen erfarenhet av PD så kvalitén är okänd för mig.
|
|
|
bejje
Member
83 Posts |
Posted - 2013/06/11 : 10:33:56
|
Jag Skickade ett PM till Ingvar för pris & lite info på FaitalPro 15FH510.
irriterar mig på Fane om det är så illa som du säger... Felaktiga fakta/data är aldrig acceptabelt på någon produkt. googlade efter COLOSSUS PRIME 15XS & hittade Sd på 2700... då tappar man fort förtroendet (iallafall jag) då man inte kan lita på fakta uppgifter.. (grisen i säcken) |
|
|
bejje
Member
83 Posts |
Posted - 2013/06/14 : 16:57:21
|
inte mycket som händer här nu.... mycket på jobbet & hemma men ska ta & bestämma mig för vilken bas jag ska köpa.... så tar vi det därifrån om det behövs någon ändring av lådan. |
|
|
bejje
Member
83 Posts |
Posted - 2013/06/17 : 13:06:57
|
Sådärja nu har jag gjort ett nytt försök att beställa en bas... blev bara en till att börja med. FaitalPro 15FH510 känns som en stabil bas än om den har lite mindre Xmax än den ursprungliga PD. basen..
Joda. jag tror inte det behövs mycket förändringar på lådan till denna basen eller ?? tror jag måste skissa lite på en lucka till på lådan så jag kan testa den som TH dessutom för vist var det så du sa!?! att det skulle funka.
kan vara kul att mäta/höra skillnaden mellan dessa två varianter. Jag kan ju göra en TH vs T-TQWT utvärdeting här på forumet sedan om det är någon som är intresserad ??? |
|
|
Topic |
|