Author |
Topic |
Wing Zero
400.000-klubben
1097 Posts |
Posted - 2013/06/20 : 20:11:51
|
Det gjorde vi också. Det såg faktiskt bra ut både från porten och från basen om man nu tittar på allt under 200 hz. Så varför man hör utsläckningen tydligt 40 hz och uppåt men mätningarna visade inget skapade bara fler frågetecken. Det första jag tänker på då är fasförskjutning mellan elementet och porten. Pratade med Ingvar idag om just det och han gav mig tipset att experimentera med att lägga mer dämpmaterial vid början av pipan och se/höra vad som händer då med basen. Har en hel del liggandes av både skumgummi från en gammal madrass och vanlig dämpmatta som jag sen ska experimentera med och fylla upp första delen av pipan och höra hur det blev då. Fick även tipset att eventuellt göra ett zobel (tror jag det hette) filter som justerar lite nere vid basen. |
Musik är livet |
|
|
Wing Zero
400.000-klubben
1097 Posts |
Posted - 2013/06/21 : 07:16:45
|
Då har jag fått mätresultaten till lådorna. Dom är mätt från 50 cm avstånd och även 30 och 60 grader off axis.
E-130. Svart är 0 grader, röd 30 grader och blå 60 grader. Ser inte alls ut som den andra E130 mätningen med original kon.
Impedanskurva på E130. Det lilla ripplet som man ser är nog inget att bry sig om då vi körde ganska låg signal in under mätningen som troligen då orsakade det.
CD10FE.
CD10FE impedans. Ganska låg impedans nästan hela vägen för att vara ett 8 ohms element.
Mätning av basen med mikrofonen så nära porten och elementet som möjligt. Tror att det är blå linje som är port, röd är basen och svart är gemensamt. marens får rätta mig där om jag har sagt fel. Däremot så visar den inte dippen som jag hör runt 40 - 60 hz. Vet inte varför faktiskt.
Och här är delningsfiltret som jag ska ha. Dom två resistorerna närmast diskanten är L-paden vad jag har förstått.
Delningen.
Frekvensgången med nya delningsfiltret. (tror jag).
Filterimpedansen.
|
Musik är livet |
|
|
Wing Zero
400.000-klubben
1097 Posts |
Posted - 2013/06/21 : 07:28:04
|
Så här skrev marens om filtret.
"Som du ser så blir det ett par "sugkretsar" för dels 2kHz för drivern/hornet och 3,7kHz någonting för peaken i baselementet. Dessa bör man få ner så snabbt och snävt som möjligt på vardera sidan om delningen, därav resonanskretsarna. I grunden blir det ett 6dB filter elektriskt. Tyvärr blir det lite mismatch off axis, en växande utsläckning under delningen. Enda sättet att bli av med den är att flytta fram eller bak diskantlådan fysiskt i förhållande till baslådan och göra om filtret utifrån det, men det kommer inte hälpa helt då diparna i frekvensgången varierar en del också beroende på vinkel från baselementet enbart. Har inte forskat i vilken förskjutning det blir men det kan man nog göra." |
Musik är livet |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2013/06/21 : 09:10:11
|
Stämmer bra det. Fast jag tror peakarna i basens impedans är riktiga och beror på resonansreflektioner i bashornet som trycker tillbaka på elementet. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/06/21 : 10:12:31
|
Impedansen är säkert rätt uppmätt. Det brukar bli lite berg och dalbana i pipor.
Diskanten ser lite orolig ut under 3kHz, jag tror ni ska dela högt och brant. Har ni möjlighet att mäta distortion? Vore intressant att se hur den ser ut i diskanthornet i det området. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2013/06/21 : 10:43:53
|
Har inte provat att mäta dist. Hoppas det inte är allt för allvarligt för det är svårt att möta mot 15":aren om man delar högre. Den börjar bli orolig i spridningen och bryter upp mer från 2kHz och uppåt. Då skulle nog ett mellanregisterelement behövas. |
|
|
Wing Zero
400.000-klubben
1097 Posts |
Posted - 2013/06/21 : 10:46:38
|
Tyvärr så kan vi inte mäta det. Du har rätt att diskanten ser lite orolig ut där men jag tycker att marens har fått till det rätt bra med filtret som han konstruerat till mig. Blev hyfsat rakt och snyggt runt delningen där annars både basen och diskanten verkar vara lite oroliga. |
Musik är livet |
|
|
R1 T
Member
589 Posts |
Posted - 2013/06/21 : 12:40:45
|
Kul att det börjar närma sig ett nytt filter.
Som du var inne på lite tidigare i tråden så kommer du nog att behöva dämpa lite i pipan för att bli av med en del resonanser. Verkar som pipan har ganska mycket output högt upp i frekvensen.
Kolla i min gamla tråd hur jag dämpade mina pipor, titta ganska lång ned på sidan. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=87271&whichpage=6
Med vänlig hälsning Åke |
Örebro |
|
|
Wing Zero
400.000-klubben
1097 Posts |
Posted - 2013/06/21 : 13:43:05
|
Tack för länken Åke. Ska läsa igenom den sen när tid finnes. |
Musik är livet |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/06/21 : 15:45:27
|
quote: Har inte provat att mäta dist. Hoppas det inte är allt för allvarligt för det är svårt att möta mot 15":aren om man delar högre. Den börjar bli orolig i spridningen och bryter upp mer från 2kHz och uppåt. Då skulle nog ett mellanregisterelement behövas.
Ja, det är dilemmat. Ibland får man välja. Jag har varit med om att man får en situation (coax) där man får välja melan uppbrytning i 15" och horndistorsion när diskantdrivern tappar greppet. Det senare lät riktigt elakt trots snygg mätning. Vi valde då den snällare uppbrytningen i 15".
Här kanske inte problemet finns, men jag ville ändå lyfta fram resonemanget. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Wing Zero
400.000-klubben
1097 Posts |
Posted - 2013/06/21 : 20:03:14
|
Återstår att se när filtret är klart. Kommer vänta en liten stund med att beställa komponenterna jag behöver då Ingvar har semester. |
Musik är livet |
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2013/06/22 : 12:02:52
|
Att jag har semester betyder inte att jag inte jobbar, bara att jag inte åker till Varberg varje dag, slå en signal om Du behöver något så ordnar vi det, nästa vecka är jag i vilda western men går att nå för det mesta.
Annars kan säkert vännerna P,C,B hjälpa Dig.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
Wing Zero
400.000-klubben
1097 Posts |
Posted - 2013/06/22 : 12:55:33
|
quote: nästa vecka är jag i vilda western
Så du ska sticka till High Chaparral och leka cowboy . Verkligen vänligt av dig att kunna hjälpa till fastän du har semester. Sådant uppskattas. Men som sagt, ingen brådska alls för min del just nu. Ska spela in lådorna i lugn och ro med det jag har och experimentera med olika fyllning i lådan för att se hur basen blir och om jag kan bli kvitt svackan. Här får jag lita mig till vad öronen säger då jag saknar egen mätutrustning. Funderar på att införskaffa mig XTZ Room analyzer 2 då dom har ett bra pris på den nu och jag ser många använder det med lyckat resultat.
/Kristofer |
Musik är livet |
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2013/06/22 : 15:36:03
|
quote: leka cowboy
Nej,jag leker inte, det är väl beskrivet både här och på grannforum att jag är en kedjerökande, ölpimplande cowboy, har även medelst lasso fångat in en hjord på 40 st sådana här för avmaskning:
Är inte rädd för någonting heller, utom Pat Garret och kanske fantomen.
INgvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
Wing Zero
400.000-klubben
1097 Posts |
Posted - 2013/06/22 : 16:35:11
|
Riktigt häftigt. Vad e det för ras? |
Musik är livet |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2013/06/22 : 18:02:14
|
Highlandcattle, långa horn............. Brölet är väl ner mot 25 HZ |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Wing Zero
400.000-klubben
1097 Posts |
Posted - 2013/06/23 : 11:16:04
|
Tänkte nu försöka fixa till svackan i basen då den är lite irriterande. Kommer att testa med lite olika fyllningar i lådorna och även testa att göra en liten " vägg" med en bit dämpmatta vid portens krökning för att dämpa bort dom högre frekvenserna som hörs vid portens mynning.
Hittade en gammal madrass som vi inte behöver mer. Borde funka fint som utfyllnad i lådorna. Ska bara skära ut lite mindre bitar som passar i lådan.
Då var måtten klara.
Gjorde dom 42 cm långa, 15 cm breda och 6 cm höga.
Här är allt material jag tänkte experimentera med.
Bara att öppna upp ena lådan trycka i lite.
Började med att fylla från pipans början till strax under basen.
Har nu satt tillbaka baselementen igen och lyssnat på lite utvalda låtar. Det låter väldigt stumt i basen mot hur den lät innan. Märkte också att den spelar inte lika djupt mer men det var väntat. Svackan finns dock kvar där men i och med att basen inte går lika djupt mer så blir den inte lika påtaglig. Ska nu testa med att plocka bort lite dämpmaterial åt gången och höra hur stor skillnad det blir mellan varje gång och med det försöka hitta en bra mängd dämpning i lådan som funkar för mig och mitt rum. |
Musik är livet |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2013/06/23 : 21:34:06
|
Filterspolen kommer ju påverka en del också: ge lite mer och fylligare bas. Tror att det inte direkt beror på själva högtalaren att du uppfattar en svacka vid 50Hz utan det är nog placeringen i rummet i kombination av att högtalaren rullar av där. |
|
|
Wing Zero
400.000-klubben
1097 Posts |
Posted - 2013/06/24 : 06:45:14
|
Du kan ha rätt. Men jag har haft ett antal olika högtalare ståendes på samma ställe som dom här nu och ingen har haft någon som helst svacka i basen. Så jag undrar då varför har dom här det men inte dom andra? Misstänker en annan sak också och det kan vara som så att just denna basen inte riktigt trivs i dessa lådor. E-130 hade jag helst velat se i ett par 2345, 1330 , C43 eller C45 horn. |
Musik är livet |
|
|
maal
Member
801 Posts |
Posted - 2013/06/24 : 09:08:19
|
Bra jobbat Kristofer och Martin! Jag kommer kanske förbi kommande helg om det passar dig och lyssnar lite. |
DIY och rör. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
Wing Zero
400.000-klubben
1097 Posts |
Posted - 2013/06/24 : 15:48:09
|
Tack för tråden Bernt. Ska ta mig tid och läsa igenom den ikväll när grabben har lagt sig. |
Musik är livet |
|
|
Wing Zero
400.000-klubben
1097 Posts |
Posted - 2013/06/24 : 15:53:28
|
Du kan komma förbi när du vill maal men det är inte mycket att lyssna på just nu även om där kommer ljud från dom. Ska ta mig tid nu denna helgen och ställa dom mot varandra, fasvända den ena och lägga ett tjockt täcke över båda och sen låta dom spela på hyfsat hög volym i ett par dagar. Spela in dom på normal lyssningsnivå kommer ta lååång tid och jag vill tro att dom kan ändra karaktären i basen till det bättre bara dom blir lite mer inspelade. |
Musik är livet |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2013/06/24 : 18:20:37
|
Ja, kanske lite inspelning med radiomusik, en spole med lite mer resistans och induktans i och sedan börja forska i vart det är enklast att fixa bastappet som är kvar. Så slipper man oroa sig i onödan sas.
Tack maal, du har e-post. Kan finnas fördelar med att smida vidare nu när bollarna är i luften. |
|
|
Wing Zero
400.000-klubben
1097 Posts |
Posted - 2013/06/29 : 13:35:10
|
Då var det nästa test. Tog bort all extra dämpning jag hade lagt dit utom den som ska vara kvar i lådorna.
Lade en bit dämpmatta precis bakom baselementet och häftade fast den på ett par ställen så den ska stanna kvar där. Dämpmattan sitter inte spänd utan löst så den kan röra sig mer eller mindre fritt.
Och nu börjar det hända grejer. Blev lite mer botten än förut. Måste också berätta att basarna fick sig en rejäl inspelning från igår till idag. Satte basarna så som jag berättade innan och lät datorn skicka en 20 hz ton in och skruvade upp så basarna rörde sig några millimeter. Hade först lite kul innan jag fasvände den ena lådan med att leka med frekvenser mellan 30 och 50 hz. Tallrikar och glas dansade i köket, fönstret i grabbens rum skramlade så pass mycket så jag trodde att det skulle gå sönder och även maskerna som sitter bakom ena högtalaren dansade lite för sig själva. Visst, svackan är kvar men den har faktiskt försvunnit mer och mer. Nu måste jag bara fixa filterkomponenterna sen så tror jag inte att jag kan göra så mycket mer med lådorna förutom måla dom.
|
Musik är livet |
|
|
Topic |
|